Over robots en elektrisch vervoer

De afgelopen maand heb ik een verhaal gehouden voor 140 boeren in Zeeland. Mijn praatje ging over high-tech machines, over robots voor oog– en buikchirurgie en over robots voor gebruik in de thuiszorg. Met mooie filmpjes natuurlijk van onze voetballende TechUnited Europese kampioenen. De overstap van autonoom voetballende robots naar slimme, schone en moderne high tech auto’s is bijna vanzelfsprekend. Zo zijn de proeven met het vermijden van spookfiles op de A270 met TNO techniek, TU/e kennis en NXP chips uniek in de wereld. De elektrische auto’s van begin 1900 verbazen telkens weer, en nieuwe hybride DAF vrachtwagens met TomTom navigatie voor energiemanagement zijn een voorbeeld van het idee van een iPad op wielen: boven op de berg je batterij leeg hebben, om de remenergie naar beneden goed te kunnen gebruiken.

Een maand eerder had ik een vergelijkbaar verhaal gehouden op een congres van gynaecologen, jawel! Beide doelgroepen reageerden heel actief op mijn deel van het verhaal over de elektrische auto. Bij de boeren was vooral de elektrische Kangoo populair, bij de gynaecologen de Tesla Model S.

Interessant was de boer die achteraf naar me toe kwam. Hij had een Kangoo Zero Emission besteld, en wilde een mobiele sterkstroomlader erbij. Dan kon hij bij elke stal opladen. Volgens de boer hebben veel akkerbouwers een dergelijke auto als bedrijfswagen. Veel korte ritjes en vrijwel vaste trajecten.

De bestellers van een Tesla Model S zitten in een ander marktsegment. Liefst 480 km range, voor het grootste accupakket. Volledig elektrisch.

Het elektrisch vervoer gaat een nieuwe fase in, vanaf dit jaar gaan veel nieuwe modellen komen. Bij de hybride auto’s zo’n tien jaar geleden, duurde het ook enige tijd voordat een zeker marktaandeel ontstond: hoe meer keuze de consument heeft, hoe meer er verkocht gaat worden. Een effect van het vertrouwen in nieuwe technologie. Het is dus ook niet meer de vraag of elektrisch vervoer komt, maar eerder hoe snel. De plug-in hybride varianten zullen zeker een behoorlijk marktaandeel gaan innemen, zeker in de eerste aantal jaren vanaf nu, maximaal 30 km rijden doen we tenslotte vrijwel allemaal elke dag. Het hangt af van de ontwikkelingen in de batterijtechnologie hoe snel welke marktontwikkeling plaats zal vinden. Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de prijs ervan (nu ca 7% daling per jaar, dit is een halvering in 10 jaar).

Het openbaar bus- en taxivervoer gaat nu ook op gang komen. Daar is gemeentebesturen veel aan gelegen. Ook de businesscase wordt een hele competitieve inmiddels, zeker voor stadsvervoer, met de vaste trajecten, en de mogelijkheid snel te laden bij begin en eindpunt van de route.

Voor het Formule E Team (FET) breekt ook een nieuwe fase aan. Met het instellen van de Taskforce hebben we een sterk team erbij. Er moet vooral heel veel concreet in gang worden gezet. De ambassadeursrol voor de FET leden wordt stevig aangezet, zodat alle stakeholders dit gemeenschappelijk belang goed blijven omarmen. De industrie en kennisinstellingen hebben zich goed verenigd in de nieuwe organisatie AutomotiveNL, die samen met D-Incert en vereniging DOET borg staan voor een duidelijke rol in de topgebieden High Tech Systemen, Energie en Creatieve industrie. Nederland is en blijft een EV gidsland, waarbij oplossingen voor luchtkwaliteit en mobiliteit een stimulans zijn voor innovatie, ondernemerschap en werkgelegenheid.

8 thoughts on “Over robots en elektrisch vervoer

  1. Gaaf filmpje…

    Hebben we 100 jaar geleden op het verkeerde pad gewed? En waren er toen bewuste assesments gedaan om voor combustion te gaan, ipv electrisch? En zo niet hoe is de marktpenetratie van commbustion gegaan?

    Ontwikkelt de technologie zich autonoom?

  2. Hi Marco, als je meer wilt weten over de verbazend rijke vroege geschiedenis van de elektro-auto kun je mijn boek raadplegen (The Electric Vehicle; Technology and Expectations in the Automobile Age (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2004)). Met wat geluk kun je bij De Slegte ook nog een boekje van mij en Vincent van der Vinne vinden over de EV-situatie in de jaren negentig. De meeste kenners kozen toen voor elektrisch vervoer, dus het is interessant om te snappen waarom het toen niet gelukt is. Kunnen we nog wat van leren.

  3. Pingback: Over robots en elektrisch vervoer  | Degroenewebsite

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s