Mijn konijn heet ook Maarten!

Met 5500 bezoekers en 2.745.000 TV kijkers is het RoboCup Dutch Open een groot succes geworden. Vijf dagen lang stond het Indoor Sportcentrum in Eindhoven in het teken van deze eerste Nederlandse officieuze EK van het robotvoetbal. Met ruim 200 deelnemers uit  o.m. Japan, Lithouwen, Iran, Portugal, Duitsland, Italië en Nederland werd sportief gestreden in de wedstrijden, nog volop technologie ontwikkeld, en ook werden vele demonstraties gedaan voor het publiek. Ik ben al eerder bij een aantal WK’s en ‘EK’s’ geweest, maar heb nog nooit zoveel publiek gezien als nu bij ons! Dat belooft wat voor de WK RoboCup 2013, dat plaats gaat vinden volgend jaar 24-30 juni, ook in Eindhoven.

Europees Kampioen

Tot dit jaar organiseerde de Duitse RoboCup organisatie de German Open als enig toernooi in de EU. Hoewel dit jaar ook daar een toernooi was, is de mid-size League met de echte voetbal de grote publiekstrekker, en alleen bij ons georganiseerd. De finale wedstrijd tegen het Iraanse MRL was bijzonder spannend. Vooral het voetbalspel voor rust was van een ongekend hoog niveau! Met de eerste plaats van ons TechUnited mid-size team prolongeren we dus onze officieuze Europese Kampioenstitel! De eerste plaats bij de @Home league voor Amigo, de TechUnited @Home robot, is een knappe prestatie voor het nog jonge team! Tenslotte heb ik voor het eerst op dit toernooi onze TechUnited Eindroid een voetbal in het doel zien trappen, en zelfs wat harder zien lopen! We zijn inmiddels in de MidSize Wereldkampioen geworden!

Naar de scholen!

Op vrijdag stond ik te kijken naar een van de demonstraties van de NAO robots. Naast mij stond een 2de klas leerling van het Strabrecht college in Geldrop, samen met haar ouders, geheel in verbazing te kijken hoe ontzettend knap de NAO robot weer op kon staan na een duik naar de bal. Zij vertelde me dat ons PR team op hun school was geweest en dat ze daarom was komen kijken! Speciaal voor de RoboCupDutchOpen hebben we een paar maanden geleden een (tweede-hands) vrachtwagen aangeschaft, en geschikt gemaakt voor het vervoer van onze Turtles en Amigo. Met de vrachtwagen zijn we langs basis en middelbare scholen gegaan om de robots onder de aandacht te brengen. Dat heeft ook de aandacht getrokken van de diverse regionale dagbladen.

Techniekpromotie

Ook op het toernooi zelf waren een groot aantal activiteiten voor kinderen opgezet. Heel populair was natuurlijk de knuffelhoek met de Pleo Dino robots. Die hadden we een paar maanden geleden al gekocht en opgevoed, anders zouden ze alleen maar slapen! Veel ouders hebben met verbazing staan kijken naar hoe hun kinderen hun nieuwe vriendjes liefdevol blaadjes gaven en aaiden. Ook was er door de Stichting Techniekpromotie weer ondersteuning met het maken van haargel, tandpasta, en het programmeren van robots. De dansende disco robots uit ons motion lab deden het ook erg goed, en de robot-rockband TeamDare trok elk uur telkens weer veel aandacht, met vooral verbazing van het publiek voor de razend knappe robot-panfluit speler.

Pers en Outreach

Bijzonder trots was ik op de kwaliteit van de verslaglegging tijdens de wedstrijden, de commentator Guy, onze eigen Jack van Gelder, die het publiek telkens weer tot waves wist op te zwepen! Het was een bijzondere ervaring in dat publiek te zitten, en te voelen hoe jong en oud helemaal losgingen tijdens de wedstrijden! Ook in de pauzes ging hij, in het weekend samen met Jeroen, de tribune op, om vragen te beantwoorden van kinderen. Aan de andere kant van de hal, op de tribune bij de @Home league en de NAO en Humanoid demo’s deed Heico op de tribune hetzelfde, met zijn maatje Victor bij de wedstrijdvelden. Ook de website van het toernooi, de kwaliteit van de videos en foto’s, en de snelheid van nieuws-updates vond ik erg goed, en van een hoog nivo. Allemaal met studenten van de TU/e! We hebben ook een zeer goede PR gehad met het RLT4 nieuws en NOS op 3 op woensdag, PowNews en Hart van Nederland op vrijdag, zondag 6 mei bij Z@pplive en krantenartikelen en diverse radiointerviews, en naast de lokale omroepen zelfs BBC-radio. De complete lijst staat hier. Ik was in het bijzonder blij met de duidelijke boodschap dat dit soort activiteiten vooral in de zorgsector op termijn zinvol gebruikt gaan worden, en dat dit prachtige techniekpromotie is. Ook de promotie van de Brainport regio, en de TU/e in het bijzonder was natuurlijk heel gaaf. Hier nog een leuke blogpost.

Kindercollege

Ik heb zelf erg genoten van de kindercolleges die ik heb gegeven. Totaal 5 voorstellingen, van elk 20 min met elke keer ongeveer 40 kinderen met hun ouders die kwamen luisteren. Ik begon met het aantrekken van mijn toga, waar ik bij vertelde dat een toga vooral voor speciale gelegenheden was, zoals op de verjaardag van de universiteit (toevallig werd de TU/e op de vrijdag 56!). Voor de ouders voegde ik dan toe dat ik toch maar de knoop in de das laat zitten, omdat ik er normaal geen draag en dus ook geen knoop kan maken! Als ik dan helemaal aangekleed was leek ik zo uit de films van Harry Potter weggelopen te zijn. Daarna vertelde ik dan over wat robots zijn, hoe ze werken, met videos van Asimo, en de mensachtige robots uit Japan. Ook de rolstoel die kan traplopen geeft open monden van verbazing. Daarna legde ik uit hoe onze voetballende robots werken: lopen, schieten, kijken en nadenken hoe te bewegen (pad-planning). Ik eindigde dan met de video van de robot-crash. De slides staan hier. Bij de vragen zijn kinderen altijd veel spontaner dan studenten in de collegezaal. Bij een van de voorstellingen ging er direct een hand omhoog. Toen ik vroeg wat de vraag was, kwam het antwoord: “mijn konijn heet ook Maarten!”. Voor mij de nr 1 om te onthouden!

Teamspirit

Ik ben ongelooflijk trots op de inzet van alle mensen die dit mogelijk hebben gemaakt, en de energie die we als organisatie- en TU/e-robot teams hebben en genereren! Harrie en Rene en Roel hebben heel hard gewerkt, net als Bas, Guy, Robin, Victor, Heico, Ivo, Ingrid, de studenten van het TechUnited office,  Johannes die meehielp bij de disco-robot, de studenten bij de balie, het techniekplein, het theater, de TU/e stand ‘van’ Marjan, de mensen van MRT BV, TeamDare, Stichting TechniekPromotie, Carlo, Marike,  de duwers op de achtergrond: Carel en Alfons, ons College van Bestuur, Eindhoven365, de Gemeente Eindhoven, provincie Noord-Brabant, en alle andere sponsoren. Op naar de WK van 2013! Maar eerst effe nr 1 worden op de WK in Mexico aanstaande zomer!

5 thoughts on “Mijn konijn heet ook Maarten!

  1. Pingback: TechUnited WereldKampioen RobotVoetbal « steinbuch

  2. Pingback: Stichting Techniekpromotie bestaat 10 jaar #WOWmoment @WOWSTP « Steinbuch

  3. Pingback: WK Robotica in Eindhoven! « Steinbuch

  4. Pingback: Een jaar bloggen « Steinbuch

  5. Pingback: RoboCup European Open 2016 | Steinbuch

Leave a Reply

