Mijn eerste IRL ervaring met de Tesla Model S

Op weg naar de TROS Autoshow was ik zaterdag even in de gelegenheid plaats te nemen in de eerste twee Tesla Model S-en in Nederland. Ik was onder de indruk van de buiten- en binnenkant, de handgreep van de deuren, met verlichting, de snelheid van de reactie van het enorme 17″ touchscreen, daar zit een behoorlijke grafische processor achter. Het  display laat zien: nog 433 km range! Het schuifdak is in te stellen in percentage van 0-100%. De kofferbak voor en achter zijn fors. Als je gaat zitten wordt de hele auto wakker, mooie ervaring. Goede audio ook. Kortom: een Join the Future of Automotive gevoel!

Helaas kon ik er nog niet mee rijden. Na mijn ervaring met de Tesla Roadster kijk ik er naar uit! Autoweek heeft al wel met een van deze Tesla’s gereden, en van Bas van Werven hoorde ik dat hij dinsdag mee gaat rijden. Ben benieuwd. Volgende week zaterdag in de TROS Autoshow!

Op het forum van Tesla staat inmiddels een stukje van Wiebe, en dat is zo goed geschreven, dat ik dat graag met jullie deel hier. Hier staat zijn videoverslag, compleet met overstuur…

Van: Wiebe

Thanks to Athlon Car Lease! Ik realiseer me dat er de nodige frustraties leven doch dit is niet aan Athlon te wijten; zij krijgen de mogelijkheid om de Model S te laten testrijden door een gelimiteerd aantal mensen. Gelimiteerd door tijd. De testritten waren afgelopen donderdag en vandaag, vrijdag 2 november vanuit het hoofdkantoor van Athlon Car Lease in Almere. Volgende week zijn de beide Model S Performance in Rotterdam waar nog een handjevol gelukkigen ze kunnen testen. Daarna gaan ze naar Düsseldorf en andere lokaties buiten Nederland. Ik heb niet kunnen ontfutselen wanneer ze weer in Nederland zijn maar ze blijven hoe dan ook in Europa.

Om met de vorige schrijver te beginnen: er staan inderdaad voldoende testritten op Youtube. Ofschoon deze testrit op een goed moment wat afwijkt van de standaard testrit is de rit niet veel anders dan wat je al kan zien. Alles dat jullie ongewtijfeld al lang gezien hebben is er ook daadwerkelijk. Wat is me, net als jullie al deze fimpjes uit het hoofd kennende, dan nog opgevallen? Heb je even?

Om te beginnen de ruimte. Het is een grote auto. Zelf rijd ik nu een Renault Espace, ik hecht nogal aan ruimte. Omdat ik nogal atletisch gebouwd ben (… not) moet ik b.v. bijna uit een BMW 5 gezaagd worden als ik er uit wil. De Model S stap je ruim in en uit. Veel, heel veel ruimte voor bestuurder, bijrijder en passagiers achterin. Dit blijkt niet altijd uit de andere filmpjes.

Het feit dat de auto “aangaat” als je gaat zitten is intens. De dash en de touchscreen zijn in het echt nog cooler dan op film. Volmaakte stilte, tenzij je de audio aanzet. Prachtig geluid dat mijn Clarion in mijn Renault van 1,5 jaar oud doet verbleken. Het interieur is áf, punt. Geen “loose ends”, perfect.

Je rijdt de Model S met je pink. Stuur, handels, meer niet. En een voet, niet te zwaar zo raad ik u inmiddels aan. Je voelt dat het een zware auto is, maar dit is meer geruststellend dan dat de auto niet sportief zou zijn. Vergeleken met een Roadster ligt de S als een blok op de weg, maar dan wel een supersnel blok. Door het comfort, de ongelofelijke stilte en het feit dat de auto licht stuurt denk je met een sedan, categorie Mercedes Benz S-Klasse te maken te hebben.

Een S dus. Maar wel met KLASSE! Maar ook een wolf in prachtig design. De auto heeft een vermogen dat ik nog nooit meegemaakt heb. 416 PK is natuurlijk fors aan de maat, maar deze PK’s zijn volkomen anders dan bij brandstof motoren. Bij een brandstofmotor ga je van weinig koppel naar veel naar wat minder, overschakelen en weer van minder naar max naar minder en zo voort. Zo niet bij de Model S en dit is ook hetgeen me het meest is bijgebleven. Vanaf 0 kilometer tot 150 (harder durfde ik niet, de dame van Tesla had na mijn “momentje” wat problemen met de kleur van haar huid) heb je permanent maximum koppel. Je wordt letterlijk weggeschoten maar de acceleratie blijft onverminderd aanhouden – dat gevoel is echt immens. Ik heb nog nooit dit gevoel in een auto gehad – en ik heb er wat mogen besturen – dat je letterlijk ongelimiteerd vermogen kunt afschieten door slechts licht je pedaal in te drukken. Drie uur na de proefrit ging de adrenaline nog door mijn lichaam, om een ideetje te geven.

Het “momentje” dan! Laat ik een ding helder maken: dat lag aan mij en niet aan de auto. Het feit dat er nog steeds twee Model S beschikbaar zijn voor proefritten ligt aan de wegligging van de S, een gewone auto was ik kwijtgeweest. Wat gebeurde er? Ik reed met een cameraman, een vriend en de dame van Tesla (volle bak dus) vanuit het kantoor van Athlon in Almere naar de A6. Meteen maar even de snelweg op was de gedachte. Het wegdek was wat vochtig maar niet overdreven. Ik draaide na de stoplichten op normale snelheid de oprit op naar de A6 -> Lelystad. Kort na mijn bocht gaf ik – live on the edge – vol gas. Waar ik geen rekening mee hield was het feit dat je binnen een milliseconde maximum koppel hebt! Aangezien ik nog in een flauwe bocht zat, de weg vochtig was en de achterkant van de auto nog indraaide kreeg ik vol overstuur en brak de achterkant uit. 416 PK max koppel in een keer op de achterwielen.

Direct gas los en tegenstuur zo heb ik geleerd. Binnen een halve seconde stond de Model S, geschat zo’n 40 graden uit het lood, weer kaarsrecht. Over wegligging gesproken, ongelofelijk!

Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Een normale auto zou minstens zo twee of drie keer gecorrigeerd moeten worden vanwege het heen en weer vliegende gewicht. De Model S, ruim 2000 Kg met 4 passagiers aan boord stond in een keer weer waar die moest zijn. Dit is een raceauto met een balans die ongekend is. Nogmaals: mijn fout. Belangrijkste les: het is een beest dat zich uitstekend laat temmen maar het blijft een beest. Als je het beest loslaat moet je goed weten wat je doet; dit beest heeft niets met de auto’s te maken zoals je die gewend bent. Zelfs niet met de hele snelle.

De carrosserie laat zich goed vergelijken met een kruising tussen de BMW 5 en de Jaguar XF. Met de styling van de XF. Maar dan groter, ruimer. Deze Performance S heeft 21 inch wielen, dat, en de rijwind, is het enige dat je hoort. De zoem van de elektromotors is de verwaarlozen. Andere EV’s die ik heb gereden klonken als een tram, de S niet. De dame van Tesla vertelde me dat de 19 inch wielen minder “lawaai” maken maar eerlijk gezegd zie ik deze auto niet met 19 inch wielen. En dat lawaai? Als je in een volmaakt stille ruimte zit hoor je ook je eigen bloedsomloop. Dat idee dus.

De andere filmpjes op Youtube zijn wat braaf. Zo hebben wij natuurlijk, na allemaal wat afgekoeld te zijn, de 0 – 100 gedaan. Wat een ervaring: het maakt niet meer uit wie er naast je staat bij een stoplicht. Ze zien slechts nog je kofferbak.

Het zicht is rondom is perfect, niet al te dikke stijlen, voor mijn gevoel geen dode hoeken. Ok, een minpuntje dan (we blijven Hollanders): het zicht naar achteren door de achteruitkijkspiegel is door de stroomlijning, lees lage achterruit, wat minder. Maar ja, ik ben dan ook een Espace gewend! Maar eerlijk gezegd is dat het enige (te verwaarlozen) minpuntje.

Mijn compagnon en ik waren beide (hij reed die andere S) idolaat, verbijsterd, heftig onder de indruk en compleet verkocht. Het is een auto, met vier wielen een stuur en pedalen. Maar daar houdt ieder vergelijk op met alles dat je gewend bent. Dit slaat werkelijk alles. De luxe, de onvoorstelbare cool factor, de wegligging, de handling van de auto, het vermogen (het VERMOGEN), alles is op een niveau dat ver weg ligt van alles dat je gewend bent.

De vermoedelijke Europese prijs in ogenschouw nemend; dit is een koopje. Je hebt de klasse, en uitstraling van een Jaguar. De ruimte en het comfort van een Mercedes Benz S-Klasse. Een vermogen waar misschien een 911 te nauwernood aan kan komen, maar dan niet op deze ongelimiteerde manier. Er is geen compromis gesloten, de woorden van Tesla zijn 100% waar. Ik ben persoonlijk van mening dat Tesla eerlijk maar bescheiden is. De rij ervaring slaat alles, dat had men meer mogen benadrukken. En dan heb ik maar 20 minuten gereden…

Ik hoop dat jullie snel zelf deze ervaring kunnen opdoen en ben ervan overtuigd dat je het niet anders zult ervaren. Maandag staat de film op Youtube, men had liever dat de communicatie gesynchroniseerd werd. Geen probleem bij zo’n cadeau. En om ook met de vorige spreker te eindigen: dit is inderdaad weer een filmpje van een testrit met een Model S. Maar niet zo zoutloos als de USA-filmpjes. To be continued….

BRON: Last edited by Wiebe; 11-02-2012 at 08:22 PM.

Hieronder ook een geweldig goed opgeschreven ervaring van de Tesla Motor Club forum website

Van: Peter

@Wiebe + alle Tesla-vrienden alhier:

Jazeker heb ik gereden in de Model S! In de zilvergrijze. Ik doe een poging tot een verhaal – excuus voor de evt. overlap met de Wiebe-story.

Ik ben wel wat gewend qua snelheid en wegligging gezien mijn huidige vervoermiddel – een Maserati Quattroporte. Dat is denk ik (een van) de best sturende grote sedans op de markt. Nog steeds, zelfs ruim zeven jaar na de introductie. De 400pk Ferrari V8 ligt in zijn geheel achter de vooras, strak tegen het schutbord aan. Door een dry-sump oliesysteem ook nog ‘ns heel laag in het chassis. De ‘duoselect’ versnellingsbak, dus gewoon met koppeling en -platen ligt ‘transaxle’ achterin bij het differentieel. Door al deze maatregelen is de verdeling van de 2000kg zelfs 49/51% over voor- en achteras, ligt het gewicht zeer laag in het chassis en ook nog ‘ns heel mooi tussen de assen. De QP stuurt hierdoor echt geweldig. In geen enkele andere auto ben ik dat nog tegengekomen, een zodanige lichtvoetigheid bij zo’n grote zware auto. Afgezien dan van mijn Alfa 75 race-auto, maar dat is geen eerlijk vergelijk. Daarnaast is het een echt serieus snelle auto, 0-100 in ca. 5sec. Niet dat ik bekeuringen spaar (in tegendeel), maar je gaat wel wennen aan die fantastische combinatie van wegligging en acceleratie. “Power corrupts”, zeggen de Amerikanen, en daar hebben ze in de Model S dan meteen maar rekening mee gehouden. Want de Model S is sneller dan de Maser, in ieder geval vanuit stilstand en naar mijn gevoel tot ca. 150-160km/u. De Maserati blijft dan echt onbehoorlijk doorsleuren en de bij de S lijkt de fut er dan iets uit te gaan. Maargoed – het was een korte proefrit, mijn roze creditcard is me zeer lief en bovendien zijn dergelijke snelheden vrij zinloos, zeker in NL. Wegligging en insturen ligt zeer dicht bij wat ik gewend ben. Je voelt het gewicht wel, maar het luistert gewoon heel goed naar je input. Het draait allemaal prachtig mee de bocht in en -door, met weinig overhellen. Stuurgevoel vond ik echt boven verwachting goed. De Quattroporte staat bekend om zijn onophoudelijke communiceren via het stuur. Ieder steentje, iedere oneffenheid voel je. Als je niest moet je echt het stuur even loslaten, anders loop je het risico in de vangrail te eindigen. In het begin moest ik er echt aan wennen. De S heeft niet dat hypergevoelige, maar is wel veel beter dan ik had verwacht. Zeer veel gevoel in het stuur. Het stuur zelf ligt ook erg fijn in de hand. Je eerste indruk van het algehele kwaliteitsniveau is ook meteen dat het heel goed in elkaar zit allemaal. Nu is mijn referentie niet Duits dus dat is misschien anders als je (zo’n oersaaie) Audi of BMW hebt. Het dashboard is zo afwijkend en anders dan alles wat je ooit gezien hebt. Nergens metertjes of wijzertjes en knopjes. De totale indruk als je achter het stuur zit en om je heen kijkt is dat je echt in een design-omgeving zit. Strak, clean, modern. Erg ruim en toch zit je er lekker ‘in’.

En als je dan gaat rijden… kom je erachter dat dit echt, zeker weten, 100%, geen twijfel, no doubt about it, de toekomst is. Het gaspedaal is direct ook je rempedaal. Voet naar beneden is sneller gaan, voet omhoog is remmen. Het gaat allemaal vanzelf en je bent er na 1 minuut al aan gewend. Het constante bijremmen in je gewone auto, zelfs in mijn vrij sterk op de motor (door de hoge compressie) afremmende auto, is na afloop zelfs storend. Na ruim een kwartier remde ik pas echt met het rempedaal. De rem heb ik verder niet echt getest, maar lijkt voldoende ‘bite’ en gevoel te hebben. Op constante snelheid bijv. op de snelweg is het een sublieme cruisemachine. Windgeruis en afrolgeluiden zijn het enige wat je hoort en vallen daardoor wel meer op. Maar de stereo stond niet aan. Die zal wel goed zijn, maar daar was ik niet voor gekomen. Volamps (ipv. volgas) vanuit stilstand is echt verbluffend. Ver-bluf-fend. Dat wordt echt lachen bij het stoplicht als we de ene na de andere dikke ICE vernederen. Ik weet wat mijn Maserati kan, maar die gaat dit niet bijhouden. No way in hell. Het is een traploze megaduw, die zo ontzettend direct onder je voet vandaan komt, dat het wel lijkt alsof je hersenen rechtstreeks verbonden zijn met de auto. Een ‘mindconnection’ als het ware. Zo zal bionica voelen in de toekomst, verwacht ik. Geen enkele vertraging of welke hesitatie of aarzeling dan ook. Geen en-ke-le. Ik zeg dat zo nadrukkelijk omdat je je het gewoon niet voor kan stellen. Zoiets was er nog niet eerder. Iedereen denkt als je dit leest (ik ook natuurlijk) “jahoor, maar als ik ‘m in zijn twee zet, lekker op 5000 toeren, en ik geef dan plotseling volgas, dat zit ik ook op maximum vermogen en koppel en spuit ik ook meteen weg.” ..Nnnnnnnot..
De nauwelijks waarneembare pauze die er dan toch nog is, ervaar je na je rit in de S als een, nou ja, een zomervakantie. Zeg maar.

En vreemd genoeg mis ik het geluid niet. Terwijl ik toch nog steeds de ramen opendoe als ik onder een mooi viaduct doorrij – wat een fantastische gedragen huil er dan uit die V8 komt… Maar de S is zo nieuw, als model en als merk dat er ook nog geen enkele associatie is qua geluid. Met een Duitse/Amerikaanse/Italiaanse V8 heb je een bepaalde verwachting van het geluid. Dat is bij de S gewoon een non-issue. Geen verwachting dus ook geen teleurstelling. Daarnaast heb je gewoon teveel andere nieuwe dingen die je afleiden. En ik verwacht dat tegen de tijd dat je de auto echt goed kent je al gewend zal zijn aan het ontbreken van motor- en uitlaatgeluid. Voor de zekerheid doe ik de QP niet weg, en heb ik nog een kleine Alfa verzameling om te luisteren en/of rijden. Maar zoals Jay Leno ook zegt in zijn Model S filmpje – ICE-cars zijn straks voor de hobby op zondag. Precies zoals ik het voor me zie.

Dan nog het uiterlijk. Mijn dure Fiat is van de hand van Grootmeester Pininfarina en is naar mijn bescheiden mening een subliem voorbeeld van een werkelijk tijdloze schoonheid. Geen lijntje teveel, geen chroomstripje teveel, de proporties precies goed, sierlijk vanuit iedere hoek. Zelfs bijna acht(!) jaar na de introductie is het nog een mooie auto. Moet je met een BMW van die leeftijd aan komen zetten… Wekelijks krijg ik nog positieve reacties – in ruim vier jaar nog niet een negatieve. Als ze naast elkaar staan zie je hoe breed en laag de Model S is, gegeven het feit dat de QP lager en breder is dan de meeste andere auto’s. Donkere lak staat de S beter dan een lichte, vind ik, nu ik ze beiden van dichtbij heb gezien. De S is vooral lager dan je denkt vanaf een plaatje. Forser, ook. Maar dat doet hem wel goed. Verder was die blonde griet zo geschrokken van het stuntwerk van Wiebe dat ze direct is vervangen, want naast mij zat een aardige Tesla jongen. Die net als ik overigens nog niet wist dat de bediening van de ruitenwisser in een Taxi ehhh… Mercedes via draaien aan het stengeltje gaat. En da’s misschien het enige nadeel aan die hele Model S, dat er Taxi..ehh Mercedes onderdelen in zitten. Maar het zei ze vergeven. Tesla dan. Verder vertelde hij me weinig nieuws behalve dat de productie voor de EU start in maart en leveringen in de EU beginnen in mei/juni. Productie aantal is tegen die tijd als het goed is ca. 400 per week dus dan komen we allemaal vrij snel aan de beurt, lijkt mij…

Tot slot enkele losse gedachten over de Tesla Model S.
Ik denk nu dat het verschil in 1900 tussen paard&wagen en de eerste auto’s kleiner was dan het verschil in 2012 tussen de Model S en al het bestaande. Wachten op de S is alsof je een jaar voor de introductie van de eerste iPhone al een reserveringsnummertje had: niemand snapt waar je het over hebt maar jij weet dat er iets HEEL GROOTS aankomt, dat zo bijzonder is dat het aanzien van de industrie en de wereld ingrijpend zal gaan veranderen. Het doet mij deugd dat ik mij hier bevind tussen gelijkgestemden die er net zo over denken.

Vragen?

Groet,

Peter.

Bron: Last edited by PeterSZ; Yesterday at 10:09 PM.

5 thoughts on “Mijn eerste IRL ervaring met de Tesla Model S

  1. Nice.

    Auke Hoekstra

    Cleantech Strategies – Director – Schelfhoutstaat 16 – 2526XP Den Haag – 070-3077356 – 06-51614294
    Eindhoven University of Technology – Senior Advisor Smart Mobility – Gemini-Zuid -1.113 – 5600 MB Eindhoven
    Urgenda Foundation – Associate Program Manager Sustainable Mobility – Keizersgracht 253 – 1016 EB Amsterdam – 020 3300 566

  2. Kan me nog heel goed herinneren toen ik 8 jaar geleden in mijn Prius voor het eerst met de knop “EV” ingedrukt door een parkeergarage “zweefde”. Moet heel bijzonder zijn om dat gevoel helemaal tot 130km/h (toch?) vol te kunnen houden! Is al bekend wat de levertijd wordt?

  3. Pingback: Mijn eerste rij-ervaring met de Tesla Model S « Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s