Mijn eerste rij-ervaring met de Tesla Model S

Vandaag ben ik naar Düsseldorf gereden voor mijn eerste testrit met een Tesla Model S. Er zijn deze weken drie Model S’ in Europa, een rode die nog in het Europese hoofdkantoor in de UK is, voor training van technici, en een zilver witte en een zwarte. Op de diverse blogs hebben we die al gezien deze week. De witte en zwarte zijn vorige week begonnen in München en via Brussel, even Eindhoven daarna naar Almere, en nu Düsseldorf. Morgen gaan ze weer terug naar München. Vandaag, vrijdag, was de zwarte in Dusseldorf, de witte had op woensdag elektronische pech gekregen, die deed helemaal niets meer. Opstartproblemen zeg maar. In Düsseldorf waren er 12 mensen die via Athlon Car Lease uitgenodigd waren. Ik ook dus, met dank aan Athlon NL en Bas van Werven die dat had gesuggereerd geloof ik aan ze. Hij heeft dinsdag gereden, en vertelt dat zaterdag in de Tros Autoshow. Hij is verliefd geworden! En verteld bij de rijimpressie onder meer dat je best geitenwollen sokken mag hebben en dan toch in deze auto kunt rijden🙂. Vandaag, juist toevallig op weg naar Düsseldorf,  hoorde ik de uitzending van BNR met hun test (“instant power”). Ook enthousiast!

Daar aangekomen eerst even gesproken met de marketing mensen van Tesla van het UK office. Ze hebben mijn reservering even gecheckt. Ik heb nr S282 (Signature). Er zijn 1000 Signatures besteld in de USA en 500 in de EU. In maart gaan ze voor de EU produceren, en die komen in mei of juni naar ons toe. In de periode dec/jan komen er 1 of meer naar NL toe en kunnen testritten worden gemaakt, en de bestellingen al dan niet definitief gemaakt. Ik hoorde van twee andere test rijders vandaag (uit Brussel) dat er in december drie speciale komen voor klanten in de Benelux.

Dus, inmiddels donker geworden in Duitsland, en na een uur wachten, gingen we met 4 proefritrijders en een Athlon vrouw in de Tesla op pad. Helaas dus alleen maar in de stad. Na telkens 10 min ongeveer wisselden we. Ik was als derde aan de beurt, nadat ik een rit lang met het giga display had kunnen spelen. Omdat ik de ervaring met de Roadster al had, vond ik beide rijders die eerder aan de beurt waren nogal tam. Dus toen ik aan de beurt was, heb ik de acceleratie geprobeerd🙂. Na een aantal flinke versnellingen in de binnenstad van Düsseldorf waren mijn mederijders van mening dat ik toch echt op een chinese taxichaufeur leek…Er waren ook regelmatig gilletjes van de achterbank te horen…

Hoe omschrijf ik mijn rijervaring het best? Ik denk zo: stel je de ruimte van een Espace voor, de afwerking van een Mercedes en de power van een Roadster. Het is alsof je voet met een riempje aan het gaspedaal zit, en dat de auto precies doet wat jij wilt. Heel responsive en heel smooth. In mijn vakjargon: de polen van deze Tesla Model S performance versie (410pk, 600Nm) liggen heel ver links in het linker halfvlak! Het rijden voelt ontspannen en rustgevend stil. Het interieur is high tech, ongekend, en de buitenkant is heel robuust en stoer en erg mooi! Ik vond het geweldig!

Ik ben overtuigd dat Tesla hiermee een statement heeft neergezet. Elektrisch rijden geeft een enorme technische draai aan de prestatie van auto’s, en geeft een geheel nieuwe beleving. Het is een gamechanger!

16 thoughts on “Mijn eerste rij-ervaring met de Tesla Model S

  1. De taal van “het autojournalisme” is voorgoed veranderd: geen “trappelende paarden in het vooronder, sloffen die aan de weg kleven of dubbele turbo’s die wakker worden”. Gewoon “alle vermogen, altijd, onder alle omstandigheden beschikbaar” en “volledig geruisloos en trillingsvrij”. Beetje saaier misschien om te lezen, maar fijner om te rijden!

    Nu alleen nog afleren om gaspedaal te zeggen🙂

  2. Ook ik heb het mogen meemaken en het klopt: dit is de auto die elektrisch rijden een geweldige ‘boost’ zal geven. Geen goedbedoeld amateurisme meer, maar een auto die de grenzen van autorijden gaat verleggen!

  3. Ik begrijp niet goed hoe je enerzijds gepassioneerd kunt pleiten voor bewaking van milieuaspecten en anderzijds “lollig” doet over acceleratievermogen en en de absoluut onzinnige hoeveelheid KW’s die de auto kan leveren. Dat is een beetje milieubewuste wetenschapper onwaardig. Gemeld wordt over kwaliteiten van elektrische auto’s alsof een giga overboost van vermogen er bij EV’s niet toe doet. Ongelooflijke onzin is dat; vermogen moet worden opgewekt en gaat ALTIJD ten koste van energiebronnen waar we zuinig op zouden moeten zijn. Elke KWh heeft (op dit moment) 430 gram CO2 uitstoot tot gevolg, en daarbij is al rekening gehouden met het aandeel energieproductie door wind.

    • Beste Roel
      Dank voor je reactie. Ik begrijp je opmerkingen, en deels heb je natuurlijk gelijk: in een duurzame maatschappij is het beter als iedereen zo zuinig mogelijk zich verplaatst, liefst met de fiets of trein. Als je dan met een auto gaat, dan in een zo zuinig mogelijke.
      Met het stimuleren van de Tesla Model S heb ik vooral voor ogen om de zg petrolheads te laten zien dat EV echt een optie is. De testrit van Bas van Werven van TrosAutoshow was daar een mooi voorbeeld van. Als hij enthousiast wordt over EV, dan kan dat een versnelling geven over de hele breedte van EV. Ik ben overtuigd van het feit dat Tesla een “gamechanger” is: het laat de overgang zien naar een andere, meer duurzame, oplossing (EV), voor iedereen. Zelf ben ik overigens van plan om op mijn perceel zoveel zonnecellen te plaatsen dat ik ruim mijn jaarlijkse verbruik van de Tesla Model S genereer. Dus die CO2 is bij mij, afgezien van de productie, echt 0.

      • Prachtig geschreven. Doet me denken aan mijn tijd in China en aan deze video, ook met gilletjes op de achterbank: http://youtu.be/4OuBxcu7B3o – is de rijstijl hiermee vergelijkbaar?🙂

        M.b.t. de CO2: Is het bekend wat de CO2 burden is van de chemische productie van de LiNiCoAl-Oxide accus van Panasonic en hoe lang deze meegaan? De PV zonnecel heeft ook een Carbon Payback Time van een aantal jaar…

        Verder ondersteun ik de ontwikkeling van het elektrisch rijden volledig. Ik hoop de Model S eens tegen te komen op de TU/e in het nieuwe jaar!

        Een grote family car voor 5 personen heb ik nog niet gezien (misschien de Model-X?), de betaalbaarheid weerhoudt de Tesla om een gamechanger “voor iedereen” te zijn, maar dat is hopelijk een kwestie van tijd.

        Is er ergens een grafiek beschikbaar van de accukosten per kWh van de diverse type accus? Dat zou ik wel interessant vinden om te volgen… hopelijk is daar ook een (dalende) trendline in te herkennen.. zou je ook kunnen herleiden wat een nieuwe accu zou moeten kosten.

  4. Een waanzinnig interessante auto, die Tesla Model S. Al is de naam niet bijster inspirerend, de auto is dit wel.

    Als automotive designer – en researcher had ik echter graag gezien dat de styling wat minder de zes-in-lijn of V8 ontwerp cues had vertoond. Al is dit waarschijnlijk toe te schrijven aan een marketing technisch verhaal over hoe het best mensen aan te spreken die normaliter een auto zouden aanschaffen met een sterke benzine (of tegenwoordig potente diesel) krachtbron.

    @ Roel: Gezien van een ratio point of view heb je vanzelfsprekend gelijk, maar de innerlijke, in dit geval automobiel gezinde mens, wil ook wat. Ik denk dat het een onmogelijke opgave is de verwende auto consument een stap terug te laten nemen als het aankomt op prestatie’s en vermogen, zelfs als aan die teruggang het zo belangrijke milieuaspect ten grondslag ligt. Dat zal voor velen een onoverkombaar obstakel zijn. De electrische aandrijving met een hoog vermogen is een volwaardig alternatief voor de brandstofmotor en is in ieder geval milieuvriendelijker dan een qua output vergelijkbare benzinekrachtbron.

  5. Pingback: Beeldverslag van een bezoek aan de Tesla Fabriek « Steinbuch

  6. Pingback: Beeldverslag van een bezoek aan de Tesla Fabriek | Cleantech Strategies

  7. Afgelopen september heb ik een testrit mogen maken in een model s.
    Ben er voor naar LA gevolgen en in Sante Monica de Tesla store bezocht.
    Kwam daar ik Adam tegen, Adam vroeg of ik bij tesla familie hoorde, jawel Model s signature, rood. Met en knipoog gaf hij aan volg mij maar, tot mijn verbazing stond er achter in de store precies mijn keuze. Ritje maken.? Graag, heb genoten van deze rit, met inderdaad mijn vrouw gillend achter mij. Wat een super auto.

  8. Pingback: Tesla Model S in Eindhoven « Steinbuch

  9. Pingback: Een ochtend als verkoper bij Tesla Eindhoven | Steinbuch

  10. Zag het ding van de week in Houston staan. De oliestad van Amerika met hoofdzakelijk SUV’s in het straatbeeld, wel hilarisch. Ik was gelijk verkocht. Toch eens even gekeken wat het kost om het ding in te voeren vanaf de US Lijkt me toch wat goedkoper dan via allerlei tussen instanties…
    Ben dat gezever over al dat bezuinigen ook wel een beetje zat. Volgens mij moeten we helemaal niet bezuinigen (Helaas ik heb nog maar 22 zonnepanelen). Hoe eerder al die fossiele prut op is hoe beter dan komt er een versnelling in de energie voorziening die je niet kunt voorstellen. Overigens rij ik al 7 jaar op 100% pure afval plantaardige olie (En nee, je ruikt hem niet en rookt niet). 7 jaar geleden is ja en alleman daar voor (half Duitsland rijd erop) tot er weer een tegenbeweging op gang komt. Hupsakee ook weer om zeep geholpen. (Ik rij er echter nog steeds op).
    Overigens zou ik dolgraag elektrisch rijden maar t’is nogal een investering. Ik an niet wachten tot de Tesla in de buurt van de 40.000 komt.

  11. Pingback: Beeldverslag van een bezoek aan de Tesla Fabriek | Auke Hoekstra

Leave a Reply

