Een weekend met een Tesla Model S – deel 2

IMG_2159Zondag, dag 2 met de Tesla Model S. Deel 1 staat hier. Vandaag staat de TU/e Experience day op het programma. Om 10.00 gaan kijken naar de Tesla: er staat nu 282 km range op de teller, dus hij heeft in 10 uur zo’n 140km geladen, precies wat met de 14A, 1 fase kan (ik had het laden begrensd op 14A). Dat voelt toch wel weer heel anders dan die 50km  range die er gisteren aan het eind van de dag op stond…

IMG_2169Om 11.30 weggegaan, met 307 km range op de teller. Heerlijk, om die auto weer te mogen besturen! Op de A270 even vol ‘gas’, 600Nm voel je echt wel! Het was heerlijk zonnig weer, dus terwijl ik het TU/e terrein oprijdt, het dak helemaal open gezet. En de stereo (met Dolby) even uitgeprobeerd. Ach, wat heb ik dit toch allemaal gemist in mijn kangoo….

IMG_2172Naar gebouw Potentiaal gereden, en de Tesla voor het gebouw van de faculteit Electrical Engineering gezet. Stand range 280km. Daar hadden de mensen van de Bachelor Automotive opleiding al een Leaf en een Ampera geregeld, en de Tesla had een mooie (ere)plaats pal voor de ingang. Om 12.00 al gelijk publiek. De frunk en de trunk weer opengezet, en wat folders van de Automotive opleiding er in gelegd. Tensotte zijn we niet voor niets DE opleiding die de iPad op wielen in de opleiding heeft verwerkt! De masterstudent Automotive en EE Leon heeft instructies uitleg te geven aan het publiek. Ik vertel hem nog wat details: de meeste mensen willen weten waar de motor zit, want ze snappen niet dat de frunk voor helemaal leeg is, en de trunk achter ook. De motor zit dus tussen de achterwielen, net zoals de vermogenselectronica. De batterijen zitten in de bodemplaat. Acceleratie van 0-100km/h in 4,4 s en een range van 350-450 km, afhankelijk van je rijstijl…

IMG_2171Ik loop ook nog even naar het University Racing Team Eindhoven en de studenten van TU/ecochallenge. Een van de studentes van het Solar Team Eindhoven vertelt me dat haar vader ook een Tesla Signature heeft besteld, maar dat zij nog niet had meegereden in een testrit, dus nodig ik haar uit om later ook even mee te gaan voor een testrit met die van ‘mij’. Daarna naar huis gegaan en heerlijk van de zon genoten, af en toe wat tweets gemaakt natuurlijk.

IMG_2183Tegen 16:45 ben ik weer naar de TU/e gegaan, gebracht door Inge met de Twingo, tja. De range van de Tesla was gezakt tot 252km, 30km minder. De wagen had opengestaan, en de mensen hadden het display kunnen proberen. Het open dak zal ook wel regelmatig dicht en weer open zijn gedaan. IMG_2204Ik had de sleutel = miniatuur Tesla, natuurlijk mee naar huis genomen, dus er kon niet mee worden gereden. Ik heb er een half uurtje bijgestaan, en weer heel erg veel dezelfde mening gehoord: prachtige auto, mooi binnen en buiten, en de prijs ‘viel wel mee’ voor een dergelijke klasse auto.

IMG_2177Daarna heb ik 4 of 5 testrondjes gemaakt over het TU/e terrein met steeds een volle lading: volwassenen en kinderen. Een echtgenote van een collega hoogleraar vond het net een kermisattractie en wilde bijna gaan gillen. De kinderen zeiden WOW!

Tegen 18:00 weer naar huis gereden. Even heel hard, en een dikke Audi op de A270 het nakijken gegeven. Ook nog een testje gedaan van 0-100km/h. Op video opgenomen, dat zal ik hier nog linken.

IMG_2199Met Inge nog even zitten genieten van alle instellingsmogelijkheden op het geweldige scherm. De range was trouwens bij thuiskomst gezakt naar 220 km. Het is echt goed hoe het batterij- en energymanagementsysteem van de Tesla vrij nauwkeurig je te verwachten range inschat op basis van je recente rijstijl en volgens het langere gemiddelde. Ik heb deze twee dagen gemiddeld 450Wh/km gebruikt, tegenover 200Wh/km voor het langere gemiddelde. Tja, dat krijg je als je een weekend een Tesla Model S meekrijgt…

IMG_2203 IMG_2202 IMG_2201 IMG_2200 IMG_2199 IMG_2198 IMG_2193 IMG_2192 IMG_2189 IMG_2188 IMG_2187 IMG_2186 IMG_2185 IMG_2184 IMG_2183 IMG_2182 IMG_2179 IMG_2178 IMG_2177 IMG_2176 IMG_2175 IMG_2174 IMG_2173 IMG_2172 IMG_2170 IMG_2169 IMG_2164 IMG_2163 IMG_2162

2 thoughts on “Een weekend met een Tesla Model S – deel 2

  1. Pingback: I believe in Feedback! | Steinbuch

Leave a Reply

