Ingezonden brief Volkskrant nav BetterPlace

volkskrantDit bericht is ingezonden naar de Volkskrant en is geplaatst bij de rubriek Opinie&Debat, op maandag 3 juni.

Afgelopen maandag 27 mei berichtte De Volkskrant dat Better Place na een korte periode van commerciële operaties in Israel, Denemarken en Nederland het faillissement heeft aangevraagd. De Volkskrant, in de analyse van dinsdag 28 mei, en ook anderen, trokken daaruit de conclusie dat de elektrische auto nergens ter wereld wil aanslaan. De redenen: te duur en een te geringe actieradius. Die conclusie is volgens mij onjuist.

Ten eerste is de overgang naar elektrisch vervoer meer een proces van evolutie dan van revolutie; het gaat bij zo’n overgang dus niet in één keer goed. Er hoort onlosmakelijk bij dat sommige innovaties wel succesvol zijn en andere niet. In iedere overgang zijn er marktmodellen die, hoe goed deze aanvankelijk ook leken, het uiteindelijk niet halen. Dat is niet onmiddellijk het failliet van een nieuwe, schone energietechnologie; integendeel, het hoort erbij.

Ik heb geen enkele twijfel dat de doelstellingen in Nederland voor elektrisch rijden van 20.000 auto’s in 2015 en 200.000 in 2020 zullen worden gehaald. Nog voor de zomer zijn er in Nederland rond 10.000 auto’s met een stekker op de weg. De verwachting is dat dit aantal dit jaar nog zal verdubbelen. Waar in onze economie is nog meer zo’n groei te zien?

Het faillissement van Better Place is inderdaad triest nieuws, maar beslist niet het einde van de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland en de rest van de wereld. Gelukkig zien bijvoorbeeld de Duitse en Chinese autofabrikanten wel degelijk toekomst. Europese autobedrijven lanceren dit jaar 16 modellen en investeren de komende jaren € 17 miljard in de ontwikkeling van elektrisch vervoer. In China worden dit jaar maar liefst 15 nieuwe modellen geïntroduceerd. De trend naar elektrificatie van onze mobiliteit is onmiskenbaar.

Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch

Hoogleraar Technische Universiteit Eindhoven

lid Formule E Team

 

naschrift: op vrijdag stond er een veel genuanceerder stuk van Michael Persson in de VK, zie hier.

5 thoughts on “Ingezonden brief Volkskrant nav BetterPlace

  1. Verbazingwekkend hoe kortzichtig en ondeskundig sommige commentaren zijn. Zonder onderzoek een conclusie trekken wat elke onderbouwing mist. Zeker van de Volkskrant mag men anders verwachten.

  2. Hallo Maarten,

    Hartgrondig eens met je stuk. Daarnaast is het ook zo dat je voordat je een EV revolutie kan verwachten je eerst de oplaadinfrastructuur op orde moet hebben. Het begint nu pas op te vallen dat je op veel plaatsen kan laden, en dat heb je toch nodig om mensen het vertrouwen te geven dat ze inderdaad altijd wel ergens kunnen bijladen. De internetrevolutie voltrok zich ook pas nadat het wereldwijde (interconnect)glasvezelnetwerk voldoende uitgerold was (en door de dotcombubble in 1 keer afgeschreven en daarmee gratis werd).

    Overigens heb ik het basisidee van BP altijd wat vreemd gevonden: hoe kan je nou zo snel na het begin van de revolutie al vaststellen wat de standaard batterijmaat zou moet zijn. Ik denk dat we over 10 jaar zulke krachtige accu’s hebben dat BP-achtige wisselstations hopeloos ouderwets zouden blijken, iedereen kan dan met een pakket van 1mx1mx10cm 500 kilometer rijden,

    Toevallig vorige week nog zelf een blogje over de Tesla accu geschreven : http://stormglas.wordpress.com/2013/05/23/slootkroos-en-teslas/

    Lars

  3. Ik begrijp het pleidooi van Steinbuch uiteraard. Hij heeft gelijk als hij stelt dat elektrisch rijden geen revolutie, maar een evolutie is. Evoluties nemen tijd in beslag, want tenslotte was de Lohner van Porsche in 1898 al elektrisch.

    Het aantal van 200.000 elektrische auto’s in 2020 waag ik voorzichtig te betwijfelen. De verkoop nu vraagt bijna onethische en maatschappelijk onverantwoord hoge subsidies als stimulans om tot iets te komen. Daar komt dus (terecht) een eind aan.

    En 20.000 elektrische auto’s (dus geen plug-in hybrides) halen we in 2015 op geen enkele manier. Spijtig voor EV-minded mensen, prettig voor belastingbetaler.

    Ik word flauw van het steeds maar als voorbeeld gebruiken van Tesla, een firma die geen geld verdient met auto’s, maar met handel in CO2-emissies. Inderdaad, hun accu’s leveren aardig wat kilometers op, maar ik voorspel dat grafeen-technieken pas de accu’s op gaan leveren die a. veel kleiner zijn en b. in enkele minuten weer op 80 procent vermogen zijn geladen. En ja, gewoon bij een brandstofstation. Inderdaad, het einde van ontsierende en peperdure laadpalen.

    Ik herhaal Steinbuch nogmaals: EV-rijden is een evolutie. Een paar jaar oponthoud is zo erg niet. Erg logisch zelfs.

    • Hi Ted, bedankt voor je reactie. Die 20.000 en 200.000 zijn inclusief plug-in EVs, dus als het maar een stekker heeft. We werken er met zijn allen aan (leasemaatschappijen en fleetmanagers) om die stekker ook echt te laten gebruiken. Voor particulieren gaat dat vanzelf: voor 0,04€/km wil je toch graag rijden? Tesla gaat echt wel cash geld verdienen. Ik vind Tesla zo een krachtig voorbeeld, omdat tot nu toe EV werd weggezet als golfkarretjes. Vandaar. #gamechanger!

  4. Pingback: Reactie op VK column “Is de elektrische Tesla de toekomst?” | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s