Reactie op VK column “Is de elektrische Tesla de toekomst?”

volkskrant_logo_zw

Vandaag (donderdag 22/8) stond er (opnieuw) een bericht in de Volkskrant met onjuiste gegevens, als je het nog niet gelezen hebt, houden zo! Ik hoop dat de berichtgeving van de Volkskrant morgen over de opening van Tesla Tilburg meer genuanceerd zal zijn!

Op het Tesla Forum las ik vandaag twee erg goede reacties, die ook zijn opgestuurd naar de Volkskrant.  Ik wil ze graag met jullie delen. Hierbij.

———————Reactie 1———————

Geachte heer De Waard,

Met enige verbazing las ik vanochtend uw column “Is de elektrische Tesla de toekomst”. U poneert in uw column een aantal feiten en stellingen waar ik graag kort een reactie op wil geven.

Met behulp van een vergelijking met een BGS stelt u dat de Tesla Model S geen geweldige doorbraak vormt op het gebied van het bereik van een elektrische auto. U stelt dat de BGS een bereik had van 290 km, slechts 45 minder dan een Model S nu heeft. Voor zover ik kan nagaan kloppen deze cijfers niet. De BGS had een officieel bereik van 96 km. Tijdens een zuinigheidsrit in 1899 is een afstand van 262 km afgelegd op één lading. De Model S heeft een officieel bereik van 370 km voor 60 kWh variant en 480 km voor de 85 kWh variant. Gisteren is een 85 kWh Model S in Nederland onderworpen aan een zuinigheidsrit (zie hier). Onder normale rijomstandigheden is een afstand van 625 km afgelegd. In de VS is bij een zuinigheidsrit overigens een nog langere afstand afgelegd. 

Ook op andere gebieden is de BGS niet vergelijkbaar met een Model S. Topsnelheid (25 km/h vs. 210 km/h), veiligheid, kwaliteit, garantie (8 jaar garantie op het accupakket van de Model S) en de snelheid waarmee een accu kan worden geladen zijn van compleet onvergelijkbare orde.

U impliceert voorts dat een Model S te duur zou zijn door zijn loeizware en peperdure accu. Dat de accu zwaar en niet bepaald goedkoop is, kan ik niet ontkennen. Tesla heeft de Model S desondanks toch een prijskaartje weten te geven waarmee de auto qua afmetingen en prijs prima kan concurreren met andere auto’s in zijn klasse. Dat is de klasse van de audi A7, jaguar xf en bmw 5/6/7 serie. Voor wat betreft prestaties geldt overigens dat weinig van deze auto’s de Model S weten te evenaren. Zelfs de meest snelle BMW (de M5 met een hele dikke – onzuinige – motor) kan de Model S in de sprint nauwelijks bijhouden

Dat de Model S met zijn prijskaartje een doelgroep heeft die vooral zou bestaan uit autobezitters die in een statusobject willen toeren, zal ongetwijfeld juist zijn. Dat de Model S onder deze “statuszoekers” weinig kans zou maken, klopt echter niet. Tesla is er met de Model S in geslaagd een auto te ontwerpen met een elegante vormgeving, indrukwekkende prestaties en een hoog gebruiksgemak. Dit is kennelijk al door velen opgemerkt, getuige de vele orders voor de Model S die nu reeds zijn geplaatst in Nederland (dit zouden er nu reeds meer dan 1000 zijn, terwijl de eerste auto pas vandaag afgeleverd wordt). 

U stelt verder dat afstandsangst nog steeds een rol zou spelen. Daar rekent de Model S naar mijn idee nu juist mee af. Ervan uitgaande dat een gemiddelde Model S bezitter zijn auto thuis in de nacht oplaadt, is iedere ochtend een effectief bereik van ruim 300 km beschikbaar (waarbij dus nog sprake is van een redelijke reserve). Weinigen zullen daaraan onvoldoende hebben voor hun dagelijkse verplaatsingen. En mocht tussentijds opladen toch noodzakelijk zijn, dan is er inmiddels een vrij uitgebreid net beschikbaar van snelladers. Binnenkort komen in Europa ook de eigen snelladers van Tesla beschikbaar, waar door middel van zeer hoge laadsnelheden het bereik van de accu in 22 minuten met 300 km kan worden verhoogd. In de VS is dit netwerk inmiddels redelijk ver uitgerold, waardoor ook lange afstand reizen met een Model S kunnen worden gemaakt. 

U stelt tenslotte de milieuvriendelijk in twijfel. Ook daar kan ik u niet in volgen. Zelfs als een elektrische auto wordt geladen met behulp van de meest milieu-onvriendelijke bruinkoolcentrale, is de totale CO2 uitstoot geringer dan bij een benzineauto. Dit wordt uiteraard alleen maar beter indien gebruik wordt gemaakt van groene stroom. Voor de productie van een Model S is het zeldzame lithium nodig. De winning hiervan kost energie. De winning van aardolie is echter ook bepaald niet energieneutraal en evenmin milieuvriendelijk. En anders dan bij aardolie het geval is, kan lithium aan het einde van de levensduur van de accu volledig worden gerecyled en opnieuw worden toegepast in een accu. 

Ik rijd zelf op dit moment in een opel ampera, een elektrische auto waarmee ik 60 km op een volle accu kan rijden. Voor langere afstanden beschikt de ampera over een generator die benzine omzet in elektriciteit. In Nederland rijd ik met de ampera vrijwel altijd op het accupakket. Ik heb thuis en op kantoor (afstand van huis: 53 km) een laadpaal. Ik behoor tot diegenen die een Tesla Model S hebben besteld. Ik hoop de Model S in oktober geleverd te krijgen. De opel Ampera gaat dan over naar mijn vrouw, die op dit moment in een “zuinige” fiat 500 rijdt (NB: de ampera is – ook indien enkel op benzine wordt gereden – aanzienlijk zuiniger dan de fiat 500: bij 120 km/uur is het verbruik van de fiat 6,9 liter/100 km, terwijl de veel grotere ampera bij die snelheid 5,8 liter/100 km verbruikt!).

De stroom voor de opel ampera produceren wij zelf. Wij hebben op dit moment 36 zonnepanelen, waarmee wij het stroomverbruik van de ampera (30.000 km per jaar) én van ons huishouden volledig afdekken. Extra zonnepanelen zullen nog worden geplaatst om ook het stroomverbruik van de tesla volledig zelf op te kunnen wekken. Onze totale CO2 uitstoot is hiermee ten opzichte van onze situatie drie jaar geleden gedecimeerd, dit zonder enig comfort in te leveren. 

Is de elektrische Tesla de toekomst? Tesla zet met de Model S een goede stap. Het staat vast dat de reserves aardolie – in tegenstelling tot zonne-energie – eindig zijn. Tesla heeft naar mijn idee met de Model S een auto op de markt gezet waarmee op talrijke gebieden nieuwe richtingen worden ingezet. Met een bereik dat in de buurt komt van het bereik van een benzine auto is de praktische inzetbaarheid groot. Na het totstandkomen van een Europees netwerk van snelladers zijn ook vakantiereizen mogelijk. Dit en de zeer goed beoordeelde kwaliteit maken naar mijn idee dat de kansen voor Tesla er goed uitzien. Natuurlijk zal de Model S met zijn prijskaartje niet de opvolger worden van de volkswagen golf. Tesla is wel bezig met de ontwikkeling van een kleinere middenklasse auto (prijsklasse rond de 30.000 dollar). Als Tesla daar in slaagt zal weinig meer de grote doorbraak van de elektrische auto in de weg staan.

Met vriendelijke groet,

een Tesla Forum lid

———————Reactie 2———————

Beste heer De Waard

Ik las vanochtend uw column ‘De Kwestie’ over de Tesla Model S en had achteraf een gevoel van ‘jammer, weer een gemiste kans’, zoals ik dat helaas wel vaker heb wanneer ‘mijn’ krant over elektrische auto’s schrijft.

Wat er volgens mij mis is het met het stukje? Eh, waar zal ik beginnen…

– Omdat de Tesla Model S met 335 km bereik slechts iets verder komt dan de 290 km die een Franse elektrische auto in 1900 haalde, is er volgens u nauwelijks vooruitgang. Dat zou inderdaad zo zijn als het in beide gevallen om een houten tweezitter ging die zonder enig comfort met een sukkeldrafje zou rondhobbelen. Maar de Model S is een moderne zevenzitter, boordevol comfort en veiligheidsvoorzieningen (in Amerika al getest als de veiligste auto ooit) en een enorm prestatiepotentieel (sneller dan een Porsche).

– U vergelijkt overigens een recordrit van 1900 (wat zal de gemiddelde snelheid zijn geweest? 5 km per uur?) met het bereik van de Model S tijdens normaal snelweggebruik. Neem dan daarvoor ook een recordrit! Gisteren nog reden studenten van de TU Eindhoven met een Model S door Nederland en zij haalden 625 km bij een gemiddelde snelheid van 70 km per uur (note MSt: dit was ca 40). Geen praktische snelheid natuurlijk, maar wel een eerlijkere vergelijking.

– Wat is er mis met een auto die € 70.000 kost? Inderdaad, die kan niet iedereen betalen. Maar kijk eens om u heen en zie wat er aan Audi’s, BMW’s. Mercedessen, Lexussen, Volvo’s, Landrovers etc. in die prijsklasse rondrijdt in Nederland. Dat is een flinke markt met auto’s die nu relatief veel milieuschade veroorzaken. Toch beter om dan daar maar te beginnen met een volwaardige elektrische auto?

– En met een beetje Google Search had u kunnen zien dat Tesla verwacht binnen 3-4 jaar een kleiner model aan te bieden met een prijs van minder dan $ 35.000, en nog steeds een bereik van 300 km.

– Waarom vergelijkt u de enorm succesvolle Elon Musk (Paypal, Tesla, SpaceX, Solar City) met de mislukte ondernemer Victor Müller? Ongefundeerde stemmingmakerij, anders kan ik het niet omschrijven.

– Afstandsangst? Bij een bereik van 335 km (of meer bij rustiger rijden) bestaat dat in een land als Nederland vrijwel niet meer. De meeste mensen rijden langere ritten dan 335 km zonder tussentijds oplaadmogelijkheid uitsluitend als ze op vakantie gaan. En juist daarvoor plaatst Tesla vanaf volgende maand in heel Europa snelladers langs de snelwegen, waar de auto gratis (!) binnen 20 min halfvol en binnen 40 minuten weer helemaal vol kan worden geladen, terwijl de bestuurder na een rit van drie uur een hapje eet.

– Waarom nou toch weer die manke en achterhaalde vergelijking over de CO2-uitstoot? De elektrische auto die op schone energie rijdt stoot helemaal niets uit, en de energiemix in Nederland wordt steeds beter. Maar zelfs met volledig uit kolen gewonnen stroom is de CO2-uitstoot nog altijd maar de helft van een vergelijkbare auto die op brandstof rijdt.

– En waarom gaat het alleen maar over CO2? Telt het niet uitstoten van giftige en stinkende uitlaatgassen, van fijnstof en van roetdeeltjes niet mee?

– Nog zo’n manke vergelijking: de CO2-uitstoot die komt kijken bij de bouw van een elektrische auto. Wordt zwaar overdreven, maar kwalijker is dat tegelijkertijd volledig voorbij wordt gegaan aan de CO-uitstoot die nodig is om benzine/diesel naar de pomp te krijgen: winning, transport naar de raffinaderij, raffinage (waarbij per liter brandstof al evenveel stroom wordt gebruikt als nodig is om een elektrische auto te laten rijden!) en transport naar de pomp.

Ik heb nog wel meer aan te merken, maar ik beperkt me even tot deze punten. Kortom: helaas een stukje dat grotendeels is gebaseerd op achterhaalde aannames en onvoldoende onderzoek, en her en der zelfs suggestief is. Ondanks dat ik tien jaar lang zelf dagbladjournalist was, begrijp ik niet waarom journalisten zo vaak de neiging hebben met de hakken in het zand (cynische stukjes schrijvend) achter de wagen te gaan hangen, in plaats van gewoon eens mee te trekken. Jammer.

Vriendelijke groet,

(over één maand bestuurder van een Model S die volledig op zelf opgewekte zonne-energie zal rijden)

—-

8 thoughts on “Reactie op VK column “Is de elektrische Tesla de toekomst?”

  1. Ik ben zelf Prius plugin rijder, heb ook de Tesla besteld en de zonnepanelen komen hier volgend jaar op het dak. De aanschaf van de auto heeft niets te maken met status. Ik draag met mijn aankoop bij aan een verandering in een sector die jaren stil heeft gestaan. Ik betaal mee aan de ontwikkeling van een nog goedkopere elektrische auto die voor iedereen betaalbaar wordt. Die verandering, daar betaal ik voor. Ik heb niets met auto’s (een Prius koop je niet “omdat ie zo mooi is”).

    De Tesla is overigens niet duur. Hij kost het bedrijf minder van 15ct de km zonder onderhoud. Ik heb er ook een stukje over geschreven. Dat vind je hier: http://www.voys.nl/weblog/elektrisch-rijden De reacties op de aanschaf waren niets dan lovend. En dat in het Nederlandse “steek je kop niet boven het maaiveld uit”.

    Welkom in de toekomst meneer De Waard. Welkom in 2013.

    • niet als je het vergelijkt met gelijke-prestatie-autos, zelfs goedkoop; BMW7, Audi6 etc, bovendien de veiligste auto ter wereld, en de hoogste ranking kwa prestaties. Ga maar eens een testrit maken, dan praten we verder!

    • De Tesla Model S kost veel geld en is voor de meeste mensen niet betaalbaar. Voor een aantal is hij dat wel en die stappen dan blijkbaar liever in een Tesla Model S dan in een Masarati Quattroporte of in een Audi A7 of S7. Zeg jij dan als duurzame Braber dan maar wat je liever hebt? Kom dan alsjeblieft niet met het verhaal van openbaar vervoer en de fiets, want daar stappen de kopers van auto’s in deze klasse alleen in/op onder dwang van een vuurwapen.
      Rijke mensen kopen nu eenmaal auto’s die bij hun portemonnee past en dan ben ik blij als ze voor een EV kiezen ipv een benzineslurper!

  2. Erg slechte journalistiek van de Volkskrant, echt onder hun waarde! Laten we toch trots zijn dat er eindelijk bedrijven zijn die ook beweging in de automobiel branche brengen. De huidige (jonge) generatie wil iets nieuws zien en bewegen, ookal is het nu nog duur en wellicht nog niet uitgegroeid, ziet het er over 10 jaar anders uit, maar de drive & visie zijn er!

    Bij de hele discussie over CO2 wordt even helemaal vergeten, dat het er vooral om gaat om de uitstoot buiten de stadt en leefgebieden te houden. Bovendien wordt het lawaai tot een minimum gereduceerd.

    Zelfs in de altijd kritische duitse pers wint de Tesla S het van de nieuwe Mercedes S500 en BMW 750iL: http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/bmw-750li-mercedes-s-500-lang-tesla-model-s-performance-2013-luxuslimousinen-vergleich

  3. Ook ik heb me geërgerd aan het stuk in de Volkskrant. Ten eerste is de afstand die de BGS in 1900 aflegde 262 km (The Autocar (22-09-1900)). Ten tweede had de auto 1260 kilo accu’s aan boord die speciaal geprepareerd waren en bovendien was de omgevingstemperatuur circa 25 graden. Zijn stelling dat er dus nauwelijks vooruitgang is op accugebied snijdt aldus in het geheel geen hout. Echter beheersen dit soort ongefundeerde beweringen de discussie. Bovendien heb ik ook nog een persoonlijke ergernis. Ik heb mijn boek over de geschiedenis van de elektrische auto opgestuurd naar de Volkskrant in de hoop een redactioneel stuk te krijgen. Dat is niet gebeurd, is niet erg, maar wel vervelend dat er dingen uit mijn boek gebruikt worden (overigens verkeerd) zonder bronvermelding.

  4. In 1897 was er circa 45 kilo “accu” nodig om 1 kWh te leveren (The Autocar 28-08-1897). Dit was een verdrievoudiging van de prestatie per kilo sinds 1881. Na 1897 verbeterde de output van de lood-batterij langzaam. Dus we kunnen er van uitgaan dat de accu in de B.G.S. in 1900 ongeveer hetzelfde presteerde. We hebben daarmee niet een factor 1,15 verbetering tussen nu en 1900 (volgens VK), maar de verbetering is circa een factor 7 ervan uitgaande dat het batterijpakket van de Model S 544 kilo weegt en de output 85 kWh is (45 / 544/85).

    Het range-record in de VS met de Model S is 682 km bij een lage gem. snelheid van 29 km/u en 3,5 bar in de banden. De B.G.S. was ook speciaal geprepareerd en reed een niet veel lagere gem. snelheid.

    Vanuit die gegevens is de accuprestatie verbeterd met een factor 6: (1260/544 / 682/262). Uiteraard is dit een grove berekening, omdat zaken als rolweerstand (is lager bij de BGS vanwege massieve banden) en efficiency aandrijflijn etc. niet zijn meegenomen. Maar een factor 6-7 verbetering is redelijk plausibel. De discussie over de toekomst van de elektrische auto en de ICE is zinvol, maar niet als er vanuit geheel foutieve gegevens wordt uitgegaan.

  5. Dhr. De Waard is kennelijk een starre “petrolhead” die onder de tafel iets toegeschoven krijgt door iemand uit de olieindustrie. Waardeloze journalistiek en zo bekrompen. De doorbraak van de elektrische auto is eindelijk daar. “Who killed the electric car” is binnen enkele decennia letterlijk gevolgd door “The revence of the electric car” Jammer dat qua aanschaf prijs nog veel te winnen valt. Laat kabinet in vredesnaam meer subsidiëren op zonnepanelen die ook de elektrische auto kan laden. Pas dan rijden we schoon. Kijk eens wat er de afgelopen eeuw is geïnvesteerd in de olieindustrie. Als datzelfde bedrag voor zonne-energie was gebruikt……

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s