Hanengedrag

IMG_3319Wij hebben 40 kippen, hennen en hanen. Teveel hanen eigenlijk. Daar gaat deze blogpost over: over hanengedrag, en over leiderschap. Over dat laatste onderwerp weet ik niet veel, slechts als ervaringsdeskundige, in mijn vakgebied zou je zeggen data-based.

Wat is het geval? Wij hebben zoveel kippen, dat we ze niet elke avond tellen als ze weer in hun hok zitten. Dus vorig jaar zomer liepen er ineens 8 kuikentjes rond, en 2 weken later weer 12. Toen hadden we ineens 42 kippen. We hadden 1 haan. Die was de baas. Maar van die eerste extra serie, waren er twee hanen bij, bleek al een tijdje geleden. Met dat heerlijke weer zie je de lentegevoelens losbarsten….

Van dat andere nestje was het niet helemaal duidelijk hoeveel hanen er bij zaten. Die eerste twee nieuwe hanen waren vorige week aan het vechten met elkaar en met de oorspronkelijke haan. En hanengevechten: dat gaat tot bloedens toe, ze pikken elkaars kam lek volgens mij. Toen hebben we maar besloten om die twee hanen weg te brengen naar iemand die ze wel (:)) durft te slachten. Nu hebben we dus 40 kippen.

Wat zien we vanochtend? Zijn er twee hanen van het tweede nestje ‘ontwaakt’ als haan! Echt met hanengedrag, zowel naar elkaar, naar de oude haan, en ook natuurlijk naar alle hennen…Het lijkt wel of ze hun hanengedrag wisten te onderdrukken omdat er al zoveel sterke hanen rondliepen.

Het is duidelijk wat de natuur ons leert: leiderschap ontstaat als er ruimte is in de organisatie, anders blijven de kwaliteiten onontdekt en verborgen. Een te sterke leider verplettert de medewerker, de beste leider is een leider in de schaduw. Zelfsturing werkt, zo leer ik regelmatig van mijn vrouw (zorgsector). Mijn groepsleider vroeger van het NatLab zei toen eens tegen mij: een leider kan een kabouter zijn die met een gieter water geeft, maar ook een grote boom met veel blad, waaronder niks groeit.

Lijkt me een mooie overpeinzing voor het weekend!

4 thoughts on “Hanengedrag

  1. En daarmee gaat het minder om de persoon van de leider, maar om het vermogen te leiden in ons allemaal. Ruim baan voor de ‘kippetjes’?

  2. Je zet me waarlijk aan het denken, juist nu tijdens mijn steunzoekende overpeinzingen rond het thema “meiden in de techniek”; zou het dan zo zijn dat Hennetjes slechts in “schaarse” tijden naar het roer grijpen?…

  3. De hennen leggen eieren, de hanen vreten zichzelf vol en pikken de concurrentie lek. Geen wonder dat de bio-industrie ze met duizenden tegelijk tot diervoeder vermaalt. Metaforen, metaforen, ze zijn zo heerlijk multi-interpretabelšŸ˜‰

Leave a Reply

