Hoe goedkoop is elektrisch rijden?

De markt voor elektrisch rijden heeft tot en met 2015 in NL een versnelling gekend vanwege de belastingregels voor bedrijven en ZZP’ers. Hier staat een terugblik op 2014, en hier voor 2015. In deze blog wil ik laten zien hoe je kunt berekenen hoe het voor de particuliere consument uitpakt als je volledig elektrisch gaat rijden. Voor een berekening van het effect van lagere benzineprijzen, zie hier! Er is al erg veel informatie te vinden, bijvoorbeeld op de site van de ANWB en op de site van de rijksoverheid. Wat wellicht ontbreekt is een eenvoudige manier om uit te rekenen hoe voor jouw situatie de financiële consequenties zijn als je elektrisch rijden vergelijkt met benzine of diesel rijden. Ook in het buitenland wordt er inmiddels over de kosten van EV gecommuniceerd. Ik heb gebruik gemaakt van de excel file van Frank Rieck voor zijn Volt, en die op de site van D-Incert is te downloaden. Ik gebruik zijn versie met als voorbeeld een VW Golf. Hier is de door mij wat aangepaste file te downloaden, je kunt zelf je variabelen invullen (rode getallen). Als voorbeeld kies ik de volgende parameters en geef ik een toelichting.

  • case: privé auto, km per jaar : 15.000, de tabel rekent de kosten per maand uit, en laat de mogelijke besparing zien per jaar en per 8 jaar.
  • aanschaf: 28.000 (benzine versie), 36.000 (Golf-e)
  • restwaarde 10% voor beide (wellicht is voor de elektrische variant de restwaarde minder)
  • motorrijtuigenbelasting: is nu nog 0 voor EV, t/m 2015, maar vanaf 2016 gaat er weer MRB worden betaald, zie hier.
  • verzekering: all risk, met 80% BM
  • onderhoud: EV is mogelijk 25% tot 50% van die van benzine, ik kies hier even conservatief 50%. Hier staat een vergelijking!
  • banden: zelfde (geldt niet voor mijn Tesla :))
  • gebruik: bezine reken ik hier met 7l/100 km, en voor de EV met 200 Wh/km, je moet wel de laadverliezen meenemen, typisch 15%. Een leaf rijdt (ex laadverliezen) ca 145 Wh/km, afhankelijk van je rijgedrag… Ik heb het afgelopen jaar met mijn Tesla 230 Wh/km gereden, Golf-e zal er wel tussen in zitten (175 Wh/km, en dan 15% erbij).
  • de regel daaronder rekent de totale energie in kWh uit in een jaar. Dat is belangrijk als je altijd thuis laadt, want als je boven de 10.000 kWh/jaar verbruikt zakt de kWh prijs van 0,18 (nachtstroom) naar 0,10 €/kWh (de energiebelasting is veel minder dan).
  • de totale brandstofkosten per jaar staan daaronder
  • de afschrijving is dus het aankoopbedrag minus de restwaarde over acht jaar verdeeld (lineair).
  • de rente is sterk afhankelijk van of je het moet lenen (tegen bv 2,5%), of dat je het zelf hebt en dan dus alleen rente derving hebt: op een spaarrekening krijg je nu 1,2%, en als je ook nog vermogensrendementsheffing (ook 1,2%) moet betalen, dan kun je hier gerust 0 % invullen.
  • dan zie je het totaal per maand met of zonder afschrijving
  • daaronder kun je de benzineprijs invullen, en ook de kosten per kWh. Als je altijd met nachtstroom laadt, kies dan ca 0,18 €/kWh. Overdag is 0,22 €/kWh normaal, als je al meer dan 10.000 kWh zou verbruiken wordt het ca 0,10 €/kWh (‘s nachts), en bij publieke laadpalen kan het 0,40 €/kWh zijn.

ev

Bron: aangepaste versie van de Excel van Frank Rieck. Hieronder heb ik de resultaten van een paar scenario’s weergegeven.

scenarios

Nominaal is de uitgangssituatie, zoals ook boven eerder toegelicht.

Scenario low 1 laat zien dat het grote financiele voordeel van elektrisch rijden de variabele brandstofkosten zijn. Het is dus ongunstig als je minder km per jaar rijdt (hier 10.000 km). Ook is in dit scenario de restwaarde lager (5%), de motorrijtuigenbelasting weer helemaal ingevoerd voor EVs, en in dit scenario wordt verondersteld dat er altijd relatief duur wordt geladen a 0,40 €/kWh. De totale kosten zijn dan zelfs €6.093 hoger dan met benzine! In scenario low 2 is alleen de hoeveelheid km weer op 15.000 gezet. Het nadeel halveert dan gelijk tot €3.181.

Geheel anders is de situatie in scenario high 1: 20.000 km/jaar, en restwaarde 15%, zelfs meer dan bij een benzineauto. De reden voor deze keus is niet geheel onrealistisch: de hoeveelheid ronddraaiende delen is beduidend lager bij een elektrische auto, en de enige onzeker factor is de batterij. Echter, over 8 jaar kun je een dergelijke batterij waarschijnlijk voor €5.000 kopen, en dan ook nog eens met meer range. Als de restwaarde 15% is (5k€), heb je dan voor 10k€ weer een ‘nieuwe’ auto, die ook nog eens heel zuinig rijdt, dat heeft dan zeker een marktwaarde! Tevens is in dit scenario het onderhoud op 25% van die van benzine gesteld, is de motorrijtuigenbelasting 0 verondersteld, geen rentelasten, en er wordt uitgegaan van de situatie dat er altijd heel goedkoop wordt geladen a 0,10 €/kWh (dus nachtstroom, bij meer dan 10MWh/jaar). Het totale voordeel is dat maar €22.771 vergeleken met de benzineauto.

In scenario high 2 is weer uitgegaan van 15.000 km, 10% restwaarde, 25% onderhoud, 0% rentelasten en 0,18 €/kWh elektriciteitskosten (‘s nachts thuis laden).

Scenario high 3 tenslotte laat weer een ander realistisch scenario zien, op basis van wat ontvangen reacties: 15.000 km, 5% restwaarde, 50% onderhoud, vanaf 2016 weer MRB, 1,2% rentelasten -dus alleen maar rentederving doordat je het niet meer op de renterekening hebt, en geen extra lening, en geen vermogensbelasting – en 0,19 €/kWh elektriciteitskosten (‘s nachts thuis laden). Ook in deze zeer realistische situatie is er een voordeel over de 8 jaar.

De conclusie is dat de aanschafprijs toch nog wel behoorlijk hoog is, zeker als je bedenkt dat deze middenklasse auto’s een beperkte range hebben van 100 km (winter) tot 160 km (zomer). In de USA geeft de overheid een premie van 10.000$ waardoor de initiële prijs in de buurt komt van de auto’s met een verbrandingsmotor. Hier hebben we nog geen BPM voor volledig elektrische auto’s, tenminste tot aan 2018. Toch blijft de aanschafprijs beduidend hoger, en dat houdt de verkopen tegen. Men moet al wennen aan de bepekte range vergeleken met een benzine of diesel motor. Wellicht is het te overwegen, om voor een beperkte periode van zeg drie jaar, het mogelijk te maken voor particulieren om de BTW terug te krijgen, dat zou gelijk 21% schelen! Je moet dus goed nadenken of je kilometergebruik voldoende hoog is om de hogere aanschafkosten te compenseren, en dat het gebruik ervan ook bij je past kwa laden. Ook is het belangrijk dat de motorrijtuigenbelasting 0 blijft voor volledig elektrische auto’s, en ook dat er voldoende mogelijkheden zijn om goedkoop te laden, hetzij thuis, of op het werk, en dat je maar af en toe bij een laadstation hoeft te zijn waar je kWh prijs hoger is.

Tweedehands Elektrisch Rijden

Het wordt wellicht erg interessant om ook naar de tweedehands markt te kijken. De initieel hogere aanschafwaarde wordt dan relatief minder belangrijk.

ev particulier 2de hands

Hierboven een rekenvoorbeeld, met een voordeel per jaar van ca 2.000 euro. Hier is de excel file te downloaden, je kunt zelf je variabelen invullen (rode getallen), maar ook de aanschafwaarde van de tweedehands. Ik heb even zitten zoeken maar een redelijk aanbod bestaat in de Leaf, 2 jaar oud, ca 20.000 €, en tussen de 10.000 en 40.000 km gereden; een VW golf van die leeftijd kost ca 15.0000 zie bijvoorbeeld hier. Als voorbeeld kies ik de volgende parameters en geef ik een toelichting (indien anders dan voor nieuw zoals eerder).

  • case: tweedehands privé auto, 2 jaar oud, km per jaar : 15.000, de tabel rekent de kosten per maand uit, en laat de mogelijke besparing zien per jaar en per (de komende) 4 jaar.
  • aanschaf: 15.000 (benzine), 20.000 (EV), merk op dat dus de waarde na 2 jaar nog flink hoger is voor de EV!
  • restwaarde 20% na 4 jaar voor benzine en nog 15% voor de elektrische auto na 4 jaar (totaal zijn beide auto’s dan dus 6 jaar oud)
  • verzekering: all risk, met 80% BM, mogelijk zou je hier ook WA kunnen kiezen voor een tweedehands
  • onderhoud: ik kies hier even nu 70% minder voor EV dan voor benzine. Hier staat een vergelijking voor nieuwe auto’s!
  • bij een tweedehands komt het vaker voor dat je dat zelf direct betaalt, dus alleen rentederving hebt: op een spaarrekening krijg je nu 1,2%, dus dat ‘kost’ het dan eigenlijk (indien je geen vermogensrendementsheffing betaalt, want dan zijn de rentekosten weer 0)
  • ik ga bij de kWh kosten hier even uit van 0,19€/kWh.

Het resultaat is een besparing per jaar van €1.929 euro, dus in de 4 jaar dat je de auto hebt wordt dat dus €7.715. Als reactie op deze berekening stuurde iemand me een email waarbij een vergelijking was gedaan van een 2 jaar oude Leaf a €20.000, met een 3 jaar oude Scoda Fabia Greenline diesel a €9.000. Voor de vakantie heb je met zo een EV nog extra de eenmalige huurkosten van een niet-EV auto van €2.000/jaar. Als je dat gaat vergelijken wint de diesel het heel gemakkelijk kwa totale kosten. We zijn er nog niet dus! Tenslotte, stel we zijn 4 jaar verder, en je kunt een 6 jaar oude auto kopen, en ik ga door met het voorbeeld van boven, dan krijg je dit (verzekering wordt wel lager denk ik, WA ipv AR, maar dat maakt voor de vergelijking niet uit):

Naamloos

Het resultaat is een besparing per jaar van €2.780 euro, dus in de 4 jaar dat je de auto hebt wordt dat dus €11.121! Het is natuurlijk mogelijk en zelfs waarschijnlijk, dat je wel vaker moet laden onderweg, want de batterij zal dan wellicht 50-70% van de oorspronkelijke capaciteit hebben. Maar op brandstofkosten ga je maar liefst 100€/maand besparen, en daar komen dan de lagere onderhoudskosten nog bij. Conclusie: wellicht zal de restwaarde van elektrische auto’s weleens veel gunstiger zijn dan we wel eens denken!

17 thoughts on “Hoe goedkoop is elektrisch rijden?

  1. Ik zet even vraagtekens bij het onderhoud. Voor je Tesla begrijp ik het maar de golf heeft juist hybride aandrijving dat de kosten juist wellicht laat stijgen? Immers de olie blijft om de 2 jaar gewisseld worden, of het ook per 30000km moet is de vraag.

  2. Nuttig artikel. Het financiele voordeel van EV komt er duidelijk in naar voren
    Ik denk zelfs dat de kosten voor de ice auto wat optimistisch zijn en van de ev auto wat pessimistisch. Ik heb na 12.500 km met mijn i3 met lagere kosten te maken. Verbruik gemiddeld lager dan 15kwh/100km en onderhoud kost 700 euro voor 5 jaar/100.000km (incl. rex)

  3. Als je 10.000 km/jr rijdt is autobezit (vergeleken met autodelen) sowieso geen goede bussiness case, elektrisch of niet.
    Verder zou het interessant zijn de doorrekening uit te breiden met de laad/investeringskosten als je oplaadt met eigen zonnestroom. Dan kom je niet boven die 10.000 kWh (maar daarvan gaat het belastingtarief vermoedelijk volgend jaar omhoog), maar toch goede optie?

  4. Prachtig rekenvoorbeeld en naar eigen wens aan te passen, heel handig!
    Ik vind 18ct/kWh, ook nachtstroom, nog wel aan de positieve kant, ik kon het zo snel niet vinden zo goedkoop, noch grijs noch groen. En natuurlijk heeft groene stroom eigenlijk wel de voorkeur.

  5. Pingback: De invloed van de benzineprijs op het kostenplaatje van elektrisch rijden | Steinbuch

  6. Beste,
    Is er ooit al eens gemeten hoeveel energie je van het net moet halen om (Bijvoorbeeld) een 10 kW batterij volledig op te laden?
    Ik stond onlangs naast een bmw e-scooter, en de koeling van deze motor draaide op volle toeren. Ik vraag me af hoeveel energie omgezet wordt in warmte en ventilatorenergie.
    Dit staat los van het rendement van de batterij.
    Ik zou dit graag te weten komen om een simulatie te kunnen maken voor mijzelf vervanging van motor door brammo empulse en van auto door hybride.
    Mvg,
    Wim

  7. Pingback: Elektrisch rijden: voor de ZZPer heel goedkoop | Steinbuch

  8. Pingback: Rekenkamer rapport Fiscale Stimulering Elektrisch Rijden | Steinbuch

  9. Zijn de extra kosten van een laadsysteem thuis ook meegenomen? Bij sommige types kan dat incl. installatie ook aardig oplopen. Voor Renault moet je bv een speciale aardlek plaatsen om aan hun garantie eisen te voldoen en dan heb je snel 1500 euro nodig om je stekker ergens in te kunnen steken. En ook het leasen van de accu bij Renault geeft een hele andere draai aan een kostenberekening. Verzekering van accu en elektrische auto kan soms ook anders uitvallen dan bij benzine of diesel.

  10. Bij een Tesla kan je nog rekening houden met de superchargers waar je levenslang gratis kan laden, onderhoudskosten kan ik ook tot nu toe op 1 vinger tellen, immers alle onderhoud is tot nu toe bij Tesla gratis geweest.

  11. Pingback: EV privé loont | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s