Een weekend vreemdgaan met een BMWi3

IMG_6370

IMG_6412Dit weekend ben ik vreemdgegaan. Met een BWMi3. Best leuk eigenlijk, een keertje vreemdgaan. Geeft weer nieuwe input! Op vrijdag werd de BMWi3 op de TU/e gebracht, om hem tot maandag te proberen. Ik had een ‘echte’ elektrische gevraagd, maar er bleek toch een range extender in te zitten. Maar daar heb ik dit weekend geen ‘last’ van gehad, want die gaat pas werken bij 5% lading van de batterij, en zover heb ik het niet laten komen. Thuis aangekomen (nog 70 km range), kon ik de type 2 stekker van Tesla niet gebruiken, blijkbaar zit er in de ‘regeldoos’ van de kabel van Tesla een check welke auto er aan hangt. Dus op zaterdagochtend eerst maar even naar een verloop gemaakt van mijn sterkstroomaansluiting buiten naar een 220V enkele fase, zodat ik de bij de BMW bijgeleverde kabel kon gebruiken. Toen opgeladen tot 100%. Helaas is dat maar (volgens het display) 106 km??? De auto heeft bijna 15.000 km gereden, en ik hoorde zaterdagavond van een bezitter van een BMWi3, dat je met voorzichtig rijden tussen de 120 of 130 km kunt halen. Update (maandagochtend): nu is 100% 124 km, en in de EcoMode+ stand 135 km. De auto is dus heel geschikt voor veel woon-werk verkeer. Als je wat verder moet, is een bezoek aan een snellader zoals van FastNed erg handig en ook nodig. De BMWi3 is een handige compacte auto: parkeren is met de BMWi3 geen enkel probleem, geheel in tegenstelling tot de Tesla Model S, die eigenlijk voor Nederland te groot is. De bagageruimte vond ik wat mager bij de BMW.

IMG_6413Dit weekend hebben we wat testen gedaan: de hellingproef, op de snelweg met de ACC (Adaptive Cruise Control), op Comfort, Ecomode en Ecomode+, accelereren enz. Als je uit je Tesla komt en in de BMW stapt is het even wennen. Wat is fijn? Hij is hoog, je stapt makkelijk in, mooie dakramen die verduisterbaar zijn, en hij ziet er heel modern uit van binnen, en van buiten…. Onze schoondochter kwam zaterdag langs en riep: “he, ik dacht dat jullie een BWM zouden krijgen?”. Tja wat zeg je dan: “ja maar hij is helemaal elektrisch, en wel echt een BMW!!!”.

IMG_6383De twee schermen zijn in het begin niet fijn als je de Tesla gewend bent. Het hoofdscherm achter het stuur is erg klein, maar wel mooi met de weergave van charging (regen-regeneratief remmen) en gebruik. Later dit weekend ben ik pas gaan waarderen dat er altijd ook de maximum snelheid op dat display wordt getoond, ook al heb je de navigatie niet aanstaan, dat is toch wel erg handig!

IMG_6421Het grotere scherm in midden is ook helder en mooi scherp, en via een menu zijn de functies te kiezen, en dat duurt wel even voordat je dat snel doet met een grote knop naast je stoel. Ik vond het jammer dat je niet de laadstroom kunt instellen per Ampere, maar hoog, midden, laag, dan weet ik (als techneut?) nog niks eigenlijk.

De prijs van de BMWi3 is de helft van die van de Tesla, alles vergelijken is dus ook niet helemaal eerlijk, zo is er geen profiel van de bestuurder in te stellen (schijnt wel te kunnen), zijn de stoelen mechanisch verstelbaar etc. De buitenspiegels gaan wel omlaag in de achteruitstand. De deuren zijn eigenlijk wel heel creatief: de achterportieren gaan alleen open als de voorportieren ook open zijn. Ook de gordels van de voorstoelen zitten aan de achterdeur vast. Wennen, maar toch wel geinig.

IMG_6402Het rijden is echt elektrisch: geen versnellingen zijn er te voelen, snelle respons: met vier personen kwamen we op 9,0s van 0-100 km/h; volgens het boekje is 7,2 haalbaar. Maar echt heel mooi is het op de motor afremmen: de BMW komt werkelijk tot stilstand op een geweldig prettige intuïtieve manier! Daar waar de Tesla eigenlijk niet tot stilstand komt (hij blijft heel lang 4 of 5 km/uur doorgaan), daar stopt de BMW i3 echt. Dat maakt het mogelijk echt een one-pedal rijstijl te hebben. Wat ik ook geweldig vond was de ACC: je volgt dan je voorganger en je snelheid wordt helemaal automatisch geregeld, je kunt daarbij de afstand instellen binnen zekere grenzen. Deze ACC werkt zelfs helemaal tot stilstand en van daaruit weer tot snelheid, dus hij stopt niet onder de 30 km/h of zoiets. Dat vond ik echt heerlijk. De filehulp (sturen in de file tot 40 km/h) heb ik nog niet kunnen proberen. Dit stuk ondersteunende intelligente systemen vond ik echt goed, nee geweldig, zeker in deze prijsklasse had ik dat niet zo verwacht!

IMG_6378De hellingproef ging goed: zonder actief een ‘handrem’ te gebruiken (dat is namelijk echt ouderwets), rolt de BMW i3 inderdaad niet naar beneden, en kun je door het stroompedaal te gebruiken netjes wegrijden. Achteruit rijden is een genot in de BMW i3: op het middendisplay zie je via de camera achter je, met daarbij geprojecteerd hoe je gaat rijden, afhankelijk van de stand van je stuur. Een automatische parkeerfunctie kon ik niet vinden (maar blijkt er wel te zijn, zie ook het commentaar verderop). De waarschuwing voor objecten is ook mooi gedaan in het display.

Op zondag stapten we uit na een testrit, en zei mijn vrouw: “die wil ik wel”.

Goedgekeurd dus.

 

8 thoughts on “Een weekend vreemdgaan met een BMWi3

  1. Erg leuk verslag (weer). Kleine aanvulling: je kunt zeker wel profielen vastleggen voor meerdere personen. Het is zelfs zo dat dat profiel aan je sleutel is gekoppeld. Dat betekent dus dat de i3 zich met je eigen sleutel automatisch aanpast.
    De automatische parkeerfunctie zit onder de parkeersensor knop.

  2. Leuk verhaal. Herkenbaar ook en suf dat alle laadstekkers niet gewoon universeel zijn. De BMW versie zou de europese standaard worden. Ben benieuwd of dat ook zo blijft.
    Ik krijg een eenvoudiger versie met kleiner midden display zonder filevolgen (Acc) want het werd al te duur en we wilden wel de parkeerautomaat maar de “one pedal drive” is voor mij ook doorslaggevend geweest in het besluit. En het gevoel van controle. Je kunt heel mooi langzaam rijden, tot kruipen toe.
    Ook plus is het gewicht tov de Tesla wat straks bij de wegenbelasting weer scheelt.
    Maar naar Zuid Frankrijk wordt inderdaad een heel lang avontuur, dus dat doen we maar niet!

  3. Ter aanvulling: laatst nog een trip gemaakt Rotterdam-München-Stuttgart-Rotterdam in 3 dagen totaal 1800 km. Bijna geheel elektrisch en slechts 32 liter benzine verstookt. Langste rit was 850km op 1 dag.

  4. Op een 22 kW laadpunt laadt een i3 met 7,4kW (als je die optie hebt aangevinkt bij aankoop). Beter was inderdaad 22 kW geweest. BMW heeft ingezet op DC CCS laden. Dat was een goede keus geweest als de infrastructuur er al was geweest. Daar zou BMW aan mee kunnen werken. Helaas doet zij dat niet. Wat dat betreft weet Tesla beter wat klantbelang is dan BMW

  5. Een duidelijke uitleg op welke wijze je op je werk kunt opladen.
    Zonder extra hoge kosten.

    Opladen op je Werk Werkt!!
    Zo kom je verder.

  6. Pingback: Een weekend vreemdgaan met een BMWi8 | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s