Elektrisch rijden: voor ZZP en BV, aanschaf 2016-2020

Kleine zelfstandigen, of mensen met bijverdiensten en een BTW en KvK nr (en winst uit onderneming, wou), of BVs, en natuurlijk de zakelijke leaserijder in loondienst, hebben ook voor auto’s aangeschaft na 1-1-2016 fiscaal voordeel met elektrisch rijden (4% bijtelling voor volledig elektrische auto’s, dus batterij elektrisch en waterstof). Steeds geldt een periode van 60 maanden na aanschaf waarin de regels gelden ten tijde van de aanschaf.

Voor auto’s aangeschaft na 1-1-2016 zijn de regels veranderd, bijtelling blijft 4% voor volledig elektrisch en is inmiddels (2017) 22% voor PHEVs, en de PHEVs gaan ook weer motorrijtuigenbelasting betalen. Zie ook de site van de ANWB. De 4% geldt tot en met 2020 (wel met cap op 50.000 voor 2019 en2020, die cap geldt niet voor waterstofauto’s).

De nieuwe excel file, voor de situatie als je een auto aanschaft in 2016, versie 2 kun je hier downloaden, laat maar weten als dat niet lukt in een email aan mij (m.steinbuch@tue.nl) aanvragen. Iedereen kan dit eenvoudig narekenen, met behulp van de excel sheets. Er stond een BTW berekeningsfout in de vorige versie, is nu gecorrigeerd.

Hieronder een voorbeeld. Vooral de PHEV wordt flink duurder ten opzichte van aanschaf in 2014/2015.

kostenvb

38 thoughts on “Elektrisch rijden: voor ZZP en BV, aanschaf 2016-2020

  1. Pingback: Elektrisch rijden: voor ZZP en BV, aanschaf 2014 en 2015 | Steinbuch

  2. Pingback: Rekenkamer rapport Fiscale Stimulering Elektrisch Rijden | Steinbuch

  3. Pingback: Elektrisch rijden: voor de ZZPer heel goedkoop | Steinbuch

  4. Pingback: Elektrisch rijden: voor ZZP en BV, aanschaf 2014 en 2015 | Steinbuch

  5. Interessant overzicht, zeker de Excel sheet.
    Ik mis hierin echter een juiste werking van de ‘aankoopkorting’; de waarde van deze cel wordt nergens in de berekeningen meegenomen?

  6. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit meer bedragen dan de kosten van de auto. In het voorbeeld zijn de maandelijkse kosten € 1561,-. Dit vermenigvuldigd met 12 maanden * 4% bijtelling = € 62,44 bruto bijtelling per maand.

  7. per 1-1-2016 zijn de belastingschijven als volgt:
    -1e schijf: 36,55%
    – 2e en 3e schijf 40,4%
    – 4e schijf 52%
    dat maakt het met name voor de 2e/3e schijf iets ongunstiger

  8. Dank voor de informatieve blog!

    Geldt deze regeling ook voor mensen die naast loondienst als mini-ZZP-er actief zijn? Ik neem aan dat er een minimum omzet of minimum aantal zakelijke kilometers die je moet maken om een auto zakelijk te kunnen aanschaffen en dus vd belastingvoordelen gebruik te kunnen maken?

  9. Pingback: Elektrische auto’s laten rijken lachend rijden : Kosten maatschappij 145 miljoen per jaar | Nieuws dat impact heeft op de toekomst….

    • Zeker Mayk. Geen MIA helaas, maar wel een lager leasebedrag elke maand. Er zijn nog een paar Model S-en uit 2013, dan rij je nog (maximaal) met 5% bijtelling.
      Ik had 2 weken geleden bijna een model S gekocht met financial lease. Tesla maakte op haar website reclame met “0.4% financial lease in Juni”. Wellicht om de verkoop voor Q2 nog te stimuleren.
      Nu of nooit dacht ik: maar die 0.4% was enkel voor nieuw of showroom en niet voor de pre-owned modellen op hun site. 😦
      Pre-owned by Tesla kan al vanaf 50k. Let er wel op dat de btw verrekenbaar is!

  10. Rekenfout in het tabblad BV: correctie privé gebruik BTW 2,7% moet over de cataloguswaarde incl. btw en niet over de waarde excl btw!

  11. Dag, zeer informatief, bedankt.
    Ik ben voor mijzelf aan het uitrekenen of het een goede keus is om zakelijk een elektrische auto aan te schaffen waar ik dan ook prive km’s mee zal maken.

    (Mijn prive auto (hybride) rijdt voor ongeveer 20 cent per km waar van ik 19 cent per km kan vergoeden (bij mijn eigen bedrijf). Netto kost het dus ongeveer 10 cent per km.)

    Mijn vraag: kan ik nog zodra ik zakelijk een elektrische- auto, motor, scooter of fiets aanschaf nog die 19 cent/km verrekenen? Of anders, bij wat wel en bij wat niet?

    Vriendelijke groet,
    Bart

    • nou ja, dat hoeft niet want al je kosten, onderhoud, benzine of kWh, schoonmaken, verzekering: alles gaat dan via de zaak. Je privegebruio, zelfs je parkeren privé mag je van de zaak betalen (dus eigenlijk van je bruto loon zeg maar) want dat zit nu juist via de bijtelling verrekend. Dus ik zou dat altijd doen. Als je je auto via de zaak voor een klant inzet, maar je ook 33t rekenen of wat je overeenkomt met je klant

  12. Bedankt voor de handige excel sheet. Ik vermoed een foutje op tabblad BV. Op rij 39 bij de berekening ‘DGA inkomen’ worden de totale autokosten over de gehele periode meegenomen terwijl de BV winst van 1 jaar wordt genomen. Mijns inziens moeten de autokosten welke op 1 jaar betrekking hebben worden genomen. Is dat correct?

    • Ook worden de energiekosten per km in rij 22 geschoond van BTW (/1.21) en gebeurt dit nog een keer in rij 23 bij totale energiekosten. Dit is dus 1 maal /1.21 te veel.
      De bijtelling komt ook niet aan de orde in de sheet (of ik zie hem over het hoofd)

  13. Moet bij de berekening van een benzineauto niet rekening worden gehouden met de bpm? Nu wordt namelijk de btw berekend over gehele bedrag en volgens mij wordt de BTW berekend over het de catalogusprijs min de bpm.

  14. Wellicht tijd voor een update gezien er nu heel betaalbare EVs zijn die zeker een vergelijking verdienen als de Hyundai Kona?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s