Een weekend vreemdgaan met een BMWi8

bmwi8-Test-2015-Helmond-6

BMWi8 op de Automotive Campus, Helmond. Copyright kristelmerckx.com

Nadat we al eerder waren vreemdgegaan met de BMWi3, kreeg ik afgelopen (lang) weekend een BMWi8 om te ‘testen’. Op IMG_7203donderdag werd hij al gebracht (tof van BMW!) omdat ik hem mee wilde nemen naar de AutomotiveNL nieuwjaarsborrel. Ik heb de i8 neergezet naast de ingang op de Campus, naast de schattige Twizzy van DrivenByHelmond. Inderdaad trok de BMW erg veel aandacht van iedereen. Inez had wel moeite met instappen, met een kort rokje; “geen auto voor vrouwen” aldus mijn vrouw later.

Op zaterdag kwam Kristel Merckx, die al eerder prachtige foto’s van onze SiMOne had gemaakt, voor een photoshoot. Het was werkelijk perfect weer: strak blauw en koud, dus lage vochtigheid, dus ze kwam helemaal zinderend van spanning binnen. Ze wilde graag uit de Tesla hangen en dan de BMW fotograferen. Aldus reed Inge in de Tesla, met Kristel op de achterbank, met de ramen open, en ik reed daar kort achter of soms voor in de i8. Ook Inge werd aangestoken door het enthousiasme van Kristel, waarvan de opwinding toenam met het aantal goede shots. De foto’s zijn dan ook erg mooi geworden! Op de Automotive Campus hebben we nog extra foto’s gemaakt.

bmwi8-Test-2015-Helmond-5

Copyright Kristelmerckx.com

Ik had al eerder met de i8 gereden, op de TU/e campus toen ze de i8 hadden meegenomen, samen met twee i3’s. Nu kon ik echt tot maandag heerlijk proberen. Het ontwerp is natuurlijk ‘impressive’: het ontwerp van de buitenkant en ook het interieur is erg mooi. De blauwe led verlichting binnen, kun je ook wit en oranje maken. Het allergaafste vond ik echter het Head-up display, driverassistance-hud-01waardoor je de snelheid, max snelheid, cruise control, en navigatie in de ruit geprojecteerd ziet (moeilijk te fotograferen, dus van internet de foto rechts). Erg handig en erg mooi! Jaloers dus…heb ik niet in mijn Tesla.

IMG_7201Ook de BMWi8 heeft een App op de telefoon. Die is mooi gemaakt, en handig met voorverwarmen, maar als je rijdt, kun je de wagen niet real-time volgen, dat is dan weer jammer. Er zitten wel erg leuke statistieken op met je eigen rijgedrag vergeleken met de gemiddelde BMWi8 rijder.

IMG_7222Het rijden in de hybride i8 is voor een Tesla rijder met al 39.000 km elektrisch en 0.7g versnelling, toch verassend. In de e-mode is de i8 heerlijk stil, met een redelijke respons. Je komt er helaas maar 20 km elektrisch ver mee. In de hybride mode is hij snel, op het moment dat de verbrandingsmotor is aangeslagen, dat kost net een fractie van een seconde. De wegligging is erg goed, stukje steviger nog dan de Tesla. Als je met de i8 echt wilt ‘gaan’ moet je hem in de sportstand zetten: dan gaat de motor IMG_7227_2aan, en gebruikt hij een lage versnelling. Het geluid (een mix van kunstgeluid en echt) is imponerend, net zoals het display dat ipv rustig blauw, helemaal rood/oranje wordt!

bmwi8-Test-2015-Helmond-9

Copyright Kristelmerckx.com

Dan wil de auto ook wel! De prestatie is dan ongeveer 4 s van 0-100 km/h, je voelt de motor brullen, en het schakelen van de automaat is soepel maar aanwezig. Kenner Frank Sperling, die ook even meereed, vond het heel knap hoe de elektromotor wordt gebruikt om het koppelverlies op te vangen tijdens schakelen. Door het ‘sport’ gevoel, inclusief geluid, snap ik nu wel dat als ik mijn Tesla demonstreer soms gezegd wordt ‘ik mis het geluid’. En toch, als je eenmaal helemaal elektrisch gewend bent…

Op zaterdagavond naar mijn schoonouders gereden, en de auto laten zien. Mijn zwager heeft de i8 ook even aan de tand gevoeld. Eerst 10 minuten in de sportstand. Indrukwekkend natuurlijk! Heel boeiend vond ik zijn  opmerking, nadat ik de i8 in e-mode had gezet: “Wow, dat rijdt gaaf!”

Elektrisch rijden heeft de toekomst, ik weet het zeker!

bmwi8-Test-2015-Helmond-8

BMWi8 op de Automotive Campus, Helmond. Copyright kristelmerckx.com

 

Leave a Reply

