Gun iedereen een elektrische auto

Als de overheid de markt krachtig op gang brengt, zal elektrisch rijden binnen afzienbare tijd niet alleen stiller en schoner maar ook goedkoper zijn.

De Tweede Kamer bespreekt deze week de autobelastingen tot en met 2021. Wij roepen de Kamerleden op bij elektrisch rijden eindelijk aandacht te geven aan de consument, in het bijzonder aan de tweedehandsmarkt. Dan wordt elektrisch rijden voor iedereen betaalbaar.

fijnstof2Tot nu toe heeft de overheid elektrisch rijden vooral aantrekkelijk gemaakt voor de zakelijke rijder. Dat deed zij met belastingvoordelen en een lagere bijtelling. De gewone consument werd nauwelijks gestimuleerd (behalve via de voor iedereen geldende korting op BPM en wegenbelasting). Dat terwijl juist de consument vaak kortere afstanden rijdt en maximaal elektrisch zal rijden omdat dit direct merkbaar is in de portemonnee. Alle onderzoek tot nu toe wijst erop dat een consument beter gebruik zal maken van een plug-inhybride als een Ampera of Outlander dan een leaserijder.

Tweedehands

Vooral de tweedehandsmarkt is daarbij interessant. Vanaf 2017 komen grote hoeveelheden elektrische auto’s uit de lease op de tweedehandsmarkt, die zonder aanvullend beleid naar het buitenland dreigen te verdwijnen, omdat zij daar kunnen rekenen op aanschafsubsidies en goedkopere elektriciteit. Dat is extra jammer omdat het stimuleren van een tweedehandsauto juist minder kost. De dure batterijen zijn namelijk al grotendeels afgeschreven terwijl de voordelen van superzuinig rijden gelijk blijven. Dit kwam onlangs ook naar voren in een onderzoek van de ANWB.

kabelDaarom pleiten wij voor een aankoopsubsidie op elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands. Hiermee wordt de elektrische auto ook toegankelijk voor mensen met een kleinere beurs. Gedacht kan worden aan de afschaffing van de btw-heffing of aan een aankoopsubsidie van circa 5.000 euro, zoals die wordt voorgesteld in de petitie van Natuur & Milieu. Die kan dan de komende jaren naar nul worden afgebouwd. Noorwegen, de Verenigde Staten, Frankrijk en Engeland passen de aankoopsubsidie al met succes toe en ook Duitsland heeft plannen in deze richting.

Batterijen

Nederland is een goed gidsland omdat onze automobilisten openstaan voor nieuwe ontwikkelingen die de kosten per gereden kilometer reduceren. Elektrisch rijden vormt verder een belangrijke impuls voor de werkgelegenheid en ontwikkelt zich tot een exportindustrie. Zo heeft Elaad een wereldstandaard voor laadpalen neergezet, is EVbox wereldwijd marktleider in oplaadpunten, heeft Tesla zijn Europese hoofdkantoor in Nederland geplaatst, realiseert de Nederlandse start-up Proov oplaadsystemen voor de elektrische bussen in Londen en Glasgow en plaatsen de Nederlandse bedrijven Allego en The New Motion oplaadpalen in Berlijn.

98a07e7b-3b5d-4bb1-81e3-822880d1e50f

Voordat mensen zeggen dat het stimuleren van elektrisch rijden te duur is, willen wij erop wijzen dat de stimulering slechts tijdelijk is en dat het straks juist geld oplevert. Een elektrische auto gebruikt minder dan de helft van de energie van de zuinigste diesel en is daardoor per kilometer veel goedkoper, zelfs al is de belasting op elektriciteit erg hoog. Wist u bijvoorbeeld dat de energiebelasting voor thuisladers en publieke laadpalen wel 200 procent is? Dat is raar genoeg aanzienlijk hoger dan de accijns op benzine (138 procent) en diesel (84 procent).

De reden dat elektrisch rijden nog gestimuleerd moet worden zit hem in de nog te hoge prijs van batterijen. Maar sinds de uitvinding van lithiumbatterijen voor mobiele telefoons en laptops is hun prijs-prestatieverhouding spectaculair verbeterd en die ontwikkeling zet de komende jaren door. Als de markt krachtig op gang gebracht wordt, zal elektrisch rijden binnen afzienbare tijd niet alleen stiller en schoner maar ook goedkoper zijn en is stimulering niet meer nodig. Tot die tijd doet de overheid er goed aan de consument en tweedehandsmarkt niet te vergeten.

Prof. Maarten Steinbuch, TU Eindhoven

Frank Rieck, lector future mobility, Hogeschool Rotterdam

Auke Hoekstra, EV researcher, TU Eindhoven & TU Delft

Bron: Volkskrant, Opinie, 22 oktober 2015

3 thoughts on “Gun iedereen een elektrische auto

  1. Stimuleer de werkgevers in het realiseren van laadpunten voor hun werknemers. Waardoor het elektrisch rijden aantrekkelijk gemaakt word. Op het werk staan auto’s over het algemeen lang stilstaan en kan er langzaam geladen worden.
    • Beter voor de batterij, minder verliezen (P= I² x R) en minder belasting voor het Net. Geen verzwaarde Net aansluiting nodig.
    Laad niet sneller dan nodig. Want dit is duurzamer.
    • De werkgever heeft een laag tarief voor een kW/h.
    • De werkgever draagt zo bij aan een beter milieu. Met natuurlijk zoveel mogelijk zonne-energie.
    • Voor bedrijven gelden fiscale voordelen om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken.
    • Bedrijven adviseren over de fiscale mogelijkheden en kosten voor het realiseren van laadpunten voor het personeel/bezoekers.
    • Zorg voor kleine gestuurde laadaansluitingen bij de parkeerplaatsen. En centaal in een kast de overige componenten. School voorbeeld: http://www.vdsijs.nl/laadpalen

    De mens verandert niet snel. Je moet de wereld om hem heen veranderen.

    Laden op je Werk Werkt
    Zo kom je verder!

  2. Pingback: Brief aan de Tweede Kamer – Autobrief 2 | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s