Elektrische auto veel zwaarder belast dan diesel

De energie voor de elektrische auto wordt door de overheid veel zwaarder belast dan benzine, diesel of LPG. Bovendien is de belasting overal anders. Zo remmen we de elektrische auto en de nieuwe economie.

We kunnen elektriciteit en brandstof prima vergelijken: in 10 kWh elektriciteit zit bijvoorbeeld precies evenveel energie als in een liter diesel. En dan blijkt ineens dat je bij het tanken met een elektrische auto 2,5 keer zoveel belasting betaalt als bij het tanken met een diesel. Wij pleiten voor een “level playing field” waarbij de elektrische auto “per liter” hetzelfde belast wordt als diesel of (beter nog) LPG. Pas dan zal blijken hoe goedkoop en aantrekkelijk elektrisch rijden eigenlijk is.

Verder zou je zeggen dat het logisch is dat de belasting op je “tankbeurt” overal in Nederland gelijk is. Het zou toch gek zijn als het ene tankstation bijna niks aan de staat hoeft af te dragen terwijl een ander anderhalve euro per liter belasting betaalt. Toch is dat precies wat er nu aan de hand is. Op het terrein van een groot bedrijf dat veel energie gebruikt is elektriciteit vrijwel onbelast. Daarentegen betaalt u thuis of bij een laadpaal op gemeentegrond wel anderhalve euro per liter.

98a07e7b-3b5d-4bb1-81e3-822880d1e50fEen laadpaal op gemeentegrond heeft als extra nadeel dat er elk jaar driehonderd euro betaald moet worden voor de aansluiting op het elektriciteitsnet. Al met al betaal je bij een laadpaal op gemeentegrond drie euro per liter aan vaste kosten en daar komen dan aanschaf en beheer van het laadpunt nog bij. Daarom besluiten calculerende bezitters van plug-in hybriden vaak om kleine tankbeurten bij een publieke laadpaal over te slaan omdat rijden op benzine of diesel voor hen goedkoper is. En dat terwijl hun auto op elektriciteit wel degelijk dubbel zo zuinig rijdt als de zuinigste diesel. Op deze manier stokt de uitrol van publieke laadpalen en is de elektrische auto alleen weggelegd voor mensen met een eigen oprit.

Er is een “quick-fix”: het Ministerie van Financien zou toe kunnen staan dat publieke laadpunten per gemeente opgeteld worden. Zo gek is dat niet want dat doen we ook al voor andere infrastructuur zoals lantarenpalen, telefooncellen, bushokjes, bruggen en dergelijke.

Een mooiere oplossing is dat oplaadpalen een eigen belastingtarief krijgen dat in de juiste verhouding staat tot de accijns op brandstof. Omdat de elektrische auto erg schoon lijkt het ons eerlijk dat het tarief gelijk getrokken wordt aan de accijns op LPG. In ieder geval lijkt het ons onjuist dat zij hoger is dan de accijns op diesel en benzine.

Deze aanpak is niet alleen eerlijk maar biedt ook economische kansen. Nederland is wereldmarktleider op het gebied van slimme laadinfrastructuur. Invoering van een belasting “per liter” die in verhouding staat tot de accijns op brandstof zou een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld en een showcase voor onze slimme laadpunten. Zo maken we van een probleem een exportproduct.

Bert Klerk, voorzitter Formule E-team.

Maarten Steinbuch, hoogleraar TU Eindhoven.

Frank Rieck, lector future mobility Hogeschool Rotterdam.

Auke Hoekstra, onderzoeker TU Eindhoven en TU Delft.

2 thoughts on “Elektrische auto veel zwaarder belast dan diesel

  1. Pingback: Brief aan de Tweede Kamer – Autobrief 2 | Steinbuch

  2. De reden dat ik de publieke laadpalen regelmatig links laat liggen komt voort uit de hoge starttarieven en de onlogische plaatsing van de laadpalen. Een kWh prijs tot 30 cent is acceptabel en dat ik daarbij 70% belasting betaal daar heb ik geen probleem mee.
    Clustering van de laadpalen maakt de laadpalen sneller financieel zelfredzaam, maar goedkoper zullen de laadtarieven de komende jaren niet mee worden want de kosten voor het in stand houden van een laadpunt zoals we die nu kennen die liggen daar veel te hoog voor.
    Ook spelen de kosten voor de aansluiting op het net een veel grotere rol (900 euro per jaar voor een 32A aansluiting) dan dat de energiebelasting doet.
    Over oneerlijk gesproken, waarom zou een publieke laadpaal dadelijk minder energiebelasting mogen afrekenen terwijl mijn prive oplaadpunt wel de volle opslag van 12 cent per kWh om de oren krijgt?

    Mijn auto rijdt prima op stopcontactstroom, spijtig dat ik op publiek terrein moet laden en dat de gemeente erg krampachtig doet om mij een laadplek te gunnen.
    Door ongefundeerde angst word ik gedwongen om gebruik te maken van (kosten) inefficiente publieke laadvoorzieningen.

    De productiekosten van stroom bedragen max 40 euro per mWh, het valt zelfs te overwegen om stroom op laagwaardige publieke laadvoorzieningen gratis weg te geven.
    Een gemiste kans is dat in de afgelopen jaren er 100den parkeerautomaten zijn weggehaald, deze waren een goede basis geweest voor laagwaardige oplaadvoorzieningen omdat zowel daar de stroom als ook evt. communicatie al aan boord zijn.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s