Analyse Elektrisch Vervoer Nederland 2015

De registratie van elektrische personenauto’s (volledig elektrische (BEV) en plug-in hybride voertuigen (PHEV)) verdubbelde in 2015. De PHEV’s groeiden met 112% relatief het sterkst, zoals in de tabel is te zien. Dit heeft natuurlijk veel te maken met de verandering van de fiscaliteit voor zakelijke rijders zie ook de cijfers voor december.

tab 1 15

In onderstaande tabel wordt per maand de ontwikkeling van alle registraties van nieuwe personenauto’s afgezet tegen de registraties van volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen. Over heel 2015 bestond 9,7% van de nieuw registraties uit volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen. In 2014 was 3,9% van de totale registraties een volledig elektrisch of plug-in hybride voertuig.

tab 2 15

Bron: alle registraties: BOVAG/RAI via http://www.bovag.nl, BEV en PHEV: RDW, bewerking RVO.nl
*Het totaalcijfer is lager dan de optelsom van de individuele maandcijfers aangezien het totaalcijfer is gecorrigeerd voor registratiewijzigingen als gevolg van voertuigdiefstal, -export, -schade, etc. Bij de elektrische voertuigen vindt deze correctie van maand op maand plaats.

De ontwikkeling van de nieuw registraties in grafiekvorm:

fig 1 15

Bron: alle registraties: BOVAG/RAI via http://www.bovag.nl, BEV en PHEV: RDW, bewerking RVO.nl

De volgende tabel geeft naast de registraties van volledig elektrische (BEV) en plug-in hybride voertuigen (PHEV) ook de registraties weer van volledig hybride voertuigen (HEV). Net als in 2013 en 2014 zijn er in 2015 meer plug-in hybride voertuigen geregistreerd dan volledig hybride voertuigen.

tab 3 15

Tenslotte is hieronder in een grafiek de ontwikkeling van de registraties van volledige elektrische personenauto’s afgezet tegen die van plug-in hybride voertuigen (inclusief range extended voertuigen). In de grafiek is tevens de ontwikkeling van de laadpunten (publiek, semi-publiek en snellaad) weergegeven.

fig 2 15

Bron voertuigen: RDW, bewerking RVO.nl
Bron laadpunten: Gebaseerd op cijfers van stichting e-laad, EV-Box B.V, NUON en Essent, The New Motion (cijfers t/m 31-10-2012) en Oplaadpalen.nl (vanaf cijfers tm 30-11-2012). Voor cijfers t/m 28-02-2014 is de aanname gemaakt dat laadpalen van e-laad, Nuon en Essent publiek zijn en de overige laadpalen in het bestand semi-publiek. Vanaf 31-03-2014 is in de data van Oplaadpalen.nl aangegeven of laadpunten (semi-)publiek zijn.

10 thoughts on “Analyse Elektrisch Vervoer Nederland 2015

  1. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m december 2015 | Steinbuch

  2. Pingback: Hoe goedkoop is elektrisch rijden? | Steinbuch

  3. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m januari 2016 | Steinbuch

  4. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m februari 2016 | Steinbuch

  5. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m maart 2016 | Steinbuch

  6. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m april 2016 | Steinbuch

  7. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m mei 2016 | Steinbuch

  8. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m juni 2016 | Steinbuch

  9. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m juli 2016 | Steinbuch

  10. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m aug 2016 | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s