Schatting verkopen Elektrisch Vervoer Nederland t/m 2025

Update 7 april 2016: door het enorme succes van de voorinschrijvingen op de Model 3, is het denkbaar dat mijn schatting van 30.000 nieuw verkochte volledig elektrische auto’s in 2018 te laag is. Immers: uit 2012/2013 komen er ca 28.000 (voornamelijk) lease rijders die een nieuwe auto gaan kiezen, en bovendien zijn er tenminste 5 modellen te koop in 2018 voor 30 a 35.000 €, met een range die tenminste 300 km zal zijn. De Model 3 is daar een van. Als je veronderstelt dat van de leaserijders 70% overstapt op volledig elektrisch (FEV)  (dus ca 20.000 stuks), en de rest zijn nieuwe leaserijders en particulieren, dan is een aantal van 40.000 helemaal niet zo ondenkbaar. Indien dat aantal van 40.000 nieuwe verkopen FEV veronderstellen in 2018 en een maandgroei van 2,5% (34% Y2Y groei) dan halen we ca 400.000 autos nieuw verkocht in 2025, de realisatie van de motie Vos!

fig ev

Overigens schat ik het aantal bestellingen van de Tesla Models 3 in Nederland tussen de 15.000 en 20.000. Ik baseer dat op de redenering dat wij nu bijna 5% (ruim 4500) van de totale hoeveelheid Tesla Model S hebben die er wereldwijd rondrijden (ca 100.000). Het aantal pre-orders voor de Model 3 is ruim 300.000, en 5% daarvan is 15.000.

Update 29 maart 2016: door de vandaag (29 maart 2016) aangenomen motie Vos wordt ons kabinet aangespoord om vanaf 2025 100% EV nieuw verkochte auto’s in Nederland mogelijk te maken, net zoals Noorwegen dat wil. Met de excel van deze blog kun je uitrekenen dat dat lukt, bij de veronderstelling van 30.000 nieuw verkochte auto’s in 2018, als er vanaf 2018 3% maand op maandgroei is, dit komt neer op 43% jaargroei van de nieuw verkochte auto’s. Dit geeft 359.292 FEV en 119.764 PHEV nieuwe verkopen, zie de tabel hieronder.

fig1

—-

Met de piek afgelopen december nog vers in het geheugen, is het wellicht interessant een paar verkennende sommetjes te maken over de verwachtingen van de verkopen elektrische personenwagens in Nederland.

Allereerste een paar gegevens. Tot en met 2015 was de verkoop vooral fiscaal gedreven, met de nadruk op de zakelijke markt. Hierdoor zijn er erg veel PHEV (Plug-in hybrides) verkocht (totaal aan PHEV registraties nu 78.163), en slechts heel beperkt volledig elektrische auto’s: totaal FEV (Full Electric Vehicles, ook wel BEV – Battery etc) nu 9368. Totaal FEV+PHEV eind 2015: 87.531.

Voor de voorspellingen hanteer ik de volgende veronderstellingen:

  1. voor 2016 en 2017 zie ik een heel beperkte groei FEV, en een sterke terugval PHEV
  2. vanaf 2018 veronderstel ik een ‘systeem’sprong naar grotere aantallen FEV vanwege de 300+km modellen, het feit dat de bijtelling tenminste in dat jaar nog 4% is, en het feit dat dan de tweede hands PHEVs van 2012/2013 nieuwe kopers geeft.
  3. vanaf 2019 hanteer ik een maandgroeipercentage van nieuw verkochte auto’s als parameter. Ik kies hierbij 2% en 2,5% maand-op-maandgroei (M2M) van nieuwe registraties. De 2% M2M groei betekent een jaarlijkse groei (Y2Y) van nieuwe registraties van 27%, de 2,5% M2M groei betekent 34% Y2Y groei,
  4. ik heb in eerste instantie niet verwerkt dat er ook weer auto’s verdwijnen uit Nederland, dat volgt aan het eind van deze blogpost.

In de tabel onder kun je de getallen nalezen. De gekleurde vlakken zijn de invoergetallen. Tot en met 2015 zijn de getallen de bestaande en bekende gegevens. De overige getallen volgen uit de 2015 data en de gekleurde inputdata. De bold gedrukte getallen zijn de hoofdresultaten in 2025. De figuur toont het resultaat in aantallen geregistreerde voertuigen op de weg.

Met deze veronderstellingen is de conclusie:

  1. we halen de doelstelling van 200.000 EV op de weg in 2020,
  2. we realiseren 1.000.000 EV op de weg in 2025,
  3. we halen de doelstelling van 50% EV verkopen in 2025 (50% van ca 400.000 nieuwe verkopen in 2025, zie de eerste tabel, getal 211.093 nieuw verkochte auto’s).

verkopen EV NL 2012-2025

1 ev

2018: systeemsprong?

Als de sprong in 2018 minder groot is, bv van 4500 nieuw verkochte FEVs in 2017 naar 20.000 (ipv 30.000) in 2018 (opnieuw komt een deel hiervan van de 2012/2013 vrijgevallen PHEV rijders), en we veronderstellen een M2M groei van 2% nieuw verkochte voertuigen, dan is het beeld beduidend somberder:

  1. we halen wel de doelstelling van 200.000 EV op de weg in 2020,
  2. we realiseren 752.000 EV op de weg in 2025,
  3. we halen NIET de doelstelling van 50% EV verkopen in 2025 (50% van ca 400.000 nieuwe verkopen in 2025)

2 ev

Als de sprong in 2018 nog kleiner is, bv van 4500 nieuw verkochte FEVs in 2017 naar 10.000 in 2018 dan is het beeld:

  1. we halen NIET wel de doelstelling van 200.000 EV op de weg in 2020, maar 193.065
  2. we realiseren 539.994 EV op de weg in 2025,
  3. we halen NIET de doelstelling van 50% EV verkopen in 2025 (slechts 105.547 = 25%)

3 ev

Export tweedehands

Hoewel de export naar het buitenland van tweedehands (ex lease) EVs kleiner is dan wel eens wordt beweerd (nu slechts enkele procenten), is het goed ook hiervan het effect te berekenen. Ik neem weer de 2% M2M en 30.000 2018 case, en veronderstel 5% verkoop van de 5 jaar eerder verkochte PHEVs. Ik verwerkt de export in de totale registraties, niet in de nieuwe registraties per jaar. Dan ziet het er zo uit:

tab 4 ev

De excel staat hier, het is leuk om met de parameters te spelen en de effecten te bekijken. Overigens staat hier een studie uit 2012 voor Vlaanderen, waarbij een meer wetenschappelijke en experimentele methode is gebruikt als schattingsmethodiek. Leuk om te bekijken!

Graag jullie feedback en commentaar!

 

22 thoughts on “Schatting verkopen Elektrisch Vervoer Nederland t/m 2025

  1. Ik denk dat het wel goed komt. Vooral als in de loop van dit jaar de olieprijs naar $15 zakt en de prijzen aan de pomp nauwelijks dalen. Dan krijgen mensen in de gaten hoe goedkoop elektrisch rijden eigenlijk is (en hoeveel belasting je over benzine betaalt). Tel daarbij op inderdaad de 300+ km modellen die gaan komen en het plaatje is rond.
    Spannende tijden!

  2. Wat wellicht ook interessant is: het aantal auto’s uit deze 90.000 dat nu al geschikt is voor Bidirectionaal aansluiten op een grid. Alle Mitsubishi Outlanders, alle Nissan Leafs van na september 2013, alle Nissan E-NV200 kortom alle auto’s met ChaDeMo 1,0 protecol DC. Van de nieuwe generatie die op de rol staan ook de CCS DC auto’s.
    In Utrecht & Lochem wordt er al gebruik gemaakt (getest) van deze mogelijkheid. In Duitsland is er een business-case voor Vehicle to Home, en verkocht men het afgelopen jaar 20.000 stationaire accu systemen. In België heeft voor een huiseigenaar in investering in deze technology ook een positieve business-case.
    CE Delft heeft in opdracht van RVO berekend dat het de netwerk bedrijven geld waard zou moeten zijn om auto’s niet alleen achter de meter op het grid van een huis aan te sluiten, maar op het openbare laagspanning net.
    We hebben dus een wagenpark dat deels (ik denk ca. 40 to 50%) al geschikt is voor deze toepassing; een rijdende accu!
    Een in mijn ogen enorme extra business opportunity.

  3. Oke, los van hoe en wanneer en waarom we elektrisch gaan rijden… Al die miljarden die nu via benzine en diesel bij de overheid binnenkomt moet dan onder een andere naam bij de burger opgehaald worden.

    Nu parasiteren de elektrische rijders op de andere burgers omdat ze geen accijns betalen.. Minder of geen bijtelling. Misschien geen BPM.
    De energiebelasting op stroom komt niet in de buurt ???

    Elektrisch rijden is dus helemaal niet goedkoop. Op benzine en diesel rijden is goedkoop voor de burger die geen auto heeft of elektrisch rijdt.
    Als we straks allemaal elektrisch rijden dan moet er uiteindelijk ook BPM over betaald worden en bijtelling. En krijgen we een nieuwe vorm van “”begrotingstekort-opvuller-belasting”””!

    Dan is er geen excuus meer om het op auto rijden te verhalen want dat is heel erg goed. We kunnen niet meer zeggen.. OOooohhh, het milieu,… die vervloekte autorijder.. Die mogen we uitmelken…

    Prima, helemaal goed. Maar dan moet je dat er wel bij vertellen.. En niet zeggen dat elktrisch rijden zo goedkoop is !! Dan leef je in een droom. Het hele plaatje.

    Ik heb niks tegen elketrisch rijden overigens.

    • Het is een misvatting dat een brandstofauto via de accijns meer belasting betaalt.

      Zie een andere post op dit blog (rapport dat ik schreef) genaamd “Eerlijke Energiebelasting voor Elektrisch Rijden”. Dan zie je dat de belasting op stroom (in de vorm van energiebelasting) in de meeste gevallen juist veel hoger is (41% hoger om precies te zijn) dan de accijns op benzine. Het is zelfs resp. 3x en 5x hoger dan de accijns op Diesel en LPG.
      Elektrische auto’s zijn wel 3x zuiniger en daarom valt de schade voor de EV-rijder nog mee maar dat je minder belasting betaald is dus niet waar. Het is omgekeerd: de schoonste auto betaalt het meeste voor zijn energie.

      • Okay, wat is de link. Ik laat me graag overtuigen. Ik ben me aan het inlezen. Absoluut geen expert en zal veel niet zien wat ik moet zien. Maar ik begin net en maak een berekening uit de losse pols zo ik zei. Ik hoop dat ik ernstige fouten maak. Ik heb absoluut niks tegen elektrisch rijden op zich. Maar zie de feiten graag.

        Ik ben er voor om terughoudend te zijn. Alles in Nederland kost al zoveel geld . Er is geen plek voor hobby’s die hoogleraren op een land willen dwingen.

        Ik zie co2 niet als een gigantisch probleem wat we te zwaard en te vuur moeten bestrijden. Ik zie duurzame energie indien dat mogelijk is al een wapen tegen te hoog oplopende prijzen voor olie etc. En politieke doeleinden.

  4. Maarten, ik mis het effect van de toenemend aantal EV’s dat door autofabrikanten in de komende jaren op de markt zal worden gezet. De berekeningen zijn gebaseerd op de vraagkant zoals ik het begrijp.
    De manier waarop Nissan voor de leaf reclame maakt (“stoppen met roken”) is ook een duidelijke kentering in het beleid.

    • ik heb in 2018 een sprong gemaakt vanwege dit effect, alsook doordat de leasecontracten van 2012/2013 dan vrijkomen. Ik ga zelf dan bv ook een Model 3 kopen denk ik!

  5. Maarten, mooie exercitie. Ik heb als experiment even het aantal semi-publieke, publieke en snelladers in de excel gezet van 2012 t/m eind 2015. Ik neem even verhouding van laadpunten ten opzichte van aantal FEV/PHEV van 2015 als uitgangspunt:
    Semi-publiek tov FEV & PHEV (0,12)
    Publiek tov FEV & PHEV (0,08)
    Snelladen alleen tov FEV (0,05)

    Uitkomst dan voor het jaar 2020:
    Semi-publiek33438,33688
    Publiek 23797,18037
    Snelladen 7047

  6. Dag Maarten, geen feedback, wel aanvullende gedachten.
    Je hebt enkele inhoudelijke veronderstellingen gehanteerd; voor Nederland is het bijtellingsregime idd ook een heel belangrijke factor. De 300+invloed is mi. wel ‘tricky’: het is goed voorstelbaar dat binnen die termijn van 9 jaar de grenzen in actieradius en/of laadsnelheid wezenlijk worden verlegd. Meer nog kunnen andere proposities, combinaties van EV/mobiliteit/energie/ICT (zie de reactie van Henk) een groot effect krijgen. Het Tesla-effect werd ook niet jaren vooraf verondersteld: zou nader onderzoek meer en scherpere scenario’s opleveren?
    Maar jouw voorspelling en conclusies brengen de bedreigingen voor traditioneel en conservatief automotive-land pijnlijk dichtbij. Over 10 jaar is het dealerschap op basis van klantrelatie en garage-werk geen business meer. En wat gebeurt er met de rol in de keten van OEM, importeur (?) dealer (??) en consument? Om dat beter te kunnen zien, zullen we idd van verderaf moeten kijken.

  7. Maarten, mooie exercitie. En nu voor laadpunten….

    Ik heb als experiment de semi-publieke, publieke en snellaadpunten in de Excel gezet van 2012 t/m eind 2015 (met dank aan goede data van RVO). Ik neem even verhouding van laadpunten ten opzichte van aantal FEV/PHEV van 2015 als uitgangspunt:
    Semi-publiek tov FEV & PHEV (0,12)
    Publiek tov FEV & PHEV (0,08)
    Snelladen alleen tov FEV (0,05)

    Uitkomst dan voor het jaar 2020:
    Semi-publiek 33.438
    Publiek 23.797
    Snelladen 7.047

    Kanttekeningen hierbij:
    – de verhouding laadpunten tov voertuigen is nu nog niet in balans (er is een tekort aan publieke laadpunten), dit getal extrapoleren geeft grotere foutmarge
    – de verhouding kan veranderen door nieuwe voertuigen en type laders
    – de private laadpunten zijn buiten beschouwing gelaten, hierin zal de grootste groei plaatsvinden (verhouding 1:1).

  8. Pingback: Check: in 2025 kopen we alleen nog emissieloze auto's

  9. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m maart 2016 | Steinbuch

  10. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m april 2016 | Steinbuch

  11. Dag maarten, Dank voor dit mooie en gebruikvriendelijke model. Ik was nieuwsgierig of jij de PHEV terugval door de stijging van de bijtelling naar 22% laat terugkomen in het model? Ik zie nu dat sales voor PHEV in 2016 2017 en 2018 gelijk blijft (10000).

    gr rogier

  12. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m mei 2016 | Steinbuch

  13. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m juni 2016 | Steinbuch

  14. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m juli 2016 | Steinbuch

  15. Pingback: Prognose eind 2017: tot 20.000 volledig elektrische auto’s – EV fellow

  16. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m aug 2016 | Steinbuch

  17. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m sept 2016 | Steinbuch

  18. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m okt 2016 | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s