Met de Tesla Model S een weekend naar Noord-Italie

IMG_1055Vorige weekend zijn we een paar dagen naar Noord-Italie geweest, even er tussenuit, en ook om te testen of  het de moeite loont om voor slechts een weekend te gaan. Veel mensen gaan er zo een weekend uit, maar dan met het vliegtuig, maar wij zijn met de auto gegaan. Met de Tesla begint namelijk de vakantie al als we wegrijden: omdat het laden langer duurt als je (te) hard rijdt, rijden we rustiger dan met een benzine of diesel auto, typisch 100 a 110 km/h. Ook het rijden zelf is rustiger: niet schakelen en minder geluid. En de noodzakelijke laadstops zorgen voor een relaties uitgeruste aankomst. En het is gratis🙂.

IMG_1061

Hoewel we hadden gepland om op donderdagmiddag al weg te gaan, bleek Inge toch een vergadering te hebben op vrijdagmiddag. We zijn dus pas om 15:30 uit Helmond vertrokken, en zijn ‘s avonds gestopt (23:30) in Egerkingen, Zwitserland, met tussendoor twee laadstops in Duitsland, telkens ca 20 min. Elke supercharger van Tesla staat bij een hotel, dus zo een overnachting is handig: je wint weer de laadtijd van die stop. Het plannen van een lange reis is trouwens erg gemakkelijk: op de Tesla navigatie type je je bestemming in, in ons geval Bordighera, en de navigatie optimaliseert dan de route, inclusief de tussenstops voor laden, en wel zo dat de totale reis zo kort mogelijk is. In dit geval is de totale afstand ca 1230 km, en wordt een reistijd voorspelt van ruim 15 uur.

IMG_1198

Op zaterdag lekker ontbeten en om 08:00 weer op pad. We hadden er erg naar uitgekeken om door Zwitserland te rijden: omdat wij geen wintersporters zijn, maar de bergen erg mooi vinden kunnen erg we genieten van het uitzicht. Het was, ondanks de bewolking, toch een mooie tocht. Vlak na de Gotthard geladen in Monte Ceneri, echt mooi: Tesla tussen de sneeuw, en wij in het zonnetje koffie drinken! Om 13:30 kom we aan in bij de supercharger in Varazze, als laatste stop voor de eindbestemming. Omdat we bij ons hotel niet kunnen laden (niet gevraagd ook trouwens), besluiten we hier wat langer te blijven om de Tesla echt helemaal vol te laden. Wat een perfecte keus!

IMG_1067

De supercharger staat daar vlak bij de jachthaven, met heerlijke echt Italiaanse restaurants. En een strak blauwe lucht, ca 20 graden, wow. We zijn gaan zitten en hebben ruim twee uur (de Tesla was al lang vol…) heerlijk in de zon buiten zitten eten, met een drie gangen menu. Ook het zoete dessert hebben we dus opgegeten, ja je kunt niet anders met een menu toch? Jammer even van het lijnen, dat halen we volgende week weer in!

Om 16:00 weer verder gereden met 382 km bereik op de teller. Omdat we tot maandag niet zouden kunnen laden hebben we de slingersnelweg naar Bordighera rustig met 85 km/h gereden, wel heel fijn, want als je op die weg dan weer 130 gaat en bij de volgende tunnel of bocht moet afremmen tot 90 wordt je niet echt ontspannen. Aldus hebben we de laatste 120 km afgelegd met een bereikafname van slechts 100 km, dus we hebben mooi zuinig gereden.

IMG_1172

In Bordighera was ons appartement (aanrader!) zo’n 300 m boven de zeespiegel, met een prachtig uitzicht tot aan Menton/Monaco. De laatste 200 m weg omhoog was zeer stijl, maar ik vond het heerlijk de Tesla zijn power te voelen. ‘s Avonds heerlijk gegeten bij een echte Italiaan in het gezellige centrum van Bordighera.

IMG_1143

Op zondag zijn we met de Tesla twee van de dalen ingegaan, om de verschillende mooie middeleeuwse plaatsjes te bezoeken, zoals Dolceacqua en Pigna. Het is een schitterende streek: zee en bergen vlak bij elkaar. ‘s Avonds het echt oude middeleeuwse centrum van Bordighera in om heerlijk te eten.

IMG_1178

Met nog 240 km bereik zijn we maandagochtend om 07:15 vertrokken weer terug naar huis. Via Varazze (120 km), en daarna nog in totaal een 5-tal tussenstops om te laden. Ik vind elke keer de bergen zo leuk, als je dan naar beneden gaat: je laad de auto weer een flink stuk op! De tripmeter is erg handig, die voorspelt elk deel van de route perfect met welke range je aan gaat komen.

IMG_1205

Een heerlijke lunch gehad in Beckienried, aan het meer van Lugano, echt een perfecte locatie! Op deze terugreis hebben we ons precies aan de navigatieadviezen gehouden van de Tesla: dus als hij zegt 15 min laden en dan ook gelijk weer verder na 15 min, alleen bij de lunch was de Tesla al klaar en wij nog niet. Uiteindelijk om 23:00 thuis gekomen, dus bijna 16 uur, slechts 15 min later dan de navigatie ‘s morgens had voorspelt. En niet echt moe van de reis.

De reiskosten van zo een trip met de Tesla, ca 2500 km, zijn de alleen de tol in Italie (ca 50€) en het reisvignet voor Zwitserland (16€/jaar). De superchargers van Tesla zijn gratis (en in heel Europa trouwens ook volledig groene stroom!).

Voor herhaling vatbaar dus!

Voor een paar vorige trips naar het zuiden zie:

zomervakantie met de Tesla Model S

Tesla Model S na 50.000 km en een tweede vakantietrip

Met de Tesla op vakantie?

Hier nog een paar foto’s van de reis naar Italie:

IMG_1204 IMG_1193

IMG_1206IMG_1191 IMG_1175 IMG_1061

12 thoughts on “Met de Tesla Model S een weekend naar Noord-Italie

  1. prachtig hoe je iedere keer weer aangeeft wat informatieverstrekking door Tesla betekent voor een bestuurder: absoluut zorgeloos rijden!

  2. Wat gebeurt er eigenlijk als de accu vol is maar er nog steeds geremd wordt (flink bergaf bv.)? Zijn er dan weerstanden om de remenergie aan de buitenlucht af te staan?

    • als de accu echt helemaal vol is, bv bovenop een berg een supercharger en je gaat dan naar benden: dan moet je als een normale auto met je mechanische rem bijremmen. Nog nooit bij mij voorgekomen. Wel als je thuis weggaat en hij is vol, dat de eerste paar minuten het afremmen op de motor minder werkt, maar dat is al weer snel over.

  3. “Met de Tesla begint namelijk de vakantie al als we wegrijden: omdat het laden langer duurt als je (te) hard rijdt, rijden we rustiger dan met een benzine of diesel auto, typisch 100 a 110 km/h.”

    Is dat zo? In zowel in America als hier in Europa zijn er testen gedaan die erop wijzen dat 130/140km/h (80 mp/h) de kortste reis- + laad-tijd geeft. Er zijn daar ook grafieken van. (kan ze even niet vinden zo snel)

  4. Alles leuk en aardig, goedkoop en eco, maar wel verplichte stops op plekken waar je niet persé wilt zijn. Waar ik wèl wil zijn, daar vind je geen laadpalen. Voorlopig maar hybride voor mij.

  5. Pingback: We hebben alle soorten laadpalen nodig! En veel! | Steinbuch

  6. Pingback: Terugblik op mijn sabbatical 2016 | Steinbuch

  7. Pingback: Onze eerste 100.000 km elektrisch rijden | Steinbuch

  8. Ook een Tesla model S 90D deze week gekocht.
    Lijkt wel een vliegtuig als je erin zit.
    Rijd nu met een Audi A6, diesel, maar de Tesla schiet met het rijcomfort er bovenuit.
    Eindelijk verstandig geworden. Heb een eigen zaak en kan met de auto met een 4% bijtelling en de weinige kosten voor brandstof, onderhoud, etc., geldt verdienen zonder daar extra hard te voor moeten werken.
    Heb ik overigens geen hekel aan, maar plusminus 60 uur per week is wel voldoende.
    De Tesla gaat mij medio september 2016 geleverd worden, dus nu nog kijken naar alle mogelijk subsidies, en formulieren die daarvoor ingevuld moeten worden.
    Wel even lastig, maar ook daar wordt weer mee verdiend.

    Ik heb het erg leuk gevonden om de positieve Tesla verhalen te kunnen lezen.
    Glenn de Winter

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s