We hebben alle soorten laadpalen nodig! En veel!

Elke ochtend als ik thuis in mijn Tesla stap is zij (we hebben haar SiMOne – Steinbuch in Motion 1 genoemd)  weer volgeladen, tenminste, tot 90% want dat is beter voor de batterij. Dat doe ik met een drie-fase, 10kW aansluiting, een langzaamlaadpaal dus. Omdat ik het laden begrens op 8 A (hoef ik geen duurdere huisaansluiting te kopen als we de wasdroger gebruiken), wordt de Tesla geladen met ca 24 km/uur range. Het is de afgelopen ruim 2 jaar eigenlijk niet voorgekomen dat de auto dan ‘s morgens nog niet opgeladen was. Kortom, we rijden gemiddeld een beperkt aantal kms per dag, en ik kan de lader ook nog op 15 A instellen, dan laad ik met 45 km/uur, en dan heb ik in 8 uur 360 km range erbij dus weer een volle batterij.

12219555_1097251070315239_7722062596176326159_n

Ik ben gelukkig een van die 30% in Nederland die een eigen oprit heeft. De rest heeft dat niet. Als we op termijn allemaal elektrisch gaan rijden, moeten we dus een oplossing hebben voor het laden thuis (‘s nachts), ‘overnight’. Daar komt bij dat veel auto’s nu nog een beperkte range hebben, en dus overdag ook moeten bij laden, zoals ik dat doe als ik naar Italie rijd. Als vanaf 2018 er veel meer ‘betaalbare’ (30.000 euro) auto’s  komen met een bereik van 300 km of meer, hebben we dus meer snelladers nodig voor de lange afstanden. Echter, ook zullen we dan de volgende shift zien naar 20.000 euro auto’s met laadbehoefte op het werk en in de openbare ruimte.

Het artikel van vandaag in het NRC moet je in deze bewoordingen lezen: mijn oproep was aandacht voor de snellaadinfrastructuur, maar onvoldoende heb ik daarbij laten weten dat langzame laadpalen eveneens broodnodig zijn voor deze enorme transitie naar groene mobiliteit. Overigens vind ik de on-line versie van het NRC een onjuiste weergave van het oorspronkelijke artikel.

Hier (vanaf 00:04:20) kun je bij BNR de nuance horen die ontbrak in de NRC publicaties.

We moeten de komende jaren keihard samen aan de slag om veel meer laadinfra te krijgen, van alle soorten en maten en heel erg veel!

15 thoughts on “We hebben alle soorten laadpalen nodig! En veel!

  1. De vraag is dan wat is de beste laadpaal die ik zou kunnen laten installeren? Als ik een laadpaal zou willen installeren waar ik ook gastgebruik op zou willen toestaan, hoe regel ik dat? Ik ben eens gaan kijken op de website van de NewMotion, maar als ik hun laadpaal zou laten installeren dan verlangen zij niet alleen een maandelijkse lidmaatschapsbedrag van 5 euro, maar houden verder ook geld in van de kWh’s die ik anderen laat laden op mijn E-aansluiting. Dat is niet ideaal dus. Zijn er lezers van deze blog die hier ook al mee hebben gestoeid? Ideaal zou zijn dat als je gastgebruik toelaat en dat de (toch al kleine) opbrengsten daarvan 100% naar de eigenaar van de laadpaal gaan.

    • Wat verwacht je aan gastgebruik te gaan doen? Voor incidenteel gebruik kan je natuurlijk ook gewoon zorgen dat de laadpaal het alleen doet als jij er bent en de groep(en) aan zet. Dan heb je geen abonnement nodig maar het vergt wel enig handwerk omdat de paal dan niet met een standaard laadpas is te activeren.

      Er bestaan voor zover ik weet geen gratis abonnementen waarbij je alle opbrengsten zelf kan houden. Het bedrijf die dit aanbied heeft er dan immers ook kosten van (registratie, facturatie, data verkeer etc).

      • Kijk eens bij flowcharging.nl, die rekenen volgens mij alleen een vaste jaarlijkse vergoeding, en niets van je ‘omzet’.

    • Beste Rob,

      Voor het exploiteren van een laadpaal heeft een 22kW laadpaal de voorkeur (meer vermogen laden in korte tijd mits de auto dit aankan en dus meer opbrengsten voor de eigenaar en praktischer voor de berijder), maar als je elektra aansluiting dit niet toelaat dan kan je kiezen voor een 11kW laadpaal.

      Wij belasten een vast jaarlijks bedrag voor o.a. onze 24/7 helpdesk, software updates en financiële afwikkeling van de transacties. Het kWh tarief, starttarief en/of parkeertarief bepaal je daarbij zelf en wordt 100% uitbetaald aan de eigenaar van de laadpaal.

      Mocht je meer willen weten dan nodig ik je uit om contact op te nemen.

      Hartelijke groet,

      Bregje Schoonen
      FLOW charging

  2. Je kunt toch ook m.b.v. zonnecellen opladen naar een Tesla accu en vandaar uit later naar de E-auto. De laadcapaciteit is natuurlijk afhankelijk van het aantal zonnecellen.

  3. Een pittige aanvulling – of mag ik schrijven: correctie – op een te voorbarige bijdrage in de NRC. Hoe staat het trouwens met de kosten van al die laadpalen? De kosten kunnen een forse belemmering vormen voor een grote en snelle uitrol van de noodzakelijke infrastructuur

  4. @Maarten ik neem aan dat je niet handmatig je Model S laat laden tot 90%? Volgens mij houdt het BMS hier al wel rekening mee. Zo kan ik van de 24,2 kWh die in mijn e-Golf zit, maar slechts 21,8 kWh gebruiken. Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat het BMS van je Model S hier rekening mee houdt.

    Ik ben benieuwd wat je precies definieert als langzaam en snel laden. Zo vind ik 11 kW nog twijfelachtig, maar behoren 22 of 44 kW toch wel tot het ‘sneller laden’. Verder lijken me laadpleinen met een groot aantal sockets en een 3*63A/3*80A aansluiting een mooie manier om aan de combinatie van huidige BEV’s en PHEV’s en de 60+ kWh’s nieuwe BEV’s per 2018 tegemoet te komen.
    Bij netbeheerder Liander werk ik aan nieuwe producten/diensten die het elektrisch rijden verder moeten faciliteren/stimuleren zoals het FlexPower principe dat gebruik maakt van onbenutte netcapaciteit (zie https://vimeo.com/155713139). Ook Auke Hoekstra is bij een eerste experiment i.s.m. Elaad aangehaakt. Ben benieuwd naar je gedachten hierover nu EV een nieuwe fase ingaat per 2018. Eens een bak koffie pakken bij TU/e?

  5. @Maarten ik neem aan dat je niet handmatig je Model S laat laden tot 90%? Volgens mij houdt het BMS hier al wel rekening mee. Zo kan ik van de 24,2 kWh die in mijn e-Golf zit, maar slechts 21,8 kWh gebruiken. Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat het BMS van je Model S hier rekening mee houdt.

    Ik ben benieuwd wat je precies definieert als langzaam en snel laden. Zo vind ik 11 kW nog twijfelachtig, maar behoren 22 of 44 kW toch wel tot het ‘sneller laden’. Verder lijken me laadpleinen met een groot aantal sockets en een 3*63A/3*80A aansluiting een mooie manier om aan de combinatie van huidige BEV’s en PHEV’s en de 60+ kWh’s nieuwe BEV’s per 2018 tegemoet te komen.
    Bij netbeheerder Liander werk ik aan nieuwe producten/diensten die het elektrisch rijden verder moeten faciliteren/stimuleren zoals het FlexPower principe dat gebruik maakt van onbenutte netcapaciteit (zie https://vimeo.com/155713139). Ook Auke Hoekstra is bij een eerste experiment i.s.m. Elaad aangehaakt. Ben benieuwd naar je gedachten hierover nu EV een nieuwe fase ingaat per 2018. Eens een bak koffie voor pakken bij TU/e?

    • Daar gaat het laden helemaal niet sneller door. Het zorgt er juist voor dat het laden langzamer gaat als elders in je huis de stroom nodig is. Dit is een oplossing om er voor te zorgen dat je geen grotere aansluiting nodig hebt en dus op kosten kan besparen.

      Er zijn ook al andere laadpalen die dat kunnen. Bijvoorbeeld de SmartEVSE ( http://www.smartevse.nl/ ). Maar die is meer bedoeld voor zelfbouwers die niet zitten te wachten op een abonnement en zelf (kunnen) regelen wie wel en niet kan laden.

  6. Niet alleen extra laadpalen maar ook een betere laad etiquette is noodzakelijk. Sommige plugin hybride auto’s hangen het hele weekend aan dezelfde laadpaal terwijl ze na een paar uurtjes echt wel vol zijn. Voor een BEV rijder met beperkt bereik is dat erg frustrerend. Ook ICE-ing is erg irritant. Ik heb nog het geluk dat ik dan met mijn elektrische motorfiets op de stoep kan parkeren naast die laadpaal maar een bekeuring heb ik nog nooit gezien voor de ICE-er.
    Dus volgens mij kan de efficiëntie van de laadpalen nog flink omhoog met de juiste “stimulans” zoals het verhogen van het laadtarief bij langer parkeren dan noodzakelijk voor bijladen en het bekeuren van ICE-ers.
    En willen we in de toekomst voldoende laadcapaciteit hebben dan moeten we die laadpalen echt efficiënter gaan benutten!

  7. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m maart 2016 | Steinbuch

  8. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m april 2016 | Steinbuch

  9. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m mei 2016 | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s