Hoe laden we miljoenen elektrische auto’s?

Onlangs had ik Gerwin Hop en Gijs van der Poel op bezoek, van het bedrijf Over Morgen. Ik was onder de indruk van hun model en data gebaseerde aanpak om tot aanbevelingen te komen voor gemeenten waar laadpalen het beste geplaatst kunnen gaan worden. Daarom hier een gastblog van ze!

—————-

Apple achtige taferelen bij de Tesla stores. Wereldwijd bestelden bijna een half miljoen mensen de model 3, die pas over een jaar op de oprit zal staan. BMW komt met de nieuwe i3, Opel met de Ampera-e en Volkswagen brengt een elektrische golf uit met een grotere range. De vraag is: “waar gaan al die auto’s laden?”

De groei van elektrisch vervoer neemt toe. We zijn er nog lang niet, maar naar het zich laat aanzien is elektrisch vervoer “here to stay”. Dat vinden veel mensen goed nieuws. Elektrische auto’s rijden goed, zijn schoon en kunnen dadelijk gebruikt worden om duurzaam opgewekte energie in op te slaan. Met name in de steden zijn veel elektrische rijders aangewezen op de openbare ruimte om te laden. Netbeheerders en gemeenten worstelen met de vraag waar laadinfrastructuur moet komen te staan en wie het moet gaan betalen.

Er is nu al een prangend tekort aan laadpalen en dat neemt alleen maar toe. Overheidspartijen kijken naar de markt om de handschoen op te pakken, maar die verdienen nu nog nauwelijks wat met laadinfrastructuur. Wij denken dat een rendabel businessmodel daarom “de doorbraak” is in het realiseren van openbare laadinfrastructuur. Dat rendabele businessmodel ontstaat alleen als laadpalen op plekken staan waar ze veel gebruikt worden en ze niet “in de weg staan” voor andere gebruikers van de openbare ruimte.

Wij denken daarom niet meer in individuele laadpalen, maar in laadnetwerken. Die laadnetwerken plannen we met behulp van “big data voorspellingsmodellen”, waarin we niet alleen oog hebben voor de belangen van elektrische rijders. We denken ook na over wat andere publieke belangen zijn, zodat er bijna een soort “bestemmingsplan” voor laadnetwerken ontstaat. Gemeenten kunnen met dit bestemmingsplan met een gerust hart marktpartijen laadnetwerken laten ontwikkelen en marktpartijen kunnen veilig langjarig investeren.

Bewoners-2020-afgerond-19.09

Onze voorspellingsmodellen geven inzicht in de middellange termijn. De vraag die open blijft staan is hoe de verre toekomst er uit zal zien. Autodelen, grotere actieradiussen, lagere voertuigprijzen, verschillende laadvermogens, effecten op het E-net, zijn allemaal van invloed op de toekomst van elektrische mobiliteit.  Een verdere verkenning van die toekomst is essentieel om een laadinfrastructuur te bouwen, die al die elektrische bestuurders  kan faciliteren.

De goede vragen stellen is één, maar ze ook beantwoorden is een tweede. Over Morgen zal met verschillende partners, waaronder de TU Eindhoven en het NKL, op zoek gaan naar antwoorden, scenario’s en richtingen waarmee alle partijen koers kunnen bepalen.

Als je een Tesla Model 3 niet kan laden, sta  je na 400 kilometer stil. Dat laten we niet gebeuren! Door nu goed na te denken en te plannen ontzorgen we de elektrische rijder van de toekomst en blijft Nederland een wereldwijd gidsland op het gebied van elektrisch vervoer.

Gerwin Hop en Gijs van der Poel

Over Morgen

8 thoughts on “Hoe laden we miljoenen elektrische auto’s?

  1. Pingback: Hoe laden we miljoenen elektrische auto’s? — Steinbuch | Battery packs

  2. welk model passen jullie toe? van het weer bestaan ook modellen maar die wijken mettertijd af van de werkelijkheid. Lijkt mij daarom een riskante onderneming. zoals banken dat zo mooi kunnen stellen: resultaten uit het verleden zeggen niets over de toekomst. Nobelprijswinnaar Sargent gebruikt zelfs in zijn financiële modellen de Brownse beweging.

  3. Er zal geen model zijn dat zinvol is voor de toekomst van iets wat in ontwikkeling is..

    Kijk naar de a4 waar ze miljoenen hebben geinvesteerd en zo ik het lees in de krant gaat het nog slechter dan VOOR de miljoeneninvestering.. Dat was dus een heel slecht model..

    Beter zijn de heren van de modellen dus niet. Kostgangers..

    Gewoon verstandig nakdenken.. Laat de markt zijn gang gaan.. Houdt je in.. Loop gewoon achter de markt aan. Dat kan je heel veel geld besparen en betere oplossingen geven.

    Kijk naar de windparken op zee. Na al het geklaag dat nederland zo ontzettend acherliep.. en het slehtste jongetje van de klas is/was.. Nu lees ik dat de techniek inmiddels verbeterd en goedkoper is met inschrijving door de marktpartijen dat we straks vooroplopen.. J

    Ja, vooroplopen met windenergie.. En ik durf te voorspellen.. Als we helemaal geen windenergie opgezet hadden.. Waren we veel beter af geweest..

    Ik stel voor dat iedereen zich een beetje inhoudt met dat drammen.. De feiten van elektrische auto’s zijn nog niks verbeterd.. Er wordt alleen meer geld ingedrukt omdat de wens steeds groter in hoofden van liefhebbers wordt.. En de maatschappij die wens wil opdringen..

    Laat dit gewoon langzaam opkomen.. De meeste mensen kunnen toe met laden thuis.. en op het werk.

    • beste bert, ik heb van nabij de teloorgang van de windenergieindustrie in NL meegemaakt. Ik ben er toen op gepromoveerd bij de KEMA. Door de slappe houding van de overheid in de tachtiger jaren, is een hele bedrijfstak verdwenen naar denemarken en duitsland. Een proactieve houding had duizenden banen opgeleverd….

  4. Als laadpalen gezien mogen worden als veredelde stopcontacten, waarom zijn ze dan nog zo duur in aanleg? Jaren terug had elke parkeerplaats in de binnenstad zijn eigen parkeermeter. Hoe moeilijk kan het zijn om daar simplified laadpalen neer te zetten? Het enige waar dan nog naar gekeken moet worden is een kostenmodel, maar de techniek is ruimschoots aanwezig om paal XXX voor €2,- aan stroom te laten leveren als je toch geparkeerd staat. Waarmee ook direct de combideal is geboren: bij aankoop van 1 uur parkeren nu voor één Euro gratis opladen.

  5. Energieleveranciers willen ten allen tijde verhinderen dat slimme jongens zelf geproduceerde stroom gaan verkopen. Dit zet de deur open voor een wildgroei in de energie markt. Voordeel is wel dat de prijzen drastisch zakken en daar worden we allen beter van. Ik kijk alvast uit naar het e-tankstation met een hoop windmolens en zonnepanels en batterijen waar we onze e-wagen snel en krachtig kunnen opladen.

  6. Naar mijn idee is het goed mogelijk dat er in de toekomst steeds meer elektriciteit wordt geladen zoals het nu gebeurd bij fossiele brandstoffen, via snellaadstations zoals die van Fastned.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s