Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m okt 2016

Hierbij de nieuwe Nederlandse cijfers elektrisch vervoer t/m oktober 2016. Totaal nu 98.358 personenauto’s met een stekker in Nederland op kenteken (eind sept: 96.716). Met de bedrijfswagens erbij zitten we nu op meer dan 100.000 auto’s met een stekker in Nederland. Dit was aanleiding voor diverse berichten in de media. Het persbericht van het Formule E Team staat onderaan deze blogpost.

Voor een voorspelling van de verkopen tot en met 2025, kijk hier. Voor de Europese verkoopcijfers kijk hier.

fig1-okt-16

In tabel vorm:

tab1-okt-16

BEV = Battery Electric Vehicle, dus volledig elektrisch; E-REV/PHEV = met range extender en Plug-in Hybrid EV.

Voor het personenwagen totaal is de toename in oktober: 1642 (sept: 1628), waarvan volledig elektrisch (BEV) 210 (sept: 584) en plug-in hybrides of met range extender (PHEV) 1432 (sept: 1044).

Van de totale hoeveelheid geregistreerde auto’s betekent dit voor de maand oktober 1,7% groei op maandbasis (M2M); met een maandgroei van 1,75% bij BEV, en 1,7% bij de plug-in hybrides PHEV. In sept waren deze groeicijfers respectievelijk: 1,7% totaal, 5,1% BEV en 1,2% PHEV.

We hebben nu ook de gegevens erbij ten opzichte van de totale nieuwe verkopen in Nederland. We zien hierbij duidelijk de effecten van de versobering van de fiscale voordelen voor PHEVs vanaf 2016. Ik verwacht een toename voor de volledig elektrische (BEV) pas eind 2017 en met name in 2018. Het worden dus even magere jaren denk ik.

tab4-okt16

Tenslotte is van de huidige cijfers ook weer de verdeling over de diverse merken interessant, totaal aantal (top 5) PHEVs hieronder (vergelijk met sept) en de groei:

tab2-okt-16
en de marktverdeling en -groei van de topmerken BEV:
 tab3-okt16
Het aantal laadpunten:
tab5-okt16
 fig2-okt16
Met dank aan Philippe van RVO!
Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland – RVO.nl, zie ook hier.
******Nieuwsbericht Formule E-Team*******

In Nederland rijden nu 100.000  elektrische voertuigen

Het Formule E–Team ziet voor Nederland concrete kansen om de opgedane kennis en ervaringen van met name laadinfrastructuur – ook  internationaal – te verzilveren. Met de 100.000 elektrische voertuigen en 25.000 laadpunten is  praktijkervaring opgedaan en zijn barrières doorbroken . Het Formule E-Team geeft aan dat voor een versnelling van het aantal elektrische voertuigen op de weg en verdere groene groei, ook consumenten gestimuleerd moeten worden voor elektrisch rijden te kiezen. De doelen uit het Energieakkoord om CO2-uitstoot terug te dringen op het gebied van Transport en Mobiliteit worden anders ongrijpbaar.

Kortom, dit is het juiste moment om te schakelen. Door in te zetten op

–       doorontwikkeling van een sluitende business case voor en uitrol van publieke duurzame laadinfrastructuur;

–       experimenten en innovatie programma’s voor technische doorontwikkeling van elektrische vrachtauto’s,   bussen en duurzame laadinfrastructuur;

–       het stimuleren van een markt voor zero emissie-voertuigen onder consumenten en voor light electric vehicles (LEV) in steden,

levert het FET een bijdrage aan het realiseren van economische groei en verbetering van het (leef)klimaat in Nederland.

One thought on “Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m okt 2016

  1. Waarom pas eind 2017 / begin 2018 een toename in BEV’s terwijl
    (1) alleen de bijtelling voor BEV’s laag blijft (4%), terwijl de bijtelling voor PHEV’s per 1 januari naar 22% gaat en zodoende een redelijk aantal PHEV’s kopers mogelijk toch een BEV kopen, en
    (2) in april/mei de Ampera-e met 60 kWh = 380 km actieraradius naar NL komt
    ?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s