Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m maart 2017

Hierbij de nieuwe Nederlandse cijfers elektrisch vervoer t/m maart 2017. Het aantal (netto, dus incl de verkochte aan het buitenland)  verkopen in maart was 666, en het totaal is nu gekomen op 113.815 personenauto’s met een stekker in Nederland op kenteken (eind feb: 113.149). Voor de Europese verkoopcijfers kijk hier. Voor een voorspelling van de verkopen tot en met 2025, kijk hier.

Het is interessant te zien dat het aantal volledige elektrische auto’s (BEV)  inderdaad nu aan de winnende hand is gekomen: 749 voor deze maand, tegen zelfs een afname van 83 Plug in Hybrides (PHEV). Dit zal de nieuwe trend zijn denk ik vanwege de veranderde fiscale benadering, en de beschikbaarheid van modellen. Voor 2017 verwacht ik een totaal aan nieuw verkochte volledig (batterij) elektrische modellen van ca 9000. Het eerste kwartaal kwam uit op 1630, zie de tabel verderop. Met name de 2de helft van het jaar zullen de verkopen van BEVs nog verder toenemen denk ik.  In de loop van 2017 komen de vernieuwde Renault Zoe (al in januari leverbaar, 300 km range, 29.900 €), en vooral de Opel Ampera-e (juni?, 400 km range, en 38.000€?) op de NL markt. In 2018 volgen dan de 300+km (en <40k€) Nissan Leaf 3, BMWi3, en de Tesla Model 3. Zowel voor particulieren, als ook voor zakelijke rijders (4%) zeer interessant!

Als tabel:

BEV = Battery Electric Vehicle, dus volledig elektrisch; E-REV/PHEV = met range extender en Plug-in Hybrid EV.

Voor het personenwagen totaal is de toename in maart dus: 666 (feb: 453), waarvan volledig elektrisch (BEV) 749 (feb: 413) en plug-in hybrides of met range extender (PHEV) -83 (feb: 40) (netto) verkopen in een maand. Het effect van de verhoogde bijtelling in 2017 is zeer duidelijk!

Van de totale hoeveelheid geregistreerde auto’s betekent dit voor de maand maart 0,6% groei op maandbasis (M2M); met een maandgroei van 5,7% bij BEV, en -0,08% bij de plug-in hybrides PHEV. In feb waren deze groeicijfers respectievelijk: 0,4% totaal, 3,4% BEV en 0,04% PHEV.

We hebben nu ook de gegevens erbij ten opzichte van de totale nieuwe verkopen in Nederland (tabel onder).

Dus 2% van de nieuwe verkopen is nu een volledig elektrische auto.

Tenslotte is van de huidige cijfers ook weer de verdeling over de diverse merken interessant, totaal aantal (top 5) PHEVs hieronder (vergelijk met feb) en de groei:

en de marktverdeling en -groei van de topmerken volledig elektrische auto’s (BEV):

Het aantal laadpunten:
Met dank aan Philippe van RVO!
Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland – RVO.nl, zie ook hier.

8 thoughts on “Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m maart 2017

  1. Luidt maart 2017 het einde van het phev-tijdperk in?
    Mooi op tijd, het was een compromis, een goede paraplu maar een slecht dak.
    Het is mooi dat ze verdwijnen. Met de kleine batterijen hebben de vraag gecreëerd naar de laad-infrastructuur die er anders misschien niet gekomen was. Nu ze weer verdwijnen maken ze op tijd plaats voor een duurzame oplossing, de BEV.

    • Ik denk dat voor nu PHEV’s nog bestaan, vooral voor leaserijders die lange afstanden moeten overbruggen maar binnen de stad elektrisch willen rijden.
      Vanaf het moment dat de Tesla Model 3 in grote aantallen in Nederland beschikbaar is (lees: Gigafactory), zal de vraag naar hybrides verder dalen.
      Alle andere automerken bieden op dat moment ook betaalbare elektrische auto’s aan met een degelijke radius (ze zullen haast wel moeten).

  2. Opel krijgt slechts een gering aantal auto’s dit jaar en wordt eerder Q3 dan Q2 vrees ik. Duitsland krijgt inclusief de 40 demo’s door de dealers ca. 100 Stuks. Nederland heeft 28 dealers Ampera-e specialist gemaakt, zijn 28 demo’s en wellicht dan nog 70 stuks voor verkoop……….. Gaan het verschil vrees ik niet maken.
    Hyundai kan ook niet leveren hetgeen wordt gevraagd. Dus wellicht wordt de voorspelling van 9.000 stuks, die ook ik onderschrijf, helaas toch niet gehaald. Echter dit heeft meer te maken met het aanbod dan de vraag. De auto-industrie is dus zelf de beperkende factor, niet geheel onverwacht. Alleen BMW heeft zelf een doelstelling afgegeven van 100.000 stuks dit jaar (wereldwijd). Blijft het dus Tesla die wederom het verschil moet maken, echter wel eerst in 2018 met de Model III.

  3. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m april 2017 | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s