Dromen Realiseren

Ik ben net terug van een week India. De eerste week als deeltijd ondernemer! We hebben ziekenhuizen bezocht, tussen heel erg veel patiënten gelopen, met chirurgen gesproken, voordrachten gehouden en veel geluisterd. En India beleefd. Een bijzonder land met bijzondere mensen. Wat je voelt is een integer respect voor anderen, en echt contact. Ze kijken je direct aan, daar moest ik wel een beetje aan wennen. Ik begrijp weer beter onze studenten uit India die op onze universiteit studeren.

Maar waarom was ik in India? Mijn droom, mijn doel als ondernemer: over 10 jaar een bedrijf met 1000+ mensen. Het bedenken, maken en verkopen van robotica voor chirurgen. De meeste werknemers daarvan werkend in onze Brainport regio. Omdat hoge precisie mechatronica hier hoort. De Nederlandse markt is goed als thuismarkt, en de Europese markt is natuurlijk ook interessant. Maar de schaal bereik je pas echt in India. Met 1,3 miljard mensen, 2x Europa. Met te weinig artsen en veel noodzaak voor betere zorg.

Het was een goed bezoek, met veel mogelijkheden tot samenwerking, met topartsen die een ongekend aantal operaties doen, heel gespecialiseerd en met de meest moderne technische hulpmiddelen. Een ideale markt om op te schalen met onze robotische oplossingen.

Sommige gesprekken waren meer filosofisch van aard. Zo kwam ik te weten over het boek over drie wetten van prestatie van menselijk handelen: The Three Laws of Performance. Kort gezegd: de omgeving en je verleden bepalen welke gebeurtenissen nu invloed hebben op jouw handelen, en je kunt je eigen toekomst bepalen door met een vergezicht, je droom, te bepalen wat je wilt bereiken. En dat gaat dan je handelen in het heden beïnvloeden. In mijn vakjargon van de regeltechniek: je huidige toestand wordt bepaald door de invloeden van buiten en van het verleden, je prestatie is je ‘uitgang’ en je toekomst is je setpoint, je gewenste waarde. Het foutsignaal, het verschil tussen je toekomstige doel en je huidige prestatie, bepaalt je regeltechnische actie. Hoe groter de regelfout, hoe sterker de actie. Dus hoe groter je droom, des te meer je je best doet deze ook echt te realiseren!

Dit denken in grote dromen zie je ook in het boek Exponential Organizations met de Massive Transformation Purpose. Een groot doel stellen en dan de nieuwe Facebook of Amazon bedenken. Elon Musk doet dit met elektrisch rijden, zijn Mars missie, zijn tunnels boren en batterijen voor de energietransitie. Lex en Tessie van Lightyear doen dat met hun gezinswagen op zonne-energie; Steven van Amber Mobility doet dat voor het nieuwe rijden. En wij doen dat met de chirurgische robots. Vanuit de Brainport regio, in India. Wordt vervolgd!

Deze blogpost wordt ook gepubliceerd in de serie Morgen Beter bij e52.

Meer informatie over ons bedrijf: Medical Robotic Technologies (Maarten Steinbuch CEO, Anupam Nayak COO).

4 thoughts on “Dromen Realiseren

  1. Een leuk en interessant boek is ook “Dit is morgen” geschreven door Thomas Decreus. Verder vind ik het jammer dat sommige promotieonderzoeken geen industriële toepassing vinden, waarschijnlijk omdat sommige bedrijven de academische oplossingen te ingewikkeld vinden. Gelukkig zijn er hoogleraren zoals jij die t.a.v. innovatie en verbetering zich voor het bedrijfsleven inspannen.

  2. Pingback: Realising Dreams | Steinbuch

  3. Hi Maarten,

    Had je blog nog bewaard id mail, nu moment genomen om te lezen. MOOI dat jij je doel zo expliciet deelt. Er is tav Elon Muks ook mooi artikel (serie) bij WhyHowWhat, die de werkwijze van Musk toelicht. Ik herken daarin ‘Ware Noorden’ doel zoals dat in Lean (en Japan) gangbaar is; Groot doel, creeert meeste energie en innovatie.
    Geen toeval dat ik ook mijn grote(re) droom aan het formuleren ben. DE ev autodeelexpert worden in Noord Nederland en In 2018 betrokken zijn bij uitrol van 100 deelauto’s… 1e 5 op bedrijventerrein zitten in de pen..
    Ga de link met het Performance boek zeker lezen (onder de kerstboom).

    Groet, je 13 sept 2013 Tesla collega.

    Han-Paul van Westing

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s