Alleen maar elektrische auto’s?

Tesla-Model-3-006

Sinds de Motie Vos wordt er heel wat gediscussieerd over de haalbaarheid van de motie om al in 2025 te streven naar 100% nieuwe verkopen (volledig) elektrisch. Zo stond er een erg slecht en op onderdelen onwaar stuk in het FD (alsof alle elektromotoren van EVs magneten gebruiken bv), en in de Volkskrant een wat beter beargumenteerd stuk. Toch staan ook daarin een aantal veronderstellingen die ik hier even tegen het licht wil houden.

De titel van het artikel in de Volkskrant gaat over alle auto’s elektrisch en het artikel zelf ook, daarmee doet het dus geen uitspraak over de haalbaarheid van de motie Vos (nieuwe verkopen). Er zijn tenminste twee aspecten waar je ook een andere som over kunt maken.

Ten eerste: als 100% van de nieuwe verkopen in 2025 volledig elektrisch is, dat is 400.000 per jaar (aantal 2015), dan is dat in 10 jaar dus 4 miljoen. Er zijn 8 miljoen auto’s nu in Nederland, dus die vervanging duurt 20 jaar, dus t/m 2045. Dat geeft 10 jaar extra ten opzichte van het artikel.

Ten tweede wordt er gesteld dat de energiebehoefte van 8 miljoen elektrische auto’s 60 miljard kWh per jaar zou zijn. In Nederland rijdt de gemiddelde auto ca 14.250 km/jaar; in 2014 was het totaal aantal gereden km in Nederland 114 miljard en met ca 4 km/kWh (en nu ben ik heel streng, incl alle mogelijk transport en laadverliezen) geeft dit 114/4 is 28,5 miljard kWh/jaar. Dat is ook weer ruim een factor 2 lager dan in het artikel. En dat hebben we dan dus niet nodig in 2035 maar in 2045. Bovendien heb ik het nog niet gehad over de betere zonnecellen tegen die tijd.

Anyway, goed dat er discussie is, maar wel met de juiste gegevens. Corrigeer me aub als ik ongelijk heb!

15 thoughts on “Alleen maar elektrische auto’s?

  1. Ik las laatst een aardige blog [ https://steinbuch.wordpress.com/2016/01/22/schatting-verkopen-elektrisch-vervoer-nederland-tm-2025/ ] over het aantal te verwachten verkopen tot 2025. Die mis ik in je berekening. Je mag er natuurlijk van uitgaan dat als de motie Vos wordt uitgevoerd het aantal FEV verkopen in de komende jaren extra snel zal stijgen. Bovendien zal, zeker aan het eind, de vervanging van die oude stinkbakken sneller gaan dan we nu gewend zijn. Zie je oude benzine slurper in 2035 nog maar eens kwijt te raken…
    Kortom er is goede hoop dat als motie Vos wordt uitgevoerd we al ruim voor 2045 zijn verlost van de auto’s met verbrandingsmotoren.

  2. Pingback: Alle auto’s op duurzame elektriciteit? | Energieblog van Jasper Vis

  3. Laten we even uitgaan van die 28,5 miljard kWh per jaar als we allemaal elektrisch gaan rijden. Dat betekent een toename in elektriciteitsverbruik van minder dan 20%…
    Bovendien gebruiken elektrische auto’s ongeveer 1/3 van de energie van hun fossiele tegenhangers. Dus eigenlijk moeten we praten over een AFNAME in energieverbruik van 57 miljard kWh per jaar. En de energie die overblijft kan in tegenstelling tot nu uit duurzame bronnen komen.
    Wie van zo’n verbetering een probleem maakt overziet het denk ik niet helemaal.

  4. Ziet er realistisch uit.

    Nog wel een punt (ook door Jasper Vis kort aangestipt) is dat je natuurlijk niet puur in kWh’s kunt rekenen vanwege ongelijktijdigheid van productie en afname. Daar staat tegenover dat elektrische auto’s een bufferfunctie hebben vanwege hun forse accu. Die buffercapaciteit kan gebruikt worden voor de auto zelf maar ook voor het bufferen van het net als zodanig. Wat we eventueel daaraan hebben is een klusje voor iemand die niet bang is voor pittige stochastische rekensommetjes.

  5. Weer een iets andere tak van sport, maar: zijn er ook gegevens hoeveel energie het kost om een electrische auto te produceren vs de hoeveelheid energie nodig voor een niet-electrische auto? Zgn life cycle assesment (LCA).

  6. Als zelfrijdende deelautos echt iets worden, dan zijn ook flink minder autos nodig. Dus gaat de transitie nog sneller. Behalve dat veel mensen hun fossiele barrel achter de hand zullen houden, voor speciale gevallen. Tot ook dat teveel gedoe wordt.

  7. Pingback: Beste Maarten (Alleen maar elektrische auto’s) | Erwin van den Brink

  8. Laten we hopen dat de hierboven geschetse scenario’s realiteit worden. De elektrische auto is mijn inziens een onmisbaar onderdeel van onze toekomstige zero-emission mobiliteit.

    Echter, what about de minder rooskleurige scenario’s die ook zomaar realiteit kunnen worden? Wat nou als Tesla over 5 jaar niet meer bestaat? Tesla is structureel verlieslatend en de 35k Model3 gaat daar op korte termijn geen verandering in brengen. Een bedrijf dat zo fors investeert in haar groei loopt een groot risico, Tesla is niet voor niets met afstand het meest geshorte aandeel van de globale automotive industrie. Een bedrijf met zulke jaarcijfers bestaat bij de gratie van haar investeerders en hun geloof in een succesvolle toekomst. Dit is waar de statuur van Elon Musk een onmisbare rol speelt (onderschat hier ook de rol van SpaceX en dat Hyperloop ding niet). Maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard, zelfs mannen als Elon Musk kunnen van een voetstuk vallen. Een misstap en Wallstreet kan zomaar massaal richting uitgang gaan. Wat zou dat betekenen voor de toekomst van de elektrische auto?

    En what about battery prices? Ik lees overal dat deze de laatste jaren fors gezakt zijn, ik zie echter nergens de prijzen van de elektrische auto’s zelf zakken (terwijl de ranges niet significant toenemen). Heeft iemand hier echter een mooi statistiekje van (met bronvermeldingen) die het tegendeel bewijst dan ben ik zeer geinteresseeerd.

    Tevens heb ik begrepen dat er op dit moment een grote wereldwijde overcapaciteit in cell productie bestaat. Overproductie leidt altijd tot forse prijsdalingen, maar dat is geen houdbare situatie op de langere termijn. Misschien gaat een toenemend volume van elektrische voertuigen wel leiden tot een prijsstijging van cellen. Immers, een groot deel van de prijs van een cell wordt bepaald door de grondstofprijzen van de basismaterialen. Deze hebben vaak de neiging te stijgen bij toenemende vraag.

    Zomaar een paar andere scenario’s om enige ballans te brengen in de hierboven gevoerde discussie…

  9. In 2025 duurt te verdwijnen en lawaaierige snorfiets en snorscooters met benzinekettingzaag motoren. Begrijp werkelijk niet waarom de scooter fabricanten niet bouwen het in elektrische versie, met name de accu’s begon te dalen in prijs, en blijven dalen. Misschien uit hun is dwaze ambitie!

  10. Pingback: 2025 jaar | Charged Battery

  11. Pingback: Alleen maar elektrische auto’s? - Tesla Content Hub

  12. Goedemorgen,

    Ik ben zelf enorm voorstander van elektrisch rijden alleen was er voor mij vooral 1 probleem. Ik ben een zakelijke leaser en had eigenlijk weinig verstand van elektrisch rijden. Om mensen te laten overstappen op elektrisch rijden is het naar mijn mening van groot belang om mensen te informeren. Elektrisch rijden is voor veel mensen toch iets onbekends. Het opladen, het aantal kilometers dat je ermee kan rijden en het aantal oplaadpunten zijn de meest genoemde nadelen voor elektrisch rijden. Terwijl deze nadelen eigenlijk helemaal niet zo groot zijn als men denkt.

    Destijds heb ik bij meerdere bedrijven een aanvraag gedaan voor een elektrische auto en het viel me op dat eigenlijk maar 1 bedrijf echt antwoord kon geven op al mijn vragen en ervoor gezorgd heeft dat ik geen twijfels meer had en dus sinds kort ook zelf elektrisch rij. Via de website https://zakelijkelektrischleasen.nl kan je eenvoudig informatie vinden en een test doorlopen waaruit blijkt welke elektrische auto het meest geschikt voor jou is. Voor ieder die geinteresseerd is in elektrisch rijden, maar niet weet waar hij moet beginnen een mooie website.

    Hopelijk heb ik zo wat mensen een mooie tip kunnen geven in hun zoektocht naar een elektrische auto.

    Mvg Kevin

Leave a comment