Zomervakantie met de Tesla Model S

Update 17 augustus 2016:

IMG_3035We zijn net weer terug van onze zomervakantie in Zuid-Frankrijk. Het was dit jaar alweer de vierde keer dat we in Zuid-Frankrijk waren (de reistijd is uitstekend te doen: in 1 dag van Helmond naar de Var, 1200 km, ca 15 uur reistijd). Inmiddels 108.600 op de teller. Deze vakantie weer 3100 km gereden, stil, ontspannen, snel, met open dak, heerlijk weer, en 0€ brandstofkosten! We zijn trouwens ook erg blij met onze automatische tolbadge voor de Franse snelwegen, dat gaat echt veel sneller. Hier staat een overzicht van onze blogs over de eerste 100.000 km en ook over de internationale tochten. Europa staat nu goed vol met superchargers, met op de meeste plaatsen nu 8 laders. Wij hebben nog nooit hoeven te wachten op een laadplek. Overigens TIP: die in Frejus staat niet echt meer als rode SuC op de navigatie, omdat die vlak bij Cannes nu de officiële is (4 stalls) maar de twee stalls in Frejus staan er nog wel, mooie locatie ook daar!

Het is en blijft een heerlijke auto om mee op vakantie te gaan!

IMG_8547

Blog van 2015

We zijn deze week teruggekomen van onze derde Zuid-Frankrijk vakantie met de Tesla Model S. Zie hier voor de tweede trip afgelopen mei.

Het was opnieuw genieten: de IMG_8946auto rijdt zo heerlijk ontspannen, en de Superchargers (SuC) via de Route du Soleil zijn nu vrijwel allemaal op niveau (dus 6 of 8 ‘stalls’ – laadplaatsen), behalve vlak bij Dijon (Nuits-Saint-Georges), daar staan er nog maar 4, en bij Nimes 2. Metz heeft er nu 8 en ook bij Lyon (Vienne) is het prima en snel laden. De ‘slimme’ navigatie, die een optimalisering doet voor je route via alle Superchargers, werkt nog niet altijd goed: soms laat hij je omrijden (bv vanaf Urmond, via Luxemburg naar Metz, wat helemaal niet nodig is) of hij suggereert een tussenstop met 0 min laden. Volgend mij een typisch geval van lokale minima in het optimaliseringsprobleem. Wij deden vaak aan het begin wel de totale routeplanning zo, maar eenmaal op weg, dan van SuC naar SuC.

In totaal hebben we 3300 km gereden, met een gemiddeld verbruik van 185 Wh/km. Dat is mede dankzij het heerlijke weer (28-32 graden) en ook omdat we op de snelwegen er voor kiezen om meestal ca 110 km/h te rijden, tenzij je natuurlijk even een Audi of BMW wil imponeren.. (zie hier het interview van afgelopen week met de Volkskrant over dit onderwerp).

De heenreis ging via de Superchargers van Urmond, Metz, Dijon, Lyon en Orange. Onze eerste week hebben we een hotel gekozen in Pernes-Les-Fontaines, vlak onder Carpentras (Vaucluse/Provence). De eindbestemmingen hadden we ook dit jaar in de nabijheid van een Supercharger gekozen, in het geval van de eerste week zaten we zo’n 26 km van die van Orange af. We hebben in de eerste week 1 keer bijgeladen. Hoewel we meer avontuurlijke Tesla rijders tegenkomen, vinden wij een plek in de buurt van de SuC wel erg handig. Het laden gaat echt supersnel (tot wel 600 km/h range-laadsnelheid) en het is heel erg betrouwbaar. En gratis :).

20150802_182246De auto stond prachtig op het perceel in het zicht vanaf het zwembad. We hadden die eerste week twee keer een diner met alle gasten en de eigenaars aan een grote tafel. Het gesprek ging natuurlijk ook over die Tesla die ze allemaal buiten gezien hadden, en de toekomst van mobiliteit. Hoewel ik ook heb verteld dat we tweede waren geworden op de WK robot voetbal in China.

20150729_113817Het plaatsje Pernes ligt vlak bij de Mont Ventoux, en daar zijn we natuurlijk ook op geweest. Voor het eerst de tripvoorspeller omhoog zien lopen vlak voor de afdaling: door het regeneratieve werken van de auto, geeft de hele route omlaag (vanaf ruim 1900 m hoogte) heel veel energie terug. IMG_8585Ook de Gorges de la Nesque waren prachtig en heerlijk om met de Tesla te rijden.

De tweede bestemming lag vlak bij de SuC van Nimes, daar zijn we 2 keer gaan bijladen. We zaten vlak bij het plaatsje Aimargues, in een prachtig tot hotel omgebouwd kasteel en vlak bij de Camargue. De hoteleigenaar was zeer geïnteresseerd in de Tesla. Hij kende de auto wel: in het kasteel hadden ze ook IMG_8939ruimtes voor huwelijken en grote feesten, en recent was een Frans bruidspaar met een nieuwe P85D gekomen. Die had toen aardig wat aandacht getrokken, dus het grote scherm: dat wist hij al. Maar de sensatie van het rijden was hem nog onbekend, dus na een ontbijt heb ik hem aangeboden een proefritje te maken. Dat was weer het bekende genieten: de wow sensatie van de instant torque en het geluidloze wegrijden. Later in de week kwamen we laat terug van het strand en vertelde hij dat ze de hele middag een stroomstoring in de regio hadden gehad. Ik heb hem verteld van de Powerwall, en de ontwikkeling van smart grids en lokale opslag. Toen we na die week vertrokken was hij helemaal overtuigd over de rol van batterijopslag en elektrisch rijden..

Die week zijn we ook een dag naar Uzes (Gard) geweest; dat was weer een heerlijke rit de bergen in met een heerlijke auto. Op IMG_8826de heenweg waren we aan het laden bij Nimes, toen een ander Nederlands gezin kwam laden. Terwijl we daar zaten te praten, kwamen er twee hele mooie franse jonge dames langs en vroegen van wie die mooie rode Tesla was (die andere was grijs). Tja, en toen moest ik natuurlijk wat aandacht geven, dus ik heb ze even in de Tesla laten zitten en een en ander uitgelegd.

Op weg naar het strand in die tweede week ook een spelletje gedaan met een Viper met een V10 bezinemotor. Hij 3,7 s van 0-100 km/h, wij met 4,4 s dus net iets langzamer, maar niet de eerste 30 km/h! Op de vrijdag terwijl we op het strand lagen kreeg ik een telefoontje van NPO1 Radio, of ik een interview wilde doen die middag, over de gehackte Tesla. In mijn zwembroek heb ik dat gedaan, hier na te luisteren, vanaf 47:50.

IMG_8941De reis naar huis weer in 1 keer gereden: 1180 km, in iets meer dan 14 uur, via Orange, Lyon, Dijn, Metz en Urmond (links het plaatje van de navigatie vanaf Orange), en avec ‘une frunk’ du vin!

Ik heb al weer zin in de volgende trip!

5 thoughts on “Zomervakantie met de Tesla Model S

  1. Pingback: Zomervakantie met de Tesla Model S - Tesla Content Hub

  2. Beste Maarten,
    Hartlijke dank voor je informatie.
    Je laat o.a. weten dat: Het laden gaat echt supersnel (tot wel 600 km/h range-laadsnelheid).
    Hoe snel gaat het laden het eerste kwartier?
    Heb je een laadkromme om te laten zien hoe dit verloopt?
    Hartelijke groeten,
    Wim de Leeuw

  3. Pingback: Met de Tesla Model S een weekend naar Noord-Italie | Steinbuch

  4. Pingback: Onze eerste 100.000 km elektrisch rijden | Steinbuch

Leave a comment