Onze eerste 100.000 km elektrisch rijden

IMG_2441.JPG

Vandaag was het zover! We hebben een nieuwe mijlpaal bereikt: de eerste 100.000 km volledig elektrisch! Op 13 september 2013 hebben we onze Tesla Model S opgehaald in Tilburg, dus nu bijna 3 jaar geleden. We kunnen maar een ding concluderen: nooit meer terug naar een ‘klassieke’ auto!

Een paar wetenswaardigheden:

  • we zijn 6 keer op vakantie geweest naar Noord-Italie en Zuid Frankrijk, 1 keer naar Linz, Oostenrijk gereden, ca 5 keer naar Brussel, ca 10 keer naar Duitsland, alles bij elkaar zo’n 30.000 km met de Superchargers geladen. Slechts tweemaal bij een ‘normale’ laadpaal gestaan.
  • gemiddeld verbruik is 210 Wh/km, dus inclusief 15% laadverliezen is mijn schatting ongeveer 100.000 * 210 *1,15 /1000 = 24.150 kWh. Daarvan hebben we dus 70% thuisgeladen tegen nachtstroomtarief, ca 16,2 ct/kWh (grootverbruiker (> 10.000 kWh/jaar), bij Greenchoice met winddelen, per kWh:  5,54 ct daltarief+ 7,7 ct energiebelasting + 0,34 ct ODE + 2,81 ct BTW = 16,2 ct/kWh); ODE is opslag duurzame energie. Dit geeft 24.150*0,7*0,162 = 2739 €. We hebben dus aan brandstofkosten voor minder dan 3 ct/km gereden.
  • we reden met onze Renault Kangoo gemiddeld 1:11, benzine, dus dat zou 100.000/11 = 9091 liter benzine a (gem) 1,70 €/l is dus 15.455 € zijn geweest. Besparing in bijna drie jaar dus 15.455 – 2.739 = 12.716 €. Dit is 12,7 ct/km besparing.
  • benzinetanken gaat met een snelheid van 40 l/min. Met een kleine tank zoals onze Kangoo, tanken we elke keer ca 35 l. Met pre en postprocessing (betalen etc) kost dat ca 4 min per keer (gemeten, geen rij bij de kassa…). We zouden 260 keer hebben moeten tanken (9091/35) dus dat is 1040 minuten, dus dat is 17,33 uren, ruim 2 werkdagen. Het elektrisch laden kost 10 seconden: je parkeert je auto, stop de stekker er in en je loopt weg, en gaat iets zinvols doen, emails of eten of je bent thuis of iets anders.
  • de auto heeft de nodige vervangende onderdelen gekregen, met name het eerste jaar (1x nieuwe batterij, 2 x nieuwe accu, 3 x nieuwe motor), allemaal garantie uiteraard. Verder geen onderhoud, behalve de banden dan. Ik zal nog eens uitzoeken hoeveel onderhoud onze kangoo in het begin had.
  • de batterij doet het prima: ca 380 km range bij 100% opladen, dus ca 20 km range verlies, dus nog 95% over, zie ook hier.
  • het rijden is heerlijk: rustgevend, geen stank, weinig herrie, niet schakelen, en ook geen schakelmomenten zoals bij een automaat, directe respons op je voet.

De blogposts van alle ervaringen staan hier:

Ons eerste weekend met de Tesla Model S P85+ 

De eerste 4 weken met de Tesla Model S

De eerste 10.000 km met de Tesla Model S 

Met de Tesla 215 km/h

Met de Tesla op vakantie?

Het eerste jaar met de Tesla Model S

Tesla Model S na 50.000 km en een tweede vakantietrip

Zomervakantie met de Tesla Model S 

Met de Tesla Model S een weekend naar Noord-Italie 

 

8 thoughts on “Onze eerste 100.000 km elektrisch rijden

  1. Inmiddels zit ik op 145k kilometers en dezelfde ervaringen als de heer Steinbuch. Gelukkig iets minder onderdelen vervangen 1x motor en daar is het bij gebleven. Energiekosten nog iets lager vanwege deels laden bij een grootverbruikersaansluiting voor ongeveer 10 cent per kWh .Onderhoud 1x per jaar 700 euro en af en toe nieuwe banden. Kortom zeer acceptabele cost of ownership.

    En voor Pieter, die vraag krijg ik vaker, zoek even op tweedehands Tesla’s en verbaas je over de restwaarde.

  2. Pingback: Onze eerste 100.000 km elektrisch rijden — Steinbuch | Custom Batteries

  3. Gefeliciteerd met deze mijlpaal. En leuk om op deze manier het wel en wee van een goed gebruikte Tesla te kunnen lezen. Blijft een bijzondere auto, de Testa model S. Ik volg ‘m al vanaf december 2012.
    Toch moet me één ding van het hart. Verleden week reed ik weer met de motor naar Eindhoven voor een bezoek aan onze leverancier Advitra, van het plan/rooster systeem Xedule zoals wij gebruiken op onze Hogeschool. Tijdens deze tocht ben ik een kleine 20 Tesla’s tegen gekomen, deels als tegenligger, deels ‘on route’. Wat mij weer opviel was dat (voor zover ik het goed heb kunnen zien) al deze Tesla’s alleen een chauffeur bevatte. En dat ook op de vele andere keren dat ik op de weg was en vele Tesla’s aan mij voorbij zag gaan.
    Ik vind dat eigenlijk ongepast. Zo’n auto hoort toch minimaal 2 personen te vervoeren om het milieuvriendelijke karakter ervan te benadrukken. Sterker, als je er echt aan gaat rekenen vraag ik mij af waar je qua ‘eco’ beter mee uit bent: een motor die slechts 10 % van het materiaal van een Tesla, van ruim 2000 kg, nodig heeft om een persoon van A naar B te verplaatsen, of een Tesla model S.
    Dit roept bij mij toch het beeld van ‘Snelle Jongens In Pak met een Lease Tesla’ op. En dat is jammer, want dat doet onrecht aan het mooie elektrische rijden.
    Misschien dat de Tesla community in nederland hier ‘s iets kritisch mee kan doen: ze vervullen m.i. wel een soort van voorbeeldfunctie van de nieuwe mobiliteit.

    Hartelijke groet uit Leeuwarden,

    Bertus Douma

    ps. ik volgt met veel interesse de STORM motor ontwikkelingen (en met een bescheiden bijdrage van mij)

  4. Nuttig om te weten dat een Tesla me 10.000 euro per 100.000 km aan brandstof zou besparen. (Een auto van 3 jaar oud rijdt echt wel 1 op 14, en ik tank vaak in Belgie).

    Jammer dat de indirecte kosten niet getoond worden. Wat kost onderhoud en verzekering van een Tesla ten opzichte van de Kangoo?

    En nu is de garantie verlopen, gaat de batterij slijten, en met een beetje pech gaat de overheid elektriciteit hoger belasten. Ik ben zeer benieuwd naar dezelfde berekening voor de komende 100.000 km!!!

    • Je laatste alinea bevat veel denken in problemen.😦

      Om met de accuslijtage te beginnen: https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

      Wat denk je: slijt een auto-met-fossielmotor niet? Het is niet voor niets dat de onderhoudskosten van zulke auto’s met het stijgen der jaren nogal snel toenemen.

      De overheid kan (centraal opgewekte) elektriciteit nauwelijks hoger belasten dan ze nu al doet. Als de overheid desondanks zo onverstandig zou zijn zou de beweging naar decentrale opwekking nog veel sneller gaan dan nu.

  5. Pingback: Zomervakantie met de Tesla Model S | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s