Tesla Model S na 50.000 km en een tweede vakantietrip

1000€ korting op een nieuwe Tesla?

Vorige week zijn we voor de tweede keer met onze Tesla Model S op vakantie geweest naar zuid-Frankrijk. Met de nieuwe 6.2 software waardoor de navigatie met stops bij superchargers helemaal vanzelf en optimaal wordt gepland, en ook de route is af: de 1250 km van Helmond naar Frejus hebben we ook deze keer zowel heen als terug in een dag gereden in ongeveer 16 uur. We hoefden niet meer om te rijden via Duitsland en Zwitserland, maar konden de klassieke Route de Soleil nemen. We hadden als vakantiebestemming expres een plek dicht bij de SuperCharger (SuC) van Frejus gekozen, bij Roquebrune, op zo’n 15km van de SuC. Ideaal: elke 2 a 3 dagen weer even vol laden. Vorige vakantie zaten we zo’n uur rijden van de SuC bij Nimes, en dat is toch niet handig: het laden bij een hotel met een gewone 220 V stekker gaat wel, maar gaat zo langzaam… In totaal hebben we deze vakantie 3000 km afgelegd, met een gemiddelde verbruik van 185 Wh/km, en met alleen de kosten van de tol op de hoofdroute: de stroom is gratis van de SuC!

50.000 km

IMG_7272Tijdens de vakantie zijn we door de 50.000 km gegaan (we hebben de auto sinds september 2013, dus bijna 2 jaar). Het is dus weer tijd voor een kleine update. In de vorige blogs over het eerste weekend, de eerste maand, de eerste 10.000 km,  na het eerste jaar, en mijn eerste rit in het buitenland, heb ik vooral verteld over het gebruik van de auto, en de aandacht die het geeft. Dat is beide niet veranderd: nog steeds rijdt het heerlijk, we hebben geen technische problemen meer gehad, de auto trekt nog steeds aandacht, hoewel dat in Frankrijk duidelijk nog als nieuwer wordt gezien dan bij ons in Nederland. De banden gaan iets beter, ik probeer me dus in te houden. Wat me echter steeds meer opvalt is de rol van de software voor de beleving.

Software

Op het forum is het vaak al even aan het zoemen van geruchten als we weer een nieuwe software versie verwachten. Elke keer na een (gratis) update is het weer mooi om te zien dat er weer nieuwe functies zijn bijgekomen. De auto verandert hierdoor voor je gevoel echt een beetje. Een van de updates was het toevoegen van de Agenda functie: automatisch wordt de agenda van je mobiele telefoon als je instapt gesynchroniseerd. En elke ochtend als je in de auto stapt laat hij de afspraken van die dag op je scherm zien. Als je dan in je Agenda bij de locatie een adres hebt ingevoerd hoef je dat maar aan te tikken en dan gaat je navigatie automatisch daar naar toe (hij rijdt nog niet zelf hoor :)).

Ik vond het zelf jammer dat in je Agenda een telefonische afspraak niet werd herkend en het leek me handig dat je dan zou kunnen bellen, simpel door op een nummer in die afspraak in je agenda te tikken op het scherm. Dat heb ik tegen iemand van Tesla uit Tilburg gezegd en 3 weken later kregen we allemaal een update met deze nieuwe feature! Gaaf toch! En inderdaad erg handig, ik gebruik het vaak als ik een telco tijdens de reis heb.

De laatste software update is versie 6.2 van een paar weken terug. De navigatie heeft nu de eigenschap dat hij een langere reis via de SuperChargers berekend en ook optimaliseert kwa tijd: dus niet op 1 plek 45 min laden en op de volgende 5 min, want hoe voller de accu, hoe langzamer het laden. Op de reis naar zuid-Frankrijk hebben we hier dankbaar gebruik van gemaakt. Het plaatje hierbij laat zien hoe dat dan werkt.

IMG_7228

Ook de knop ‘trip’ is handig: hij geeft dan een overzicht van de gehele reis, en hoe dichter bij je bij je eindbestemming komt, hoe meer wordt ingezoomd.

IMG_7464

Er moeten nog wel een aantal verbeteringen komen: bv zou het handig zijn om bepaalde SuC uit te kunnen zetten/over te slaan simpel door het aan te klikken. Maar dat soort verbeteringen zullen wel in de volgende updates komen verwacht ik.

Vakantie en gebruik

IMG_7292Nog een paar ervaringen vanuit de week vakantie. Het rijden in de bergen en heuvels is echt een genot! Niet hoeven te schakelen, en een enorme trekkracht. Het soepele, en de relatieve stilte, en met de power, echt heerlijk!

Het verbruik is erg laag als je op de snelwegen de snelheid beperkt houdt. Sinds wij de Tesla hebben, rijden we ook een stuk minder hard: meestal max 110 km/h. Dat lokt de auto door de rust en stilte en door de meting van energieverbruik bij ons uit. Dat horen we ook van andere Tesla rijders. De versnelling is natuurlijk heerlijk, maar de snelheid beperk je vanzelf. Het scheelt vaak maar een paar minuten later aankomen. In Frankrijk was de temperatuur een stuk hoger, tussen de 20 en 30 graden, dat scheelt ook enorm. Ons verbruik was over die 3000 km dus (slechts) 185 Wh/km, tegen een gemiddelde tot nu toe van zo’n 225 Wh/km over die twee jaar.

Altijd leuk was weer zo’n ervaring aan de strandboulevard bij Frejus: wij zaten samen nog even van de avondzon te genieten op een bankje vlak bij onze Tesla. Zien we een jonge Fransman weglopen van zijn op hoge hakken, in een strak jurkje lopende jonge vrouw, en zien hem de straat oversteken. Hij loopt rondom onze auto, en ik vraag hem of hij de auto kent (ik was natuurlijk gelijk opgestaan, mijn vrouw in haar zomerjurkje alleen latend op het bankje). Hij antwoord nee, en vraagt mij of er een V6 of een V8 in ligt. Ik antwoord, gebarend met mijn handen, de grootte van de elektromotor, verstopt tussen de achterwielen. Verbaasd vertelt hij mij dat hij de auto heel erg mooi vind en niet wist dat zulke auto’s ook elektrisch bestaan…tja, heerlijk toch.

Verder hebben we goed kunnen laden bij de SuC, die van Frejus ligt heel erg mooi bij een prachtig hotel. Vaak kwamen we andere Tesla rijders tegen, wat altijd weer leuk was.

De dekking van SuperChargers neemt snel toe, dit is de huidige stand:

Schermafbeelding 2015-05-17 om 21.57.05

Kijk hier zelf voor voor de planning later dit jaar en 2016.

Overigens was ik afgelopen week in Duitsland en heb ik toch weer even 200 km/uur gereden. De tripvoorspeller past zich dan al snel aan (de grijze lijn is normaal (‘typical’) verbruik 200 Wh/km – ca 100 km/h bij 15 graden):

CE9Lc9TVEAAHLfa.jpg-large

Samenvattend: de conclusie is gelijk als die na de eerste 10.000 km: we genieten er elke dag van, het is een geweldige auto, en een prachtige showcase voor de toekomst van automobiliteit. Een gamechanger!

11 thoughts on “Tesla Model S na 50.000 km en een tweede vakantietrip

  1. Leuk verslag weer! Het verschil tussen nieuwkomer Tesla en de gevestigde orde is zo overduidelijk: Tesla snapt écht wat klanten willen. De arrogante gevestigde orde denkt dat de klanten willen wat zij bedenken. Ik merk dat bij mijn BMW i3. Die is lang niet zo doordacht qua ondersteuning als de Tesla. Dat verklaart wellicht ook het succes van Tesla. Het gaat niet nog goed met de gevestigde orde, maar dat gaat niet lang meer duren voordat zij de boot gaan missen.

    • Toch zijn er ook mensen met een wat kleinere beurs die praktischer (en zuiniger) denken. En daarom juist blij zijn met een tweedehands i-miev voor woon-werk, boodschappen, en weekendtripjes in de buurt. Praktisch, hoog, en zelfs ruimte voor een middelgrote hond achterin. “Men” vindt hem ‘lelijk’, maar wij vinden hem prachtig, snel, wendbaar, stil, zuinig, en geschikt voor 4 lange mensen! 🙂 #cutecar Het enige wat mij nu nog trekt is de Nissan E-NV200 Evalia 7-zitter, vanwege de ruimte en mogelijkheid tot ombouwen als camper. Maar nu nog veel te duur voor een particulier. Niet de hele wereld gaat het alléén maar om comfort, een enorme range, en sexy looks. Sommigen zijn daar zelfs wars van 😉

  2. Leuke samenvatting Maarten! Komt wel zo ongeveer overeen met mijn ervaring na een jaar en twee maanden in de Tesla. Heerlijk! De tripplanner heb ik al wel even aangeklikt (ziet er prima uit!) maar nog niet in de praktijk getest. Het lijkt mij dat als deze zegt dat je bijvoorbeeld 30 min moet laden, dat ik toch voor de zekerheid er bijvoorbeeld 40 min van zou maken. Hoe is dat in jouw ervaring verlopen? Of was dit door je lage verbruik (185 Wh/km is netjes!) helemaal niet nodig?
    Ik heb zelf een roadtrip gemaakt naar Midden Frankrijk, zo in de buurt van Chateauroux, in december. Dat was toch wel spannend hoor: vanaf Senlis naar Tours kan maar net met temperaturen rond het vriespunt. En dan is Tours ook nog een flink eind om. Kostte me toch wel veel tijd! Bij alle SuC’s onderweg echt VOL moeten laden om het te halen!
    Van de zomer (aug) weer, ben heel benieuwd!

  3. Pingback: Zomervakantie met de Tesla Model S | Steinbuch

  4. Super verslag weer Maarten; Tesla is DE trendsetter en het luisteren naar klanten/gebruikers is denk ik een van de sterke punten.

  5. Pingback: Met de Tesla Model S een weekend naar Noord-Italie | Steinbuch

  6. Pingback: Onze eerste 100.000 km elektrisch rijden | Steinbuch

Leave a comment