Met de Tesla op vakantie?

1000€ korting op een nieuwe Tesla?

Nu de vakanties zich aandienen, zijn veel Tesla rijders zich aan het voorbereiden op een lange trip. Op het forum verschijnen verhalen over hoe en waar te laden. Vooral Ikea in Frankrijk en Italie blijkt erg handig. Een paar links zijn: ItaliëFrankrijkSpanje. Inmiddels maakt Tesla zijn belofte waar om het Supercharger netwerk snel uit te rollen richting Zuid Frankrijk. Op dit moment kun je tot aan de Franse Riviera komen via de SuperChargers. Overigens zijn het er in Frankrijk steeds maar twee per plek, en ze lijken ook niet vol vermogen te hebben (100kW ipv 120 kW). Even opletten dus kwa planning.

Update Augustus 2015: inmiddels zijn er al veel meer Superchargers in Europa, tot aan midden Italie en Noord-Spanje, zie de website van Tesla.

Als je ervaring hebt, graag delen via forum of comments hieronder! Hier staat nog een leuke blog van iemand die al geweest is naar Frankrijk.

Het stuk van Bad Rappenau tot aan Lully in Zwitserland is nu wel af met een nieuwe supercharger onder Basel bij Egerkingen (309 km vanaf Bad Rappenau).

Dit is trouwens een handige site voor als je via de superchargers gaat reizen. Ook de knop ‘hoogte’ is erg handig: je kunt zien wat je gebruik is, inclusief het extra gebruik door hoogteverschillen. Hieronder een voorbeeld van de rit van de supercharger van Lully in Zwitserland, naar die vlak onder Lyon.

tesla hoogte

Dit is de huidige stand (status 18-09-2014) van de Superchargers:

eu_supercharger_opennow-12092014

Dit is de situatie deze winter

eu_supercharger_2014_09082014

En volgens de website van Tesla, is dit de situatie in 2015:

eu_supercharger_2015_11092014_zomer

8 thoughts on “Met de Tesla op vakantie?

  1. Is ook bekend hoe de capaciteit in termen van aantal auto’s dat tegelijk kan worden opgeladen zich verhoudt tot de verwachte behoefte? M.a.w. hoe lang zal de gemiddelde wachttijd naar verwachting zijn (dit jaar) op de route de soleil?

    • het zijn nu steeds 2 laders per oplaadlocatie in frankrijk, (het lijken ‘mobiele’ te zijn, ik denk vanwege de vergunningen) maar soms zijn de locaties dicht bij elkaar (Maçon/Lyon bv), en ik verwacht door de spreiding geen files daarbij. Het zijn tenslotte vooral slechts de NL die met de Tesla daar naar toe gaan. Maar ik weet het natuurlijk ook niet zeker. Per zeg 12 uur overdag kunnen er dus 48 30 min laden, dat is toch best veel…

  2. Als er gestandariseerde statigeldaccu-modules van 2kWh in slede’s geschoven kunnen worden, kunnen die ‘s nachts bij benzinepompen worden geladen. Dat geeft onbeperkte axiradius. En veel snelladers zijn een aanslag op het hoogspanningsnet. Zie door mij gestarte project op mijn profiel.
    De tesla ‘s zouden best omgebouwd kunnen worden. Laden wordt dan secondenwerk. En het electriciteitsnet tijdsonafhankelijk belastbaar.

  3. We zijn afgelopen weken naar Oostenrijk geweest tijdens de schoolvakanties. Geen enkele keer ergens hoeven wachten. De meest drukke Supercharger (Wilnsdorf) was op twee plekken na vol toen we aankwamen. Binnen tien minuten waren er al weer 4 lege plekken (van de 6).

    Voorlopig dus nog geen probleem en als het ergens heel erg druk wordt, dan zie je weer nieuwe chargers erbij geplaatst worden.

    Trouwens wel lekker op vakantie gaan zo met de Tesla! Rijden in de bergen is een feest. Altijd meer dan genoeg vermogen en afdalen is een makkie. Door regeneratie via de motor krijg je stroom terug en de remmen blijven koud.

    Het rijden van bergwegen is ook zeer zuinig. Door de relatief wat lagere snelheid valt het gemiddeld verbruik zelfs aanmerkelijk lager uit dan op de Nederlandse snelwegen. (Hoogte overwinnen kost energie, maar die krijg je grotendeels terug als je weer afdaalt.)

  4. Pingback: Het eerste jaar met de Tesla Model S | Steinbuch

  5. Pingback: Tesla Model S SiMOne Photo Gallery | Steinbuch

  6. Pingback: Met de Tesla Model S een weekend naar Noord-Italie | Steinbuch

  7. Pingback: Onze eerste 100.000 km elektrisch rijden | Steinbuch

Leave a comment