Het eerste jaar met de Tesla Model S

IMG_5573

De verjaardagen van onze honden kan ik niet onthouden, die van onze Tesla wel :). Vorige week 13 september hadden we de Tesla precies een jaar. We zijn inmiddels ruim 28.700 km verder, hebben 6.700 kWh verbruikt, dus 233 Wh/km gemiddeld, en we zijn met de Tesla recent op vakantie geweest naar zuid Frankrijk. Zoals ik ook al meldde in de blog over de eerste 10.000 km, heb ik nog elke dag zin om in de auto te stappen, om vervolgens die absurde versnelling te voelen (0,7g), en de ‘instant torque’ emotie 🙂, en dat in combinatie met de stilte en de ‘smoothness’. Probleem is wel dat ik met de derde bandenset bezig ben, dus Inge heeft gezegd dat ik nu echt mezelf moet inhouden met die versnelling. Ik heb beloofd dat te doen, en dan te kijken hoever we er mee komen. Overigens vindt Inge het ook heerlijk de Tesla mee te hebben, maar zij rijdt toch iets rustiger.

Recent heeft onze Tesla nog een hoofdrol gespeeld in Nieuwsuur over Elektrisch Rijden. Tesla is marktleider in NL in het segment volledig elektrisch: eind augustus reden er 1.863 rond. Er wordt me vaker gevraagd of Tesla mij sponsort. Dat is dus niet het geval. Ik heb hem gekocht, omdat de Tesla Model S overduidelijk een gamechanger is, en ik gebruik in mijn voordrachten vaak de Model S als voorbeeld, om te laten zien dat software een grote rol gaat spelen in de autoindustrie, en ook dat elektrisch rijden cool is. Om de PR wat recht te trekken heb ik binnenkort een weekend de BMW i3 te leen, en ga ik ook een ritje maken in de BMW i8. Ik zal daar later over berichten.

Na de vorige blogs over het eerste weekend, na de eerste maand, de eerste 10.000 km,  de e-rally (5de geworden vd 100!), en mijn eerste rit in het buitenland, nu een vervolg met wat ervaringen, onderverdeeld in Vakantie, Verbruik & Range, Techniek.

 

1. Vakantie


eu_supercharger_2015_11092014Dat ging dus perfect, die Superchargers zijn echt ideaal: je komt aanrijden, geen pasjes niks, gewoon de slang in je auto, je loopt weg en 30 min tot 45 min later kun je weer 300 km verder (kost niks). Zie hier voor wat handige sites als je de trip wilt voorbereiden.

We zijn op een gegeven moment niet meer steeds wat gaan eten, maar haalden de campingstoelen uit de auto, en IMG_5593gingen even zitten lezen. We zijn via Duitsland en Zwitserland naar Frankrijk gereden, eindbestemming Bagnols-sur-Ceze. Nu is ook Metz open, en kun je recht naar beneden. Volgend jaar ligt heel Europa vol (zie plaatje boven).

 

Bij het hotel waar we zaten hadden ze geen oplader, dus hebben we de Tesla in het stopcontact bij het zwembad gestopt, het laden had ik ingesteld op 7 A, ik had liever niet dat de stoppen IMG_5757zouden doorslaan, en we hadden toch geen haast meer. Maar dat is lachwekkend als je de Superchargers gewend bent: in plaats van 600 km/uur laadsnelheid ongeveer 8 km/uur laden. Dus toen hebben we maar drie dagen gefietst, ook erg leuk trouwens, hadden we nog nooit gedaan. Overigens op die Franse binnenwegen: echt hoor die Tesla rijdt echt zo fuc..$#@ lekker, als je een heuvel omhoog gaat en je geeft stroom dan voel je zo enorm veel kracht. Ook op lange hellingen op de snelwegen scheur je iedereen voorbij, heerlijk. Mooi ook als je naar beneden gaat: je energiemeter wordt helemaal groen!IMG_5539

2. Verbruik & Range

Aan het eind van de winter hadden we gemiddeld ca 258 Wh/km verbruik, dus dat geeft een range van ongeveer 300 km (80 kWh effectief te gebruiken, gedeeld door 258). In de zomer is dat gelijk duidelijk lager, de vakantie (3400 km, gratis dus..)  hebben we ca 190 Wh/km gereden. Dan haal je makkelijk 400 km. Nu, na 28.700 km, precies een jaar, is ons gebruik dus 233 Wh/km. De gemiddelde range is dan 340 km.

IMG_5939We hebben van de 28.700 km ongeveer 4.000 km geladen bij de gratis Superchargers. Dat zorgt er voor, dat met de goedkope nachtstroom die wij ‘s nachts gebruiken, we voor ruim minder dan 0,04€/km rijden. Om het helemaal groen te maken, heb ik 20 winddelen gekocht van een windturbine in Noord-Holland. Ik krijg daar, afhankelijk van de productie elk jaar, ca 10.000 kWh mee geleverd. De bovengenoemde 6.700 kWh verbruik moet je nog ophogen met de laadverliezen, ongeveer 15%, zodat het totaal verbruik neerkomt op 7.700 kWh. We rijden dus echt helemaal groen.

3. Techniek

IMG_5931Zoals meer Tesla rijders weten is de techniek van de auto erg nieuw, en is het nog geen massaproduct. Ik noem de Model S wel eens liefkozend een prototype. Na de al gemelde problemen in een eerder blog (nieuwe drive train, nieuwe 12V accu), hebben we inmiddels ook een hele nieuwe grote batterij: de auto viel helemaal uit, zijn opgehaald met een takelwagen, en hebben een loaner gekregen. En tijdens de vakantie in Frankrijk kregen we een melding ‘Auto heeft onderhoud nodig’. Wij hebben even gevloekt, want wij waren het inmiddels met onze Renault kangoo gewend (en zat) dat elke vakantie er wel een signaallampje ging branden (en erger), met alle problemen nadien (de garage is dan net dicht, dus moet je een hotel boeken ergens etc). Anyway, Tesla heeft een heel ander klantenmodel: je belt 24/7 met de Tesla hulplijn, je krijgt een Nederlander te spreken, die kijkt remote in de auto, en kan precies zien wat er is. In ons geval was de SD kaart kapot, dat is waar je de nieuwe software mee kan downloaden. Wij konden er gerust mee doorrijden, en dat hebben we dus gedaan. Na de vakantie de Tesla laten ophalen, en toen hadden we 1 dag een witte. In Tilburg hebben ze het hele ‘hart’ van de auto vervangen: het hele grote scherm en de electronica daarachter is nu helemaal nieuw.  De goede service van Tesla is belangrijk voor zo een jong merk, en dat hebben ze goed begrepen. De garantie die iedereen al krijgt op de batterij is nu uitgebreid met 8 jaar garantie op de drive train.

 

Samenvattend: de conclusie is gelijk als die na de eerste 10.000 km: we genieten er elke dag van, het is een geweldige auto, en een prachtige showcase voor de toekomst van automobiliteit. Een gamechanger!

 

 

9 thoughts on “Het eerste jaar met de Tesla Model S

  1. Dus je hebt in die 28.700 km niet één keer spontaan een servicebeurt laten doen bij Tesla (zelfs al raden zij elke 20.000 km aan)?

  2. Ik ben het echt 100% met je eens Maarten! Volgende week heb ik mijn Tesla S Signature precies 1 jaar. Toch heb ik iets andere statistieken. 35.000 km, 220Wh/km (en de laatste 8000km zelfs 212 Wh/km) en slechts 1 setje achterbanden extra.

    • Nee dat kost niets. Een volle tank (80kWh, 350 km) kost thuis ongeveer 10 euro. Bij aanschaf van de auto betaal je eenmalig 2000 euro om gebruik te kunnen maken van de superchargers, daarvoor krijg je ook extra electronica in de auto. Daarna kun je zolang je de Tesla hebt, zonder kosten bij de superchargers laden.

  3. Hallo Maarten,
    Onze rode signatures zijn precies even oud en ook ik heb dit als ‘verjaardag’ gevierd. Vrijdag de 13e was vorig jaar onze lucky day! Qua verbuik zit ik op 217 wh gemiddeld over 32000km en nog de 1e set banden (wel deel winterbanden gereden). En toch hou ik ook van optrekken. Wij hebben (mijn 3 zoons en ik) een reis naar midden zweden gemaakt. Is gewoon super leuk en relaxed rijden. De laatste nacht met z’n vieren aantal uren in de auto geslapen. Twee id stoel en 2 met een vlakke achterbank. Was best te doen. Wens je veel plezier in 2e jaar
    Han

  4. Leuke blog en interessant om je bevindingen te lezen. Ik zie uit naar je ervaring met de i3. Ik heb de i3 nu 4 maanden, 12.621 km en nog steeds met een big smille rondrijden. Elektro/benzinekosten (mede dankzij gratis TNM en Fastned) 2,6 €c/km

  5. Pingback: Tesla Model S na 50.000 km en een tweede vakantietrip | Steinbuch

  6. Pingback: Tesla Model S after 50,000 km and a 2nd holiday trip | Steinbuch

  7. Pingback: Onze eerste 100.000 km elektrisch rijden | Steinbuch

Leave a comment