Elektrisch rijden: voor ZZP en BV, aanschaf 2014 en 2015

Want to buy a Tesla? Use my referral link! 

Kleine zelfstandigen, of mensen met bijverdiensten en een BTW en KvK nr (en winst uit onderneming, wou), of BVs, hebben ook voor auto’s aangeschaft na 1-1-2014 fiscaal voordeel met elektrisch rijden. Hoewel het beduidend minder gunstig is dan tot eind 2013, is het uiteraard verstandig om een en ander door te kunnen rekenen. Per 1-1-2016 zijn de regels opnieuw aangepast. Steeds geldt een periode van 5 jaar na aanschaf waarin de regels gelden ten tijde van de aanschaf.

De regels voor 2014 en 2015 staan hier. In het kort de veranderingen: MIA is beperkt (getopt op 50k) voor volledig elektrisch en helemaal gestopt voor diesel plug-in hybrides, en beperkt voor benzine plug-in hybrides, KIA en VAMIL zijn afgeschaft en de bijtelling is 4% voor volledig elektrische auto’s en 7% voor plug-in hybrides (mits minder dan 50grCO2 norm uitstoot), aangeschaft na 1 januari 2014 en voor 1-1-2016. Let op: MIA moet je aanvragen binnen drie maanden nadat je de auto hebt gekocht!

Voor auto’s aangeschaft na 1-1-2016 zijn de regels veranderd, bijtelling blijft 4% voor volledig elektrisch en wordt 15% voor PHEVs, en de PHEVs gaan ook weer motorrijtuigenbelasting betalen (50%). Zie hier voor een berekening. Dit zijn de PHEV modellen die alleen bij aanschaf dit jaar nog 7% bijtelling geven voor 60 maanden na aanschaf.

Ik heb de oorspronkelijke excel sheets met de fiscale regels voor auto’s aangeschaft tot 31-12-2013 gebruikt en nieuwe gemaakt volgens de nieuwe regels 2014/2015, ik heb ook de 2,7% BTW privé bijtelling in de sheet voor de BV toegevoegd, en het verbruik van de Tesla van 30 naar 24 kWh/100km gebracht gebaseerd op een paar millioen km in de USA, en op basis van mijn eigen ervaring. Het commentaar klopt nog niet overal, maar ik heb nu wel alle regels 2014/2015 verwerkt.

Hier staat de nieuwe excel file, versie 2. Graag jullie feedback of correcties, via comment, of direct in een email aan mij (m.steinbuch@tue.nl). Iedereen kan dit eenvoudig narekenen, met behulp van de excel sheets.

kostenvb

72 thoughts on “Elektrisch rijden: voor ZZP en BV, aanschaf 2014 en 2015

  1. Pingback: Elektrisch rijden: voor de ZZPer heel goedkoop | Steinbuch

  2. Pingback: Voorstel voor fiscale maatregelen Elektrisch Rijden | Steinbuch

  3. De Tesla is zeker mooier, maar de Prius PHEV mag natuurlijk niet in dit overzicht ontbreken, want die is in meeste gevallen eco-technisch veel verantwoorder dan de Ampera, omdat hij bij gebruik op benzine (buiten EV range) veel zuiniger is.
    Hoe is het verbruik in dit overzicht overigens bepaald?
    Mvrgr

    • dat zijn schattingen geweest van auke hoekstra, behalve de Tesla, dat komt van mij; als je me de gegevens opstuurt van de prius PHEV, zet ik die met alle plezier in de excel!

  4. En nog even refererend aan de laatste zin van uw artikel; waarom wachten tot 2014? Ik weet niet hoe het met de Ampera zit, maar de Prius PHEV is nog prima leverbaar in 2013 en dan is er nog al het voordeel te behalen middels MIA, KIA en Vamil.
    Daarbij is het oorlog in de autobranche, dus ik denk dat er behoorlijk meer te behalen is dan 0% korting.

  5. Een tijdje terug al een afspraak gemaakt voor een proefrit met de Model S. Omdat dit op een zaterdag valt was de planning wat lastig en heeft het even geduurd. Ondertussen heb ik wat zaken bekeken, berekeningen gemaakt en heb ik er over na kunnen denken. Gezien de wijzigingen rondom bijtelling, vervallen van meerdere belastingvoor regels en eventuele wegenbelasting etc. vind ik het voor mij niet interessant meer als de auto pas in 2014 geleverd kan worden.

    Wat zijn op dit moment de mogelijkheden afgezien van financial lease om nog in 2013 tot aanschaf over te gaan ?
    Ik heb al contact gehad met Mark, wel bekend hier waarschijnlijk, maar dit geeft nog steeds geen zekerheid.

  6. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m sept 2013 | Steinbuch

  7. Klopt het aanschaffen in “Bedenk dat nog dit jaar aanschaffen…” wel? De auto moet toch niet alleen aangeschaft maar ook geleverd zijn?

  8. Ik ben geen belastingdeskundige, maar volgens mij gelden de MIA/KIA en Vamil wet voor het jaar waarin de betaling is gedaan. Dat betekent als je de auto dit jaar koopt en betaalt dan mag je ze nog toepassen.
    Voor de bijtelling geldt inderdaad de te naam stellings datum van het kenteken.

  9. Beste Maarten,

    Ik zat voor eigen onderzoek even in je Excel sheets te kijken. Volgens mij klopt je btw berekening in regel 20 niet. Er wordt hierbij uitgegaan van 21% van de aanschafprijs inclusief btw terwijl de btw volgens mij berekend zou moeten worden over de aanschafprijs exclusief btw. Het zou dan als volgt moeten zijn:

    (Aanschafprijs inclusief btw /1.21)*0.21

    En dan kom je net op ander bedrag uit.

  10. Hoe kunnen die maandkosten voor de BMW zo laag zijn in kolom 2013 ZZP 42%? Ik zou verwachten dat die ongeveer gelijk moeten zijn aan de Leaf maar die is bijna 50% duurder per maand terwijl aanschafprijs nagenoeg gelijk is. Mis ik iets?

  11. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m okt 2013 | Steinbuch

  12. Beste Maarten

    Ik heb een ordernummer BMW i3 en heb via mijn accountant VAMIL en KIA aangevraagd , maar helaas krijg ik de BMW niet in 2013 geleverd, maar wel eind februari 2014.
    Geldt desondanks toch VAMIL en KIA voor mij?

    Peter Huisman
    Bussum

    • Zelf heb ik een Tesla besteld, die ook pas in 2014 wordt geleverd. Voor VAMIL en MIA (Milieuinvesteringsaftrek) geldt het moment van aanschaf (wanneer de verplichting wordt aangegaan). Om de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) nog te kunnen gebruiken moet je in 2013 ook betaald hebben, en dan nog is het de vraag of de fiscus het accepteert dat je al voor aflevering betaalt. Ook bij Tesla Sales zijn ze daar niet zeker van.

  13. Is het voordeliger om een i3 RE nog in 2013 te bestellen, of kan ik wachten tot 2014 omdat deze toch niet geleverd kan worden?

  14. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m nov 2013 | Steinbuch

  15. Mijn vrouw is momenteel in loondienst en start een onderneming (huisartspraktijk) op 1-4-2014. zij wil graag een elektrische (of hybride) gezinsauto aanschaffen en maximaal gebruik maken van de (huidige) fiscale voordelen. N.t.b. momenteel is er geen inkomen anders dan loondienst. Volgend jaar vanaf 1-4 wel………….Bedankt en ik hoor jullie graag!

  16. Pingback: My 10 TOP 2013 blogposts | Steinbuch

  17. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m dec 2013 | Steinbuch

  18. In de berekening in het B excel-sheet, heeft het veranderen van het bijtellingspercentage geen effect op de netto kosten v/d auto (TCO). Volgens mij wordt dit percentage nergens in dit tabblad gebruikt. Klopt dat wel?

      • Deze link verwijst naar een dropboxfile die ik niet kan openen, waarschijnlijk omdat ik geen toegang heb.

        Bovendien is het misschien interessant voor ZZP’rs/EMZ om ook elektrische bestelwagens mee te nemen aangezien daar de KIA wel nog voor geldt (Nissan E-NV200, Renault Kangoo ZE).

  19. Hallo,

    Nu zijn Kia en vamil niet meer te gebruiken. Wat veranderd er in de excel sheet? Kunt u hem misschien update? Of kan ik het self berekenen?

    B.v.d.

  20. Ik heb een aantal vragen:

    We hebben het hier over de totale kosten per maand.
    Maar wat zijn de te betalen kosten per maand wat je uiteindelijk in het begin betaald?

    Wanneer krijg je het terug bepaalde kosten?

    WIl een beetje weten hoe de cashflow gaat als redelijk kleine eenmanzaak.

  21. Het effectieve belastingpercentage is eigenlijk geen 42% (of 52%) voor een IB-ondernemer. De MKB-vrijstelling van 12% zit er nog tussen (de kosten en de bijtelling zijn onderdeel van de winst uit onderneming). Het netto belastingvoordeel zal dus 12% lager zijn.

  22. Pingback: Hoeveel kost elektrisch rijden? | Steinbuch

  23. Wellicht kan het Excelbestand iets uitgebreid worden in verband met de aanschaf van een 2ehand Tesla. Bij de aanschaf van een Tesla welke voor 2014 op naam is gezet dan geldt er nog steeds 0% bijtelling voor een bepaalde periode. Tevens is de MIA dan alleen geldig mits de auto jonger dan 6 maanden is of maximaal 6000 op de teller heeft.

  24. Pingback: Elektrische auto moet nog een tijd flink verwend worden | Steinbuch

  25. Pingback: Fiscaal regime 2016: Elektrisch rijden wordt gespaard | Steinbuch

  26. Missen in de Excel sheet niet de 0,19cent aftrek in het geval van een particuliere auto? En In het geval van particulier moet je volgens mij ook een BTW correctie toepassen.

  27. Pingback: Green Tax Battle Electric | Steinbuch

  28. Pingback: Elektrisch rijden: voor de ZZPer heel goedkoop | Steinbuch

  29. Ik mis inderdaad ook bij particuliere aanschaf de 19ct/km aftrek voor de zakelijke kilometers en tevens de berekening voor de verhouding zakelijk versus totaal kilometers om zo de autokosten (excl. aanschaf) in deze verhouding af te trekken. Als je namelijk veel kilometers maakt, maakt dit een behoorlijk verschil in de berekening.

  30. Heel goed dat je die regel toegevoegd heb ‘Let op: MIA moet je aanvragen binnen drie maanden nadat je de auto hebt gekocht!’ ik was te laat en had daarom geen MIA aftrek.

    Dat was een €20.000 netto strop. Maar ik heb me er snel mee verzoend omdat ik eigenlijk al die gestapelde subsidies volledig onzin vond. Een raar kado van de belastingdienst door onwetende politici!

    Wat vind jij?

  31. Pingback: Rekenkamer rapport Fiscale Stimulering Elektrisch Rijden | Steinbuch

  32. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m november 2015 | Steinbuch

  33. dag maarten,

    Ik ben al sinds 2013 tesla rijder… Nu wil ik voor de zaak een hybride bestelbus aanschaffen. Maar….Geen gunstige fiscale regeling omdat het een diesel-elektro uitvoering betreft (iveco met accu (ginaf concept)). Weet jij wellicht iets hier meer over te vertellen wat wel mogelijk is ?

    groeten, gertjan

  34. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m december 2015 | Steinbuch

  35. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m januari 2016 | Steinbuch

  36. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m februari 2016 | Steinbuch

  37. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m maart 2016 | Steinbuch

  38. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m april 2016 | Steinbuch

  39. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m mei 2016 | Steinbuch

  40. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m juni 2016 | Steinbuch

  41. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m juli 2016 | Steinbuch

  42. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m aug 2016 | Steinbuch

  43. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m sept 2016 | Steinbuch

  44. Pingback: Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m okt 2016 | Steinbuch

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s